Thursday, September 3, 2015

Kelebihan Witch Hazel Merawat Jerawat







Witch Hazel adalah tanaman dengan nama latin Hamamelis Virginiana, yang sering digunakan dalam produk kecantikan. Tanaman ini berasal dari Amerika Utara. Biasanya daun, kulit pohon dan sebagian ranting yang kering, diolah dengan proses destilasi untuk menghasilkan air Witch Hazel atau dikenal dengan nama Hamamelis Water atau Ekstra Witch Hazel.

Witch Hazel memiliki banyak manfaat untuk kulit, berikut manfaatnya.

Merawat Jerawat

Witch hazel merupakan astringent alami sama seperti lemon dan jeruk nipis. Astringent pada witch hazel aman untuk dipakai setiap hari sebagai toner setelah mencuci wajah dan sebelum memakai pelembab. Kegunaan astringent ini adalah untuk membantu mengontrol jerawat dengan cara meredakan inflamasi, mengurangi minyak, dan mengecilkan pori-pori wajah. Toner witch hazel sangat lembut dan ringan sehingga cocok bagi Anda yang ingin memakai astringent yang ringan.

Mengurangkan Bengkak

Witch hazel mengandung jumlah tannin yang sangat banyak dan terbukti mengurangi bengkak dan inflamasi. Tannin juga menyempitkan pembuluh darah dan mengobati kulit luka dengan lebih cepat. