Tuesday, December 31, 2013

Tips Belanja Perkahwinan

Mula lebih awal

Kepada pasangan muda ingin berkahwin, dinasihatkan semak cara perbelanjaan setiap bulan. Adakan senarai keperluan. Seeloknya bincang bersama-sama pasangan dan tetapkan tempoh sesuai. Bagi yang belum ada pasangan, jangan ambil mudah. Tak semestinya tiada pasangan ketika ini, anda akan berkahwin kelak, jadi isu ini juga berkaitan dengan anda. Mulakan lebih awal. Berbincang mengenai majlis, wang simpanan atau apa saja berkaitan perlu dilakukan awal untuk elakkan masalah kemudian hari. Jika dilakukan saat akhir, situasi akan jadi kelam-kabut dan aturan kewangan juga terganggu. Kaedah menyimpan wang sebenarnya ada 1001 macam cara, yang utama adalah disiplin dan kita tahu apa kemahuan diri. Sebaik-baiknya, mulakan amalan menabung daripada dapat gaji pertama. Perlu diingatkan, menyimpan wang bukannya untuk dihabiskan buat kenduri kahwin, tetapi bermacam-macam lagi kegnaannya.


Perempuan jangan lepas tangan

Selalunya kalau berbincang isu kahwin dan kumpul duit, orang akan fikir ia tanggungjawab lelaki, tapi hakikatnya beban ini perlu ditanggung bersama-sama. Memanglah ada duit hantaran, tapi perlu diketahui bukan semua keluarga gunakan duit terbabit untuk tanggung kos kenduri. Duit hantaran untuk menampung sedikit sebanyak kos itu ini dalam majlis resepsi. Ada juga kisahnya duit hantaran diberi terus pada anak perempuan selepas kenduri atau dibahagi sama rata dengan mak ayah. Jadi kesimpulannya, si gadis juga perlu bebankan otak jangan hanya biarkan si jejaka ‘kacau kepala’. Pengalaman mendirikan rumah tangga dikongsi Nur Nasirah Maulod, 23, yang berkata, zaman sekarang memang perlu berkongsi apa saja untuk hidup terutama babitkan isu kahwin. Katanya, dia dan suami sama-sama menabung untuk berkahwin.

“Kalau cuma biarkan lelaki yang keluarkan duit untuk belanja kahwin memang susahlah. Bayangkan nak adakan majlis kahwin di kedua-dua belah pihak, sekurang-kurangnya perlu ada RM25,000 untuk taraf sederhana. “Sebagai perempuan, kita impikan perkahwinan yang cukup untuk tinggalkan kenangan indah. Tak perlu berbelanja mewah, cukuplah dengan bajet yang ada. Untuk majlis kahwin sebelah saya, saya gunakan wang sendiri selain dibantu dengan duit hantaran. Secara tak langsung dapat ringankan beban lelaki,” katanya.


Kerja ‘part-time’

Untuk yang bekerja makan gaji, boleh jana pendapatan dengan buat kerja sambilan (part-time). Sudah diketahui 9 daripada 10 punca rezeki datangnya daripada perniagaan, oleh itu apa salahnya berniaga kecil-kecilan untuk tambah wang tabung kahwin. Mungkin persoalan di mana nak dapatkan modal, tiada pengalaman, tak cukup masa dan sebagainya akan buatkan fikiran terganggu sama ada mahu teruskan misi mencari duit lebih, namun jawapannya perlu tekad untuk memperoleh sesuatu.

Contohnya, mulakan dengan menjual barang peribadi yang belum atau sudah dipakai. Lelong barang dengan harga jualan terpakai mungkin boleh menarik minat pembeli. Hasilkan kek cawan menarik bagi mereka yang suka memasak, sandwic dijual di pejabat atau kerepek dapat tingkatkan duit tabungan. Selain itu, kerja di kedai serbaneka 24 jam, pam minyak atau menjadi jurujual sementara juga dapat membantu. Cuma perlu aturkan masa dengan bijak supaya rasa letih berkurangan.


Menabung bersama

Tip untuk elakkan pasangan muda buat pinjaman perkahwinan, anda boleh menabung bersama-sama. Jika masih belum mencukupi ataupun gaji di paras sederhana, cuba rancang perkahwinan ikut kemampuan. Diakui Mohd Syazwan Mohamed Shah Affendi, 26, yang menjelaskan jika kebanyakan pasangan muda memilih untuk membuat pinjaman wang perkahwinan, dia lebih senang berusaha lebih dengan menabung.

“Sebolehnya saya tak mahu buat pinjaman, oleh itu saya hadkan masa dua tahun untuk menabung. Saya mula menabung pertengahan tahun lepas (2012) dan bercadang untuk adakan majlis pada Mei tahun depan. Saya dan pasangan peruntukkan kurang lebih RM1,000 untuk simpan setiap seorang. “Mungkin kedengaran jumlahnya banyak, tapi perlu disiplin kalau betul-betul nak kahwin. Bajet perkahwinan kami sekitar RM50,000 untuk kedua-dua pihak, sebab itu kena berusaha lebih, kerja keras sikit nak capai sasaran. Bayangkan lebih kurang RM2,000 sebulan mungkin dalam tempoh 24 bulan kami dapat kumpul RM48,000, tambah sikit duit tabungan yang lain. Insya-Allah, boleh. “ katanya. Katanya, bagi mereka kurang mampu menabung dalam jumlah tinggi mungkin boleh mulakan dengan RM500 sebulan. Tapi ia perlukan dilakukan kedua-dua belah pihak. Jika mengharapkan sebelah pihak, mungkin hasrat untuk berkahwin perlu dilanjutkan lagi.


Tahan nafsu

Semua orang sukakan barangan berjenama, kalau boleh setiap kali gaji masuk pastinya tas tangan baru ditambah dalam koleksi sedia ada. Tapi perlu diingatkan, mahukan sesuatu berjenama, berkualiti, harganya juga setanding dengan gaya. Waktu ini perlu tahan nafsu dan sentiasa ingatkan di kepala, anda perlu menyimpan wang untuk berkahwin. Kurangkan janji temu pada setiap hujung minggu. Memanglah sebolehnya kita mahu menghadap muka kekasih 24 jam tetapi anda perlu tahu, setiap kali melangkah keluar dari rumah, akan ada wang mengalir keluar daripada dompet. Pertimbangkan hal ini!

Pada zaman moden serta kecanggihan teknologi serba baru ini, seperti ada tarikan magnet untuk membeli gajet terbaru di pasaran. Duit bonus belum dapat tapi sudah terbayang gajet terkini dalam genggaman. Mudah saja, kurangkan ambil tahu perihal gajet dan jadikan diri anda seorang yang ketinggalan zaman. Hanya untuk sementara waktu saja, ini semua untuk kepentingan masa depan. Jika tinggal di rumah sewa, kurangkan makan di luar. Dan lebih berkesan kurangkan menjamu selera di restoran mewah, lebihan duit makan ­tengah hari boleh dimasukkan dalam tabung dan pada sebelah malamnya, masaklah sesuatu untuk kenyangkan perut. - hmetro
Dapatkan Fesyen Busana Muslimah terkini

Siri 1 Tersesat Di Alam Kayangan

Lautan Pasifik


Mustafa sedang menyelam di tengah-tengah lautan. Tujuannya ke sebuah pulau yang tiada di diami oleh sesiapa. Di situ dia akan berjumpa dengan seorang pemberi maklumat. Dia sendiri tidak diberitahu siapakah yang dia akan jumpa. Tiba di persisiran pantai, kelihatan matahari mulai jatuh. Dia sedar dia harus bermalam di sini.  Dia tidak pasti bila berapa lama dia harus menunggu. 

4 jam berlalu

Dia masih lagi tetap menunggu dan menunggu ketibaan pemberi maklumat, namun kelibatnya masih lagi tidak kelihatan. Sudah banyak kali di menoropong dari arah jauh, tidak ada satu tanda yang akan ada orang yang akan datang bertemu dengannya. Ini tidak mungkin! Tetapi dia tetap tekad menunggu walauapa pun yang akan berlaku. Dia melabuhkan badanya dan terus terlena. 

"Pang! Pang!"

Kedengaran seperti bunyi aneh. Tiba-tiba seorang perempuan yang tidak dikenali datang menjelma. Ini tidak mungkin terjadi! Sudah beberapa kali dia menoropong dari arah jauh, tidak ada seorang manusia pun yang boleh datang dengan sepantas ini. 

"Salam, Kau Mustafa?"
"Walaikumsalam, ya! akulah Mustafa,"

Mustafa masih lagi kekeliruan. Dia tidak nampak sebarang bot yang datang berlabuh di persiran pantai. Tiada helikopter yang mendarat dan tiada kesan radar signal kapal selam yang dapat di kesan dalam dasar lautan. Dia masih lagi tercari-cari sebarang tanda. Wanita ini bukan seorang duyong atau specis orang Gua yang hidup dua alam.

"Aku ada sesuatu untuk kau,"

Wanita itu menghulurkan segulung kertas tebal di dalam sebuah beg yang dibawa. Mustafa membuka gulungan kertas tersebut. Kelihatan tulisan yang tidak pernah dibaca sebelum ini. Dia menggelengkan kepala tanda tidak memahami apa isi kandungan lebaran tersebut. 

"Aku tak faham, boleh bagi tahu apa isi kandungan ni?"
"Kau tak tahu baca?"
"Aku tahu baca, tapi bukan tulisan ini..."

Wanita itu terus terdiam. Tugasnya hanya menghantar surat bukan bacakan naskah itu. Dia sendiri tidak dibenarkan baca isi kandungan misteri lebaran itu. Patutkah dia baca sedangkan dia sudah diberitahu tidak dibenarkan melihat isi kandungan itu. 

"Kau mesti boleh baca!"
"Apa yang kau merepek ni? Ini bukan tulisan yang aku boleh baca,"
"Aku...boleh tapi ... tugas aku hanya mengutus surat ini saja, aku tak dibenarkan baca,"
"Siapa yang tak benarkan kau baca?"
"Maaf, aku tak boleh bagi tahu apa-apa lagi,"

Wanita itu terus melangkah pergi. Dia tidak mahu melanggar amanah yang diberi. Sesekali terdetik juga di sudut hatinya untuk baca utusan penting itu. Tapi... Ah! tidak, ini amanah. 

"Kalau begitu, tak mengapalah, aku akan cuba dapatkan sebarang clue apa isi kandungan ini."
"Baguslah kalau begitu,"
"Ada apa-apa pesanan atau mesej yang kau ingin sampaikan?"
"Sebenarnya aku pun tak faham lagi ni, macammana aku nak balas.Cuba kau terangkan pada aku, sebenarnya kau ni datang dari arah mana? Aku tak nampak pun bot kau?"
"Kau tak tahu?"
"Mestilah aku tak tahu, kalau aku tahu, aku tak akan tanya pada kau!"

Wanita itu masih lagi  kekeliruan. Dia takut sebenarnya yang dia jumpa bukanlah Mustafa. 

"Tapi kau Mustafa?"
"Ya! tak ada sebarang manusia yang dapat sampai ke sini, kecuali aku,"
"Tapi kau macam tak tahu apa-apa."
"Maaf, boleh aku tahu apa nama kau?"
"Aku Daisie"
"Dari mana?"
"Mmmm dari sana!"

Mata Daisie liar memandang arah kiri dan kanan.  Kosong! Tiada sesiapa yang datang bersamanya. Dia pasti orang yang ditemui adalah Mustafa.
"Apa yang kau cari?"
"Aku hanya nak pastikan hanya kau seorang saja di pulau ni,"
"Kau jangan bimbang, tidak ada mana-mana kapal yang dapat melintasi pusaran air untuk tiba di pulau ni, hanya aku seorang di sini"
"Baguslah kalau begitu, tugas aku sudah selesai, aku balik dulu!"
"Kau tak takut pulang seorang diri?"

Sebenarnya Mustafa ingin membantu menemani Daisie ke tempatnya di samping menjaga keselamatannya. 

"Eh! tak mengapalah, aku datang pun seorang, jadi aku balik pun seorang, Kau jangan risau, aku dah biasa,"

Mustafa menarik nafas lega. Matanya masih lagi liar tercari-cari bot Daisie. 

"Mana bot kau? Kau datang sini naik apa?"
"Mmmm...tak mengapalah Mus, aku balik dulu ya..."

Mustafa masih lagi terpinga-pinga. Dalam diam dia sedang memerhati gerak geri Daisie dari arah belakang.

"Mus, sampai sini saja ya, kau tak payah nak ikut aku dari belakang, aku tahu jaga diri aku, terima kasih,"
"Ya, maaf, errrrrrrrrrr"

Daisie melangkah kakinya dengan pantas. Dia tidak mahu Mus melihat dirinya yang sebenar. Dia terus menapak batu-batu gunung di pulau ke tingkat yang paling atas. Salji putih bersih menyaluti puncak gunung.  Di sebalik batu, dia melepaskan sayapnya yang tersembunyi di belakang tubuh. Lantas, dia terus terbang menegak ke atas dengan secepat mungkin.

Mana dia pergi? Mus bersuara dalam hati. Kalau nak diikutkan hati, dia ingin sekali menjejaki Daisie dari arah belakang, tapi dia sedar Daisie pasti tidak mahu dia mengekorinya.

Ah! Aku nak tahu dari arah mana dia datang!

Mustafa berlari mengekori arah yang dilalui oleh Daisie dengan secepat kilat.

"Zuuuuuuuuuuuuuuuuup! Pap! Pap!"

Satu bunyi yang aneh. Mustafa rasa ada sesuatu yang menghampiri. Tanganya sedang bersedia dengan sebilah pisau hutan yang tajam dan berjeriji. Matanya liar memandang kiri dan kanan, masih lagi kosong!.

"Zuuuuuuuuuuuuuuuuup! Pap! Pap!"

Sekali lagi bunyi itu kedengaran, matanya secara automatik memandang dari arah atas. Kelibat Daisie tidak begitu jelas dipenglihatan. Seekor burung yang besar sedang mengepak sayapnya berulang kali untuk naik ke tingkat langit yang tertinggi. Mustafa masih lagi memerhati.


"Maha Suci Tuhan yang menciptakan sekian alam" dia kagum dengan burung gergasi itu. Inilah kali pertama dia melihat burung sebenar itu. Adakah Daisie berada di atas burung gergasi tadi? Tapi bagaimana dia boleh naik ke puncak gunung dengan pantas? Segalanya terlalu misteri. Mustafa berdiri seorang diri di puncak gunung memerhatikan burung gergasi itu terbang dan terus hilang dari pandangan. Lebaran yang dikirim oleh Daisie dibuka kembali. Dia cuba memahami setiap bait kata dari lebaran itu, namun masih lagi gagal. Dia masih tidak tahu apa-apa.

Gua Taat Alam Manusia

"Pak Tua, Mus ingin tahu apa sebenarnya di sebalik tulisan-tulisan ini, kalau Pak Tua boleh bantu saya?"
"Mana kau dapat lebaran ni?"
"Sebenarnya Mus bermimpi ada pesanan supaya tunggu di kaki Gunung Hus di arah kutub utara"
"Ini bukan tulisan dari mana-mana bangsa di dataran bumi, tapi ..."
"Tapi apa Pak Tua?"
"Ini tulisan dari alam kayangan, tapi Pak Tua tak faham apa isi kandungannya, mungkin kau sendiri lebih tahu,"
"Masalahnya Mus tak tahu sepatah haram pun Pak Tua..."

Pak Tua masih lagi menatap bait-bait perkataan dari lebaran. Matanya tidak berkelip tanda dia benar-benar sedang mengkaji isi kandungan lebaran itu. Dia menarik nafas, lantas mengelengkan kepala pada Mustafa.

Mustafa diamkan diri. Suara hatinya berkocak lagi.
Adakah patut aku biarkan saja, isi lebaran ni?

"Mus, kau akan tahu sendiri malam nanti," suara Pak Tua kedengaran. Dia hanya mampun menganguk tanda setuju dengan Pak Tua.

"Ikut nasihat Pak Tua, keluarkan diri kau dari jasad dan pergi ke sana, kau sendiri akan tahu apa yang mereka mahukan, tapi mereka tak boleh tahu kau berada di sana. Sembunyikan diri kau dari padangan mata mereka,"
"Pak Tua, bagaimana Mus nak ke sana? Walhal Mus tak tahu di mana nak dituju?"
"Kau nampak apa masa mimpi?"
"Pergi ke sana kembali, ikut arah burung gergasi tu hingga kau jumpa mereka,"

Bersambung

Ikuti Siri-Siri Yang Berikutnya

Tersesat Di Alam Kayangan


Sunday, December 29, 2013

Wanita Perlu Lebih Tidur dari Lelaki?

Penyelidik Amerika Syarikat berkata mereka memiliki jawapannya: Otak wanita memerlukan lebih banyak masa untuk pulih kerana melakukan banyak tugas pada siang hari. Saintis Universiti Duke di North Carolina, mendapati wanita kurang tidur sering mengalami kemurungan dan kerap marah. Sebaliknya, isu itu tidak menjejaskan lelaki yang tidak mendapat cukup tidur, menurut Science World Report.

Risiko penyakit jantung

Kajian sebelumnya turut mengaitkan faktor kurang tidur kepada risiko penyakit jantung, masalah sakit mental, strok dan radang dalam tubuh. Michael Breus, seorang pakar tidur, percaya sesetengah wanita yang kurang tidur mendapat radang teruk dalam tubuh mereka sehingga mereka mengalami sakit fizikal ketika bangun tidur. Dr Breus berkata wanita boleh mengelak sesetengah masalah dikaitkan dengan kurang tidur dengan tidur sekejap pada waktu siang. Bagaimanapun, katanya tidur sekejap ini tidak seharusnya lebih lama daripada 90 minit kerana ia boleh meningkatkan masalah mengantuk. “Satu daripada fungsi utama tidur ialah membenarkan otak pulih dan membaikinya sendiri,” kata Prof Jim Horne, pengarah Pusat Penyelidikan Tidur di Universiti Loughborough. “Ketika tidur nyenyak, korteks, bahagian otak yang bertanggungjawab untuk berfikir, memori, bahasa dan seterusnya, memisahkan dirinya daripada deria dan masuk ke dalam bahagian pemulihan. “Lebih banyak otak anda digunakan pada siang hari, lebih banyak ia perlu untuk pulih dan lebih banyak tidur anda perlukan,” katanya. Beliau menambah wanita memerlukan tidur lebih kerana menggunakan lebih banyak otak berbanding lelaki kerana melakukan pelbagai tugas. - AGENSI


Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

Thursday, December 26, 2013

Siri 22 Misteri Nelayan Terperangkap Alam Duyong

Gua Taat Alam Manusia

Demi cinta
Demi rasa rindu
Suatu Malam Bila Bulan Purnama
Aku akan datang menemuimu
Kerana hanya kau
Hanya kau Mus
Cinta sejatiku
Abadi selamanya


Lebaran surat dari Puteri Ratna Sari tersemat kemas dalam kocek beg Mustafa. Bait-bait kata dalam isian lebaran dibaca berulang kembali. Mustahil Puteri Ratna Sari akan datang ke sini. Dia tidak pernah melintasi alam lain selain dari alam separa duyong Gua Sakti. Rasa risau dan resah menyelubungi hati Mustafa. Dia sedar Puteri Ratna Sari sanggup buat apa saja untuk bertemu dengannya. Tapi, dia tidak mahu mengisi kotak fikiran dan hatinya dengan perasaan cinta. Perjalanannya semakin jauh dan semakin lama semakin mencabar. 

"Apa yang kau fikirkan Mus?"
"Err....Kamal!"
"Apa yang kau baca tu? Lain macam je ... Kertas tu mesti dari alam Gua Sakti, ehem!ehem!"
"Apa kau ni berehem-ehem dengan aku!"
"Tak apa Mus! Apa saja keputusan kau, aku sokong seratus peratus!"
"Kau rasa perempuan kalau dia dah jatuh cinta dia sanggup buat apa sajakah?"
"Kau tanya aku?"
"Iyalah Kamal kau kawan aku...siapa lagi aku nak tanya,"
"Kau tanya aku yang tak ada pengalaman langsung?"

Mustafa terpinga-pinga dan masih lagi menunggu jawapan dari Kamal. Fikiran dia buntu. Buntu dengan apa yang dia patut lakukan supaya Puteri Ratna Sari tidak akan datang ke alam manusia. 

"Bagi pendapat aku, yang tak ada pengalaman ni, aku rasa memang perempuan akan lakukan apa saja kalau dah jatuh cinta dengan penuh di hatinya."
"Bahaya ni!"
"Apa yang bahaya?"

Kamal mengambil lebaran kertas keras yang sedang berada di tangan Mustafa. Setiap bait tulisan dibaca dan diperhatikan dengan penuh teliti. 

"Puteri Ratna Sari ke yang tulis ni?"
"Aku pun tak pasti Kamal"
"Kau tak rasa ini macam satu perangkap saja?"
"Aku lebih rela ia perangkap daripada betul-betul dia nak datang sini!"
"Kau memang suka korbankan kawan-kawan kau, dari aweks kau kan...ha!ha!ha!"
"Dia bukan girl friend aku, aweks aku ke apa saja!"
"Janganlah marah kawan! Gurau-gurau tak kan tak boleh..."
"Aku risau kalau terjadi apa-apa kat dia nanti, kalau dekat macam London tak apa, ini kau tahu la alam lain,"
"Issh! bahaya tu!"
"Ini pun salah aku jugak, masa kita pergi sana, aku tak sempat pun nak borak-borak dengan dia, sebab tu dia terasa terkilan nak jumpa aku"
"Habis sekarang macam mana? Kita nak pergi sana balik kah? Aku on saja!"
"Sekarang ni masalah Sang Mata Satu pun tak abis lagi, ada pulak masalah lain...mmmmm"
"Jangan risau Mus... aku kawan kau akan sentiasa sokong siapa saja pilihan hati kau, kalau kau nak aku pergi sana sorang-sorang pun tak mengapa"
"Ish! kau ni Kamal! aku tak akan sesekali tinggalkan ikatan persahabatan ni,"
"Mus! ingat apa saja kita sekawan akan hadapi bersama, aku faham... perempuan mana yang terpikat dengan kau yang gagah dan kacak macam kau, lainlah aku ni sebelah mata pun tak nampak!"
"Kau jangan nak bersandiwara sedih-sedih dengan aku boleh? ha!ha!ha! Kalau aku boleh bagi dah lama aku pass kat kau..."
"Ish! tak baik kau cakap camtu...dia betul-betul iklas nak kat kau, sanggup renang beribu-ribu batu mengharungi rintangan demi kau Mus"
"Dah la! kau jangan nak serabutkan lagi fikiran aku ni..."

Gua Sakti Alam Separa Duyong

Raja Harlem memerhatikan gelagat satu-satunya puterinya Ratna Sari. Dia rasa agak pelik dengan tingkah lakunya yang tidak ketentuan dan keresahan. Dia sudah mengagak ini pasti berkaitan dengan hati dan perasaannya terhadap Mustafa. Tapi dia sengaja untuk mendapatkan kepastian. 

"Kau ada masalahkah, bapak tengok macam risau saja..."
"Bapak! tak ada apa-apa yang perlu dirisaukan...saya terasa tak sedap badan saja..."
"Betul ni? atau kau rasa resah sebab Mustafa?"
"Eh! tak ada lah saya sedar dia tak mudah untuk dimiliki..."
"Baguslah begitu nak... Kita tak boleh mengharap pada manusia, berharap hanya pada Tuhan yang Maha Esa, di tanganNya segala jalan penyelesaian...Dia tak akan sesekali menghampakan hambaNya yang sentiasa mengharapkan pertolongan. Kalau kau berharap pada manusia....tunggulah musibah yang akan datang pada kau..."

Tiba-tiba air mata Puteri Ratna Sari menitis satu demi satu. Raja Harlem sedar anaknya sedang berada dalam keresahan disebabkan rasa cinta dan rindu pada Mustafa. Puteri Ratna Sari sudah miliki apa saja yang setiap wanita inginkan. Dia boleh beli apa saja di alam ini. Dia sudah punyai kuasa dan kecantikan. Namun, di hatinya masih lagi kosong. Kosong dengan rasa cinta dan belaian kasih sayang dari seorang kekasih dan lebih tepat lelaki yang berjaya menambat hatinya. 

"Banyakkan ingat pada Tuhan...nak...ingat apa yang bapak cakap,"
"Baiklah pak"

Mereka saling berpelukan. Permaisuri Raja Harlem, ibu tiri Puteri Ratna Sari melihat suami dan anak tirinya saling berpelukan. Rasa cemburu mulai membakar di hatinya. Namun, dipendam saja. Dia akan tunggu masa yang sesuai. Sekarang bukan lagi masanya. 

Alam Duyong

Gelama sedang memerhatikan Sang Suri yang termenung keseorangan. Hatinya memang sukar dimiliki oleh sesiapa saja. Walaupun rasa cinta pandang pertama pada Sang Suri masih lagi mekar di hati Gelama, mulutnya masih lagi berat untuk meluahkan isi hatinya. Apatah lagi untuk meluahkan perasaan cinta dan rasa ikhlas untuk menyunting Sang Suri menjadi permaisurinya.

"Gelama! aku tak sedar kau ada kat belakang..."
"Mmmm aku akan sentiasa berada di belakang dan menyokong kau Suri..."
"Apa yang kau merepek ni?"
"Eh! tersilap cakap pulak! ha!ha!ha!"
"Ha! tahu pun kau tak payahlah susah-susah nak lindungi aku... tempat kita akan dah selamat..."
"Mana kau tahu selamat? Sang Mata Satu masih lagi hidup, dia boleh rekrut askar yang baru bila-bila masa,"
"Itu aku tahu, tapi dia tak akan serang tempat kita dalam masa terdekat ni,"
"Baiklah tuan puteri...tapi izinkan patik menjadi pelindung dan teman hidup tuan puteri?"
"Apa maksud kau Gelama?"
"Aku sedar siapalah aku di hati kau, tapi cinta tak semesti akan berakhir dengan perkahwinan..."
"Bagi aku masa untuk berfikir Gelama..."

Gelama menganguk sambil menoleh ke belakang. Dia rasa malu dan tidak sanggup menentang mata pada Sang Suri. Perlukah dia bagitahu padanya yang dia adalah cinta pandang pertama? Gelama masih lagi menunggu masa yang sesuai. Memburu cinta wanita bukanlah mudah. Dia sedar dia harus bersabar.

"Gelama!"

Entah mengapa jantung Gelama mula berdegup kencang tatkala menoleh ke arah Sang Suri. Pipinya bertukar kemerahan menahan rasa malu. Malu akan kata-katanya yang bertepuk sebelah tangan.

"Terima kasih, tak pernah seumur hidup aku ada lelaki yang seberani kau, aku akan fikirkan sedalamnya..."
"Tak perlu terburu-buru...sayangku!"

Eh! mengapa pula terkeluar kata sayang di mulutnya. Gelama tersipu malu sekali lagi. Sang Suri hanya membalas senyuman dan tunduk. Mereka berdua beredar melayan perasaan masing-masing yang mulai tersemai dengan benih yang baru.

Setelah 10 bulan
Rumah Mustafa Alam Manusia pukul 12 malam



Mustafa sedang baring di atas katil. Dia masih lagi tidak boleh memejamkan mata. Fikirannya jauh melayang mengimbas cabaran demi cabaran yang telah ditempuh. Dia masih lagi rasa tidak percaya yang dia berada di rumah dalam zon selamat dan selesa. Dia cuba melelapkan mata sekali lagi, tapi masih lagi tidak terdaya. Lantas dia membuka lebaran kita suci, beberapa kali dia baca akhirnya dia mampu tidur lena.

Pukul 3 pagi

Tiba-tiba Pak Tua menjelma dalam mimpinya. Lantas dia terjaga semula. Adakah Pak Tua sedang memanggilnya? Hatinya berat untuk bertemu Pak Tua.

Tok! Tok! Tok!
"Assalamualaikum!"

Ya Tuhan! Siapalah pula gerangan yang datang mengetuk pintu rumah pukul 3 pagi? Mustafa tidak sedikit pun terasa takut di hati, langkahnya begitu berkeyakinan lantas dibuka pintu rumah.

"Pak Tua! Mengapa datang tak bagi tahu?"

Kebetulan Kamal dan Budin juga terjaga dari tidur. Mereka terus bersalaman dengan Pak Tua.

"Jemputlah duduk Pak Tua"
"Cantik rumah kau ni Mustafa..."
"Terima kasih Pak Tua, dah ada jongkong-jongkong emas dari alam duyong, tu buat apa simpan... lebih baik digunakan, betul tak Mus?"
"Lain orang tanya, lain orang pulak yang menjawap! ha!ha!ha!"
"Baguslah, Pak Tua tak menghalang, kita  sebagai manusia memang sentiasa idamkan kehidupan yang mewah dan selesa, tapi kamu jangan terlalu lama berada di dalam zon selesa ni..."
"Kami faham Pak Tua"
"Hidup kita adalah satu perjuangan, Jangan terlalu bersenang-lenang. Bukan di sini tempatnya."

Mustafa, Kamal, Budin dan Uda masih lagi terpinga-pinga akan maksud setiap bait kata-kata Pak Tua. Adakah ini satu petanda mereka akan pergi mengembara lagi? Adakah Sang Mata Satu sudah kembali dengan tenteranya yang bakal memusnakan segenap lapisan bumi? Segalanya menjadi persoalan. Tiba-tiba jantung mereka berdegup kuat, mereka faham perjalanan ini satu permulaan.

Tamat

Nantikan



http://infojelita.blogspot.com/2013/12/misteri-nelayan-terperangkap-alam-duyong.html
Pada awal niat Mustafa hanyalah untuk mendapat kepastian dan mencuba keberanian. Akhirnya dia sendiri sedang berada dalam dilema terperangkap di alam duyong yang serba asing baginya. Cabaran demi cabaran ditempoh, misteri sejarah dirinya sendiri terungkai di dasar lautan. Siapa yang patut dikorbankan bila ancaman datang menjelma dirinya atau orang-orang asing yang tidak pernah diketahui selama ini.



Infrared Sauna Pants
Bakar Lemak 3x Ganda Lebih Pantas

Kuruskan Badan Dengan Pantas
Jom Sauna!
Bersauna selama 15 minit mampu membakar 400-600 kalori. 
Jogging selama 30 minit membakar 300 kalori 
Teknologi sauna pants infrared mampu membakar lemak di sekitar punggung dan paha denga hanya 10 min setiap hari
Percuma losyen panas lavender, gerenti panas dan membakar lemak, dapat juga melembutkan kulit dan berbau harum


Wednesday, December 25, 2013

'Ada sebab ALLAH uji'

TELOK KEMANG – Rumah bersaiz sederhana bersebelahan PD Marina kelihatan suram.Penghuninya seorang warga emas Atan oleh penduduk tempatan. Mohd Yatim salah seorang penerima bantuan Baitulmal. Menariknya, sebelum ini beliau pernah berkhidmat sebagai juruterbang syarikat Malaysia Air Lines (MAS), namun dia mengambil keputusan untuk berhenti pada 2002 kerana disahkan mengalami kemurungan. Berkongsi kisah hidupnya, Mohd Yatim berkata, ibunya merupakan pekerja ladang di Labu sementara ayah pengurus ladang berasal dari New Zealand.

"Mereka bertemu dan jatuh cinta  pandang pertama lalu bernikah dan saya adalah anak tunggal. Namun ketika usia saya sembilan tahun, ayah  kembali ke negara asalnya dan kami terus terputus hubungan walaupun saya beberapa kali mengutus surat kepadanya di sana berdasarkan alamat yang diberikan tetapi tidak pernah menerima balasan. “Sejak itu saya berazam untuk menjadi juruterbang dengan satu tujuan untuk mencari dan bertemu dengan ayah yang berada di New Zealand,” katanya.

Berjaya capai cita-cita

Ketika usia 19 tahun, ibunya meninggal dunia dan dia meneruskan cita-cita itu dan mula menjalani latihan menjadi seorang juruterbang di sebuah pusat latihan di Indonesia pada 1972. “Pada 1976 saya berkahwin dan tidak dikurniakan anak. Enam tahun kemudian kami bercerai. "Ketika usia saya 28 tahun, MAS  melebarkan sayap  menyediakan penerbangan ke New Zealand. Akhirnya impian untuk bertemu semula dengan ayah tercapai dengan bantuan rakan dan saya yakin ia sebenarnya adalah bantuan ALLAH SWT,” katanya. Mohd Yatim berkata, dia teruja pertama kali mendengar suara ayahnya di telefon selepas 20 tahun terpisah. “Saya bertemu ayah setiap kali ditugaskan ke New Zealand. Alhamdulillah, impian saya selama ini tercapai," katanya.

Disah alami kemurungan

Menurut Mohd Yatim, pada 1984, dia sekali lagi berkahwin dan dikurniakan enam cahaya mata, namun langit tidak selalunya cerah apabila jodohnya tidak panjang dan bercerai pada 2005. “Rumah ini dulu penuh dengan hiasan dari luar negara yang saya beli setiap kali ke sana semasa berkhidmat dengan MAS. Namun atas desakan hidup semuanya habis dijual untuk menyara anak-anak. “Saya tidak bersara tetapi mengambil keputusan berhenti pada 2002 kerana disahkan mengalami kemurungan akibat tekanan kerana difitnah. “Ketika itu saya menerima rawatan di wad psikiatri dan terpaksa berhenti kerana memikirkan keselamatan nyawa penumpang," katanya. Mohd Yatim berkata, selepas berhenti kerja dan bercerai, dia masih mampu menyara dirinya dengan menjual apa-apa barang dimilikinya di rumah itu. “Dan sekarang saya adalah penerima bantuan Baitulmal. ALLAH ada sebab kenapa dia anugerahkan ujian ini kepada saya,” katanya. - berita sinar. Semoga kita semua ambil iktibar dari kisah ni, kekuatan dalaman kenalah kuat... Allah akan uji kita selagi kita hidup, jadi hiduplah sebagai khalifah ingatlah amanah yang kita ada, teruskan hidup selagi ada daya. Aku ingat salah satu hadis nabi, kalau besok dah nak kiamat, sekirannya ada benih di tangan, tanamlah. Begitulah hidup ni perlu berusaha dan beramal hingga ke akhir hayat kita. 

Diskaun Akhir Tahun!
Infrared Sauna Pants
Bakar Lemak 3x Ganda Lebih Pantas

Kuruskan Badan Dengan Pantas
Jom Sauna!
Bersauna selama 15 minit mampu membakar 400-600 kalori. 
Jogging selama 30 minit membakar 300 kalori 
Teknologi sauna pants infrared mampu membakar lemak di sekitar punggung dan paha denga hanya 10 min setiap hari
Percuma losyen panas lavender, gerenti panas dan membakar lemak, dapat juga melembutkan kulit dan berbau harum

Hubungan Johan dan Lana Putus

Kata Johan
"Saya mohon maaf pada Lana,mereka yang terbabit secara langsung dan tidak langsung juga peminat. Lana seorang wanita yang baik, tetapi apabila menyentuh soal nikah dan kahwin,ia berupa perkara besar dalam hidup. Lagipun untuk berumahtangga,restu dan doa ibu itu sangat penting, tetapi apabila perkara itu tidak berlaku saya terpaksa ambil tindakan. Saya tidak sangka kenyataan dibuat membawa kepada perpisahan ini. Pengumuman untuk bertunang dan menikahi Lana sebelum ini kerana saya benar-benar ikhlas,tetapi disebabkan pelbagai isu timbul,saya membuat keputusan ini. Saya masih muda dan ini Kali pertama berhadapan pelbagai situasi dalam melayari hubungan cinta dengan Lana. Saya akui segala yang berlaku berpunca daripada kesilapan saya yang masih tidak matang dan tidak tahu bagaimana mahu berhadapan dengan masalah."

Kata Lana :
"Saya tak kecewa, tapi terkejut dengan keputusan Johan. Hubungan kami sebenarnya baru bermula. Kami juga masih dalam proses mengenali hati budi, saya anggap keputusan Johan mahu memutuskan hubungan sebagai kelakar. Dia melamar saya selepas 3 hari bertemu, bukan saya memaksa dia melamar saya. Saya bukan bodoh, tiga hari bertemu terus dilamar sebagai isteri, boleh percayakah? Saya beri Johan ruang untuk membuktikan janji dan ungkapan manisnya, tapi nampaknya baru sebulan lebih Johan sudah mengaku kalah."

Apa yang berlaku pasti ada hikmahnya...aku tak cakap semua, tapi kebanyakan perempuan bila dengar anak dato nak masuk meminang, bukan main suka dan terima apa saja...Walhal kita kena teliti lelaki tu betul-betul dan keluarganya. Selalunya memang lelaki suka berdamping pada perempuan yang pakai seksi-seksi ni, rasa seronok, teruja... tapi nak buat isteri diorang pun fikir banyak kali, sebab ini melibatkan komitmen dan tanggungjawap. Kebanyakan orang perempuan yang pakai seksi ni tak semestinya hatinya tak baik, kadang-kadang mereka lebih baik sebab bukan jenis hipokrit. Tapi beringatlah...nak cari lelaki yang benar-benar ikhlas sebagai suami payah, yang mengatal banyak.

Potong Harga Diskaun!
Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

Tuesday, December 24, 2013

Ikan Timbul Di Lahad Datu



LAHAD DATU: Penduduk di Kampung Tambisan Darat, di sini, gempar apabila ribuan ikan 'naik' ke darat dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi tadi. Fenomena pelik itu menyebabkan beberapa penduduk mengambil kesempatan mengaut ribuan ikan tamban yang terdampar di pantai kampung terbabit. Menurut sumber Jabatan Meteorologi, fenomena itu adalah yang pertama kali berlaku di kawasan itu dan menafikan dakwaan bakal berlaku tsunami. Bagaimanapun, pihaknya akan memantau situasi berkenaan dan orang ramai dinasihati supaya tidak panik kerana tiada sebarang petanda berlaku tsunami dikesan ketika ini.
BEBERAPA penduduk mengambil kesempatan mengaut ribuan ikan tamban yang terdampar di pantai. FOTO Ihsan Mohd Irsyad Sahri Semalam, jabatan terbabit mengesahkan berlaku kejadian gempa bumi berukuran 5.7 skala Ritcher di kepulauan Mariana pada jam 5.12 petang yang berpusat di timur laut Tagum,Filipina, kira-kira 2,842 kilometer dari timur laut Kinabatangan, Sabah.

Kejadian ini berlaku di tepi pantai Tambisan pada pagi 24/12/2013 .. Difahamkan kejadian ini bukanlah pertama kali berlaku dan pernah sudah beberapa kali berlaku akibat apabila musim ikan besar mendarat di perairan Tambisan makan ikan yang kecil-kecil seperti dalam video ini akan ke tepian pantai untuk menyelamatkan diri daripada mangsa buruan ikan-ikan besar.

Nota Kaki : Bagi kita yang jarang melihat kejadian pelik seperti ini pastinya akan timbul perasaan gusar dan takut dan sering mengaitkan dengan kemungkinan perkara negatif. Usah kita berperasangka .. Sesungguhnya Allah maha berkuasa ... Yakinilah bahawa semuanya berada dalam pengetahuan dan perhitungan Allah s.w.t. Hati kita hendaklah dipenuhi keyakinan.


Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

Monday, December 23, 2013

Nasihat Ustaz Tentang Solat

1. Org yg tak solat akn banyak masalah, tidak tenang, cpt marah susah nk terima kenyataan dn selalu nmpk salah orang lain.
- USTAZ AZHAR IDRUS

2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya. 
- Ustaz Kazim Elias

3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? "Jaga solat...Insyallah bahagia..." 
- Ustaz Don Daniyal

4. Selalulah Solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda. 
- Datuk Ismail Kamus

5.Kalau kita sakit jgn takut utk solat , atleast kalau mati , mati dalam solat 
- ustaz haslin baharin

6. Selepas solat jangan tergesa-gesa, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33, doa kemudian baru bangun” 
- Al-Habib Ali Zainal

7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya. 
-TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki

8. Jagalah solat anda. Kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya"
- Sheikh Abdullah Jahaf.

9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang. 
-Ustaz Dasuki Rani

10. Jgn cakap:"Pergi solat.Kalau tak,masuk api neraka!"Tapi cakap:"Jom solat,Nnt kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya.InsyaAllah 
- TG Harun Din"

11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
-Ustaz Pahrol.

Sunday, December 22, 2013

Siri 21 Misteri Nelayan Terperangkap Alam Duyong

Istana Raja Harlem Gua Sakti


Mustafa berlari menaiki tangga yang paling tinggi. Dia harus pantas berjumpa dengan Raja Harlem. Mungkin penawar itu ada padanya? Dia tidak pasti. Tiba-tiba Puteri Ratna Sari sedar akan kehadiran Mustafa. Dia cuba menegur tapi langkah Mus telalu laju menuju ke arah Raja Harlem yang sedang berada dalam persidangan diraja. Pintu diketuk, Mus terus masuk tampa menunggu keizinan dari penghuni dalamnya. Kelihatan Raja Harlem dan beberapa menteri sedang bersidang. 

"Maaf tuanku!"
"Mustafa! silakan masuk, maaflah kami sedang bermesyuarat."
"Maafkan Mus sekali lagi, kami datang untuk pinta pertolongan. Uda salah seorang kesatria manusia sedang sakit menahan bisa gigitan ular jadian Jukak, jadi saya ingin minta pertolongan sekirannya tuanku ada penawar pada bisa tu..."

Ahli mensyuarat terdiri dari menteri-menteri tertinggi saling berpandangan. Masing-masing menunggu sekirannya ada sesiapa yang dapat berikan pertolongan pada Mustafa. Kamal dan Mustafa masih lagi menunggu dan menunggu. 

"Tunggu!, beta akan panggil doktor diraja datang ke sini, mungkin dia boleh bantu Uda."
"Tak mengapa tuanku, biar saya dan Kamal ke sana"

Mustafa dan Kamal terus menuju ke anak tangga. Dia pasti di mana arah tempat perubatan orang-orang Gua Sakti. Sekali lagi dia terserempak dengan Puteri Ratna Sari. 

"Mus?"
"Salam, tuan puteri, maaf kami tak ada masa nak berbual."
"Err...."

Belum sempat Puteri Ratna Sari berikan sepatah kata, Mustafa dan Kamal sudah melepaskan senyuman selamat tinggal padanya. Dia semakin hairan, tampa mereka sedari dia sedang mengekori mereka berdua dari arah belakang. 

Pusat Perubatan Gua Sakti

"Ini dia ubatnya, kalau terkena sebarang gigitan ular laut,"
"Terima kasih, kami terpaksa berangkat pulang secepat mungkin,"
"Baiklah! kamu harus cepat sebelum barah gigitan itu merebak,"

Mus dan Kamal berlari ke arah bot laju mereka. Cu dan askar pengawal hanya memerhatikan mereka saja. 
"Cu! Maafkah aku, tak sempat nak berbual, kami terpaksa pulang Uda perlukan penawar gigitan Jukak!"
"Ya! Mus, kalau senang datanglah lagi di sini!"

Mus dan Kamal hanya meganguk. Mereka bergerak dengan secepat kilat. 

Gua Taat Alam Manusia

"Pak Tua...saya rasa dah tak lama, sakitnya bisa ni..."
"Jangan putus asa dengan rahmat Tuhan, Uda. Selagi kau masih lagi bernafas, kau kena sentiasa berharap dan berusaha. Banyakkan zikir ya nak."
"Aduh! Tak tahan Pak Tua"

Pak Tua, sudah tidak sanggup melihat Uda yang mengadu kesakitan. Lantas terus membawanya ke hospital. Langkahnya longlai namun Uda masih lagi mampu menahan sakit.

"Sabarlah Uda...sakit ini salah satu ujian buat diri kau. Jangan sesekali mengalah, sementara tunggu penawar baik Pak Tua akan bawa kau ke hospital"
"Bolehkah ubat doktor ubati penyakit saya ni?"
"Nanti doktor bagi ubat tahan sakit, kau sabarlah nak..."

Perairan Bermuda

Bot laju mereka terpaksa melepasi kawasan Perairan Bermuda salah satu lubuk Sang Mata Satu. Pusaran air semakin dekat menghampiri bot laju, namun Mustafa teruskan melewati dari sisi tepi pusaran air.

"Mus! ada pusaran air!" sahut Kamal.
"Teruskan! Kita terpaksa ikut jalan ni!"
"Jalan ini shortcut ke pengkalan."
"Tapi jalan ni kan tempat Sang Mata Satu!"
"Kita dah tak ada pilihan lain, kalau ikut jalan lain, kita akan semakin lambat"

Tiba-tiba mereka terdengar satu suara yang mengaum dari bawah arah pusaran. Kamal dan Budin saling berpandangan. Mereka masih lagi belum bersedia dari segi mental dan fizikal untuk mempertahankan diri. Misi utama mereka adalah cepat sampai ke pengkalan Gua Taat.

"Perlahankan bot!" Arah Mus dari atas.
"Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun!"

Bunyian itu semakin lama semakin dekat menghampiri. Degupan jantung mereka semakin pantas.

"Sssh! kita menyorok dulu di sebalik batu!"
"Aku rasa bunyi tu bukan dari arah pusaran air..."
"Bunyi apa tu Mus?"
"Aku masih lagi tidak pasti, macam suara dari langit!"

Yulam seekor naga berwarna hitam dan kelabu sedang duduk di atas batu bukit.

"Apa tu Mus? Macam naga!"
"Ya Tuhan! besarnya!"
"Kau rasa dia nampak kita"
"Sssh! dia tak nampak, jangan ke mana-mana kita tunggu di sini"


Mus hanya berdiam diri. Dia pasti naga itu bertuankan Sang Mata Satu. Naga itu seolah-olah sedang menunggu kehadiran tuanya. Mustafa ingin mencari kepastian. Dia akan teruskan menuggu dan mengintip di sebalik batu.

"Zuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!"

Satu bunyi yang besar seolah-olah keluar dari pusaran air yang laju. Gelombang ombak yang melawan arus putara semakin lama semakin kuat menghampiri tempat persembunyian bot Mus dan rakannya.

"Zuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!"

Kelihatan badan Sang Mata Satu keluar dari arah pusaran air. Kekuatan dirinya semakin terserlah. Degupan jantung Mus berdegup kencang. Dia masih lagi tidak mampu melancarkan serangan.

"Errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr"

Seekor naga yang sedang menunggu terbang mendapatkan tuannya. Sang Mata Satu melompat ke arah tunggangan dan mereka terus keluar dari arah pusaran. Kelibat mereka semakin lama semakin pudar dan hilang dengan arakan awan.

"Mus!, kita dah boleh teruskan perjalanankah?
"Ya!, mari kita teruskan, Uda sedang menanti kita!"

Sepanjang perjalanan Mustafa kerap berfikir tentang kekuatan yang ada pada Sang Mata Satu. Adakah dia perlu terus berlawan sedangkan dia tidak punyai kekuatan seperti Sang Mata Satu. Adakah dia harus biarkan sementara dia melakukan kerosakan dan demi kerosakan di mana-mana alam yang dituju? Dia tidak pasti. Apa yang dia pasti Sang Mata Satu ada perancangan tersendiri untuk terus melakukan kerosakan dan kemusnahan. Tapi di mana dia pergi?

Hospital Kuala Terengganu

Setibanya Mus dan Kamal di hospital mereke berlari menuju ke arah wad kecemasan di mana Uda berada. Pintu kecemasan dibuka. Kelihatan Uda sedang kuat menahan sakit. Beberapa orang jururawat sedang berada di sisinya untuk mengambil ujian darah.

"Kamal, Budin kamu berdua tunggu aku di sini, aku akan rawat Uda dengan ubat ni,"
"Ingat! Kamu berdua awasi sekirannya ada sesiapa yang nak datang masuk, kamu lengahkan."
"Baiklah Mus!"

Uda sudah ternampak kelibat Mus di sebalik langsir. Mus berikan isyarat senyap dengan meletakkan jarinya di bibir. Sudah pasti doktor hospital tidak benarkan sebarang ubat traditional masuk ke dalam hospital. Uda menganguk tanda faham akan isyarat Mus. Mereka harus berhati-hati. Wajah Uda semakin pucat dan bengkak yang ada di bahagian sisi pinggangnya semakin membesar.

"Baiklah Encik Uda, kami dah berikan suntikan ubat tahan sakit, harap bersabarlah sehingga kami dapat keputusan dari ujian darah,"
"Terima kasih nurse"

Sebaik saja jururawat-jururawat itu keluar dari wad, Mustafa terus masuk ke dalam seorang diri. Sebotol penawar bisa ular laut yang dia dapati Pusat Perubatan Gua Sakti sedang dipegang rapi.

"Nah! kau minum air ni sikit! Jangan habiskan!"
"Ah!Sedap pulak ubat orang gua sakti ni...tak macam kita,"

Mustafa menyelak baju Uda. Kelihatan bengkak semakin lama semakin membesar. Lantas dia titiskan ubat penawar di tempat bengkakan.

"Pssssssssssssss pedihnya Mus!"
"Ssh! tahan sikit,"

Tiba-tiba seorang jururawat terdengar perbualan mereka seolah Uda sedang dirawat.

"Maaf, Encik Uda ada apa-apa kah?
"Tak ada apa-apa nurse. Saya cakap sorang-sorang saja tadi. Memang perangai saya camni. he!he!he!"
"Dah! jangan banyak cakap sangat...awak perlu berehat!"

Mustafa sedang menyorok di sebalik langsir. Dia menuggu sehingga jururawat itu keluar dari wad. Uda masih lagi belum habis dirawat.

"Mus! aku rasa lega sikit..."
"Biar betul, tak kan la cepat sangat ubat ni meresap?"

Sekali lagi Mus menyelak kain selimut. Memang benar kesan bengakakan semakin menyusut dengan cepat.

"Mujarab betul ubat orang Gua Sakti ni..." pintas Mus sambil membelek botol ubat itu sekali lagi.
"Aku dah boleh balik kah?"
"Kau tanya aku, macamlah aku ni doktor!"
"Kau memang doktor pun Mus, ha!ha!ha! Aku ikut kau?"
"Eis! jangan...kau rehat dulu kat sini. Aku dah titiskan air penawar ni dalam botol air mineral ni. Jadi jururawat tak akan tahu."
"Bila kau dah betul-betul sihat, kau balik sendiri di tempat biasa kita...."
"Aku nak balik sekarang la Mus!"
"Kau ni jangan jadi macam budak-budak boleh tak? Kau tunggu sini."
"Baiklah boss!"

Bersambung
http://infojelita.blogspot.com/2013/12/misteri-nelayan-terperangkap-alam-duyong.html
Pada awal niat Mustafa hanyalah untuk mendapat kepastian dan mencuba keberanian. Akhirnya dia sendiri sedang berada dalam dilema terperangkap di alam duyong yang serba asing baginya. Cabaran demi cabaran ditempoh, misteri sejarah dirinya sendiri terungkai di dasar lautan. Siapa yang patut dikorbankan bila ancaman datang menjelma dirinya atau orang-orang asing yang tidak pernah diketahui selama ini.



Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

Saturday, December 21, 2013

Koleksi Doa Kebahagiaan dan Pendekat Jodoh





50 motivational quotes for business, success and life.

1. Courage is being scared to death, but saddling up anyway. ~ John Wayne
2. If you don’t make things happen then things will happen to you. ~ Robert Collier
3. A business has to be involving, it has to be fun, and it has to exercise your creative instincts. ~ Richard Branson
4. Live daringly, boldly, fearlessly. Taste the relish to be found in competition – in having put forth the best within you. ~ Henry J. Kaiser
5. Winning is not a sometime thing; it’s an all time thing. You don’t win once in a while, you don’t do things right once in a while, you do them right all the time.Winning is habit. Unfortunately, so is losing. ~ Vince Lombardi
6. You were born to win, but to be a winner, you must plan to win, prepare to win, and expect to win. ~ Zig Ziglar
7. A business that makes nothing but money is a poor business. ~ Henry Ford
8. Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve. Thoughts are things! And powerful things at that, when mixed with definiteness of purpose, and burning desire, can be translated into riches. ~ Napoleon Hill
50 Motivational Business Quotes Epreneur TV9. To be successful, you have to have your heart in your business, and your business in your heart. ~ Thomas Watson, Sr.
10. Success is walking from failure to failure with no loss of enthusiasm. ~ Winston Churchill
11. To succeed… You need to find something to hold on to, something to motivate you, something to inspire you. ~ Tony Dorsett
12. Things work out best for those who make the best of how things work out. ~ John Wooden
13. You’ve got to say, I think that if I keep working at this and want it badly enough I can have it. It’s called perseverance. ~ Lee Iacocca
14. Forget past mistakes. Forget failures. Forget everything except what you’re going to do now and do it. ~ William Durant
15. I find that when you have a real interest in life and a curious life, that sleep is not the most important thing. ~ Martha Stewart
16. Success in business requires training and discipline and hard work. But if you’re not frightened by these things, the opportunities are just as great today as they ever were. ~ David Rockefeller
17. Success is liking yourself, liking what you do, and liking how you do it. ~ Maya Angelou
18. Nothing great was ever achieved without enthusiasm. ~ Ralph Waldo Emerson
19. If you are going through hell, keep going. ~ Winston Churchill
 50 Motivational Business Quotes - Epreneur TV20. It does not matter how slowly you go, so long as you do not stop. ~ Confucius
21. I’ve always believed that one woman’s success can only help another woman’s success. ~ Gloria Vanderbilt
22. Life isn’t worth living unless you’re willing to take some big chances and go for broke. ~ Eliot Wiggington
23. Life’s challenges are not supposed to paralyze you; they’re supposed to help you discover who you are. ~ Bernice Johnson Reagon
24. The successful warrior is the average man, with laser-like focus. ~ Bruce Lee
25. You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future.
26. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life. ~ Steve Jobs
27. If you don’t value your time, neither will others. Stop giving away your time and talents. Value what you know and start charging for it. ~ Kim Garst
28. Optimism is the faith that leads to achievement. Nothing can be done without hope and confidence. ~ Helen Keller
29. People become really quite remarkable when they start thinking that they can do things. When they believe in themselves, they have the first secret of success. ~ Norman Vincent Peale
30. Progress always involves risks. You can’t steal second base and keep your foot on first. ~ Frederick B Wilcox
50 Motivational Business Quotes  Epreneur TV31. Quality means doing it right when no one is looking. ~Henry Ford
32. Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. ~ Mark Twain
33. The difference between ordinary and extraordinary is that little extra. ~ Jimmy Johnson
34. The essential question is not, “How busy are you?” but “What are you busy at?” ~ Oprah Winfrey
35. If you genuinely want something, don’t wait for it – teach yourself to be impatient. ~ Gurbaksh Chahal
36. There are no shortcuts to any place worth going. ~ Beverly Sills
37. We can let circumstances rule us, or we can take charge and rule our lives from within. ~ Earl Nightingale
38. Success is the sum of small efforts – repeated day in and day out. ~ Robert Collier
39. I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work. ~ Thomas A. Edison
40. Take up one idea. Make that one idea your life – think of it, dream of it, live on that idea. Let the brain, muscles, nerves, every part of your body, be full of that idea, and just leave every other idea alone. This is the way to success. ~ Swami Vivekananda
41. Every great dream begins with a dreamer. Always remember, you have within you the strength, the patience, and the passion to reach for the stars to change the world. ~ Harriet Tubman
42. No one saves us but ourselves. No one can and no one may. We ourselves must walk the path. ~ Buddha
43. Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs. ~ Henry Ford
50 Motivational Business Quotes - Epreneur TV44. When I dare to be powerful – to use my strength in the service of my vision, then it becomes less and less important whether I am afraid. ~ Audre Lorde
45. Don’t let the fear of losing be greater than the excitement of winning. ~ Robert Kiyosaki
46. If you work just for money, you’ll never make it, but if you love what you’re doing and you always put the customer first, success will be yours. ~ Ray Kroc
47. The only place where success comes before work is in the dictionary. ~ Vidal Sassoon
48. The important thing is not being afraid to take a chance. Remember, the greatest failure is to not try. Once you find something you love to do, be the best at doing it. ~ Debbi Fields
49. Have a very good reason for everything you do. ~ Laurence Olivier
50. Capital isn’t scarce; vision is. ~ Sam Walton

Friday, December 20, 2013

Siri 20 Misteri Nelayan Terperangkap Alam Duyong

Gua Taat Alam Manusia

Bot Laju berlabuh di tepian pantai. Mustafa dan rakan-rakannya selamat pulang. Misi mereka sudah berjaya menyelamatkan orang-orang duyong dan orang Gua Sakti dua alam. Pak Tua datang menyambut mereka. Raut wajahnya tenang sambil melakarkan senyuman.

"Syukur pada Tuhan, kau semua selamat pulang..."
"Pak Tua! terima kasih..."

Mereka saling berpelukan. Selama dua tahun Mustafa bertarung nyawa dengan berbagai dugaan yang mencabar. Kali ini dia sudah semakin berani dan matang mengharungi segala ranjau berduri di mana saja dia berada. 

"Mus, Pak Tua bangga dengan kau, Kau telah diuji dengan fizikal, mental dan emosi, tapi kau berjaya mengatasinya dengan bijaksana."
"Eh! Mus sajakah Pak Tua?" pintas Kamal dengan berseloroh. Pak Tua terus memeluk Kamal, Uda dan Budin. 
"Kau semua juga, telah banyak berkorban. Inilah erti persahabatan yang sejati. Sanggup bersusah dan bersama walauapapun rintangan. Kamu semua hadapi bersama. Kita sebagai makluk Tuhan telah diciptakan saling lengkap melengkapi tak ada yang boleh hadapi ujian ini berseorangan..."

Gunung Berapi Bermuda

Lautan dalam berpusar dengan tekanan yang amat kuat. Sang Mata Satu masih lagi memerhatikan pusaran air laut lantas terjun masuk ke dalam. Hatinya begitu geram. Dendamnya pada Mustafa memuncak, dia terus masuk ke dalam pusaran dan menahan segala rintangan kesakitan tolakan air yang amat kuat. Zup! terus dia naik ke atas semula di kaki bukit gunung berapi. Sang Mata Satu punyai kekuatan yang luar biasa. Tiada manusia yang dapat mengalahkan diriya dengan mudah, kecuali dengan izin Tuhan Yang Esa. Dialah Raja segala kejahatan yang boleh hidup dalam mana-mana alam yang dia inginkan. Bakal perosak dan pemusnah ketamadunan. Otaknya ligat merancang merekrut pengikut dan askar-askar yang baru.

"Hum! Hum! Hum! Yal nal ka Yulam!"

Seekor naga merah bersayap datang dengan patuh. Sang Mata Satu naik ke atas tunggangan. 

"Aku namakankan kau Yulam! Aku tuan kau! Cepat tunjukkan jalan aku ke tempat keluarga kau!"

Yulam patuh akan segala arahan Sang Mata Satu. Dia terus terbang laju membawa Sang Mata Satu ke arah langit biru. Sayapnya terus mengipas laju beribu batu menuju ke sarang tempat dia dan specisnya berada. Sebuah gunung yang amat tinggi diselimuti awam biru tersergam di depan mata. Kelihatan beberapa naga sedang terbang bebas di sekitar gunung.

"Woi! naga! dengar sini, aku sekarang jadi ketua kau di sini. Kau dengar arahan aku atau aku hantar puting beliung hapuskan segala apa yang kau miliki di sini."

Naga-naga sedang mengurumi Sang Mata Satu. Mereka tidak mahu Sang Mata Satu mengetuai mereka. Salah seorang dari ketua puak naga tiba-tiba datang terbang dengan pantas sedang cuba membunuh Sang Mata Satu namun dapat dielak dan dipancung kepalanya.

"Nah! rasakan! Ada sesiapa yang berani lawan dengan aku?"
Naga-naga itu tunduk patuh. Mereka terpaksa bertuankan Sang Mata Satu.

"Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuum"
Bunyi jeritan naga Yulam. Mereka tidak pasti apa yang akan berlaku pada mereka apabila bertuankan Sang Mata Satu. Sudah beratus tahun mereka berada di alam yang tidak diami  dan tidak bertuan. Tidak ada  walau seorang makhluk Tuhan yang berani menentang dan mengawal naga-naga liar Yunam dengan mudah.

Gua Taat Alam Manusia

Pak Tua duduk bersila sambil menjamah hidangan yang tersedia. Riak wajahnya tenang tapi gembira dengan pencapaian anak didiknya dapat pergi lebih jauh dan lebih hebat dari dirinya.

"Dengar sini, Pak Tua dah tak dapat hidup lama, bila-bila masa akan datang jemputan malaikat maut."
"Jangan cakap begitu, Pak Tua masih lagi sihat"
"Iyalah Pak Tua, kalau nak nikah satu lagi pun boleh ni," celah Kamal dengan nada berseloroh. Pak Tua hanya berdiam tidak memberikan sebarang tindakbalas.
"Kau ni, Kamal kalau nak bergurau pun agak-agaklah..." Mus membalas sambil menolak bahu Mus dengan bahunya.
"Maafkan saya Pak Tua..."
"Tak mengapa, bukan itu yang risaukan Pak Tua."

Pak Tua masih berdiam diri. Ada sesuatu berita yang ingin disampaikan. Namun, dia tidak mahu anak didiknya terasa beban. Mereka baru saja mengharungi rintangan dan dugaan yang amat dasyat semasa mereka di alam duyong. Sang Mata Satu tidak akan sesekali mengalah. Selagi makhluk-makluk Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mahu mengikut telunjuk dan menyembahnya selagi itu dia akan membuat kerosakan dan kemusnahan di mana-mana saja dia berada.

"Jangan begitu Pak Tua, kalau ada yang boleh saya bantu...saya akan lakukan sekali lagi walaupun kembali ke alam duyong,"
"Eh! Mus kau memang kena balik kat alam duyong, girlfriend kau kat sana kan...ha!ha!ha!" Celah Budin dengan nada berseloroh.
"Kau ni Budin agak-agaklah...mamat tu baru je putus cinta!" Balas Kamal.
"Oh! ya ka...ada chance ni...ha!ha!ha!"
"Budin, kau suka yang mana? Puteri duyong berambut panjang ke kaki tu ke puteri macam tangan katak tu?"
"Tak berani la...ha!ha!ha! Aku pass kat Uda! Dia tak mana ada aweks lagi..."
"Aku juga yang jadi mangsa, dah la aku kena serang. Kamu semua tak sedar pulak tu..."
"Pak Tua...kesian betul Uda, dah la keracunan lepas tu kena serang pula dengan ular hantu tu...kami betul-betul tak sedar ular tu boleh masuk ke kawasan istana. Bila jadi ular dia boleh jadi kecil, bila dia menyerang boleh pula tukar bentuk manusia yang berekor ular..."
"Aduh...Sampai sekarang ni, aku masih lagi terasa bisa-bisa kat badan ni"
"Uda, tunjukkan pada Pak Tua, ular tu ada gigit aku patuk kau kah?"
"Ada Pak Tua..."
"Mengapa kau tak bagitahu aku Uda..." Pintas Mustafa dengan nada kerisauan. Lantas dia mendekati Uda, mencari tempat gigitan Jukak si ular jadian.
"Aku tak nak susah kan korang semua..."

Uda melabuhkan punggung dan baring dengan perlahan-lahan. Gerakannya lambat, dia terasa sakit setiapkali ada pergerakan pada sisi pinggangnya. Pak Tua membuka lapisan bajunya. Kelihatan satu benjolan umpama kanser seadang merebak ke seluruh badan Uda.

"Ya Tuhan! Mengapa Uda kau senyap aja..."
"Bagaimana ni Pak Tua, ubat hospital bolehkah rawat gigitan ular ni?"
"Kamal, boleh kau pergi beli ubat tahan sakit di parmasi," Uda bercakap dengan nada tersekat-sekat. Dia sendiri tidak menyangka kesan gigitan itu begitu berbisa.
"Baiklah aku akan pergi secepat mungkin!"

Kamal berlari keluar dari Gua dan terus menuju ke pekan yang berdekatan. Jantungnya berdegup kencang, dia sayangkan Uda. Mereka sudah berkawan sejak dari enam tahun hingga ke sekarang. Segala susah senang dihadapi bersama. Kamal dan merasai kesakitan yang amat kuat terpaksa ditahan oleh Uda di sepanjang perjalan dari alam duyong ke Gua Taat.

"Kamal! Nanti dulu!" Jerit Mustafa
"Ubat pada bisa ini tak ada di sini,"
"Jadi di mana Pak Tua?"
"Di alam Gua Sakti separa duyong, kau minta penawar untuk bisa ni dari perubatan di sana"
"Baiklah, aku akan pergi sana sorang," Pintas Mustafa
"Kalau macam itu, aku juga nak ikut Mus!" Kamal bangun berdiri menawarkan diri untuk kembali ke alam Gua Sakti.

"Baiklah kamu berdua pergilah secepat mungkin, Budin tak akan dapat bertahan lama dengan gigitan bisa ni..."

Kamal dan Budin terus melangkah pergi secepat mungkin. Bot laju mereka masih lagi boleh digunakan. Segala wang dari jongkong-jongkong emas telah habis digunakan.

"Kamal jangan risaukan pasal wang, aku ada sebanyak mana yang kau mahu aku dapat berikan,"
"Mus, bot ni kena repair dulu...sebelum berlayar kembali,"
"Kita dah tak ada masa..."
"Jadi macam mana Mus?"
"Apa lagi, kita pergi ke pengkalan, contact James kita nak sewa bot laju, kalau tak ada kita sanggup bayar berapa saja, asalkan ada bot laju."
"Baiklah Mus! Aku gerak sekarang"

Bot laju bergerak pantas sekali lagi mereka terpaksa kembali ke alam Gua Sakti. Kali ini misi menyelamatkan Budin mendapatkan penawar racun bisa gigitan Jukak.

"Bagus Kamal, bot ini lebih canggih dan lebih laju, mengapa kau tak beli bot ni dulu?"
"Aku mana tahu Budin... James tu pun dah ketok aku cukup-cukup, dia ingat aku ni tak ada duit."
"Dia tak tahu, kita boleh beli bisnes kapal dia kalau kita nak," pintas Budin.
"Kesian aku pada Uda, mengapalah dia senyap aja tak berbunyi sakit langsung..."
"Dia sebenarnya tak suka susahkan orang lain,"
"Tapi sekarang ni, kita dah kena kembali ke alam Gua Sakti"
"Budin! bukankah kau akan jumpa kembali dengan Puteri Ratna Sari yang cantik dan menawan tu?"
"Itu aku tahulah, sambil menyelam minum air...ha!ha!ha!"

Mustafa masih lagi mengemudi bot laju hingga ke pengkalan perlabuhan orang-orang Gua Sakit. Perjalannya mereka tidak lagi diganggu oleh makhluk hodoh Sang Buaya. Mereka tidak berani melawan dan meyerang Mustafa.

Mereka tiba di sebuah gua pulau yang terletak di tengah-tengah lautan yang terpencil. Tampa mereka sedari, Mustafa terjun masuk ke dalam lautan. Dia menyelam jauh ke dasar lautan menuju ke suatu petunjuk arah masuk ke alam Gua Sakti. Bila dia ternampak susunan batu-batu hitam, dia terus menolak dinding gua. Pintu masuk ke alam Gua Sakti terbuka.

"Kita dah sampai!"
Cu kesatria yang mengawal pintu utama ke Istana Raja Harlem lihat bot Mustafa dan Kamal masuk berlabuh. Lantas diterus mengarahkan pengawal agar membuka pagar gerbang istana dengan pantas. Bot laju terus menyelusuri aliran sungai yang masuk ke dalam Gua Sakti. Mustafa, Kamal dan Budin terus melompat keluar dari bot dan berlari masuk ke istana. Cu masih lagi tertanya-tanya atas apa yang telah berlaku.

"Sepatutnya dia datang jumpa aku dulu," Cu bercakap dengan askar-askar Gua Sakti.
"Tak mengapalah tuan, mesti ada sesuatu yang cemas."
"Risau pulak aku..."

Bersambung



koleksi fesyen-fesyen muslimah

Novel Bersiri Misteri Nelayan Terperangkap Alam Duyong



http://infojelita.blogspot.com/2013/12/misteri-nelayan-terperangkap-alam-duyong.html
Pada awal niat Mustafa hanyalah untuk mendapat kepastian dan mencuba keberanian. Akhirnya dia sendiri sedang berada dalam dilema terperangkap di alam duyong yang serba asing baginya. Cabaran demi cabaran ditempoh, misteri sejarah dirinya sendiri terungkai di dasar lautan. Siapa yang patut dikorbankan bila ancaman datang menjelma dirinya atau orang-orang asing yang tidak pernah diketahui selama ini.

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas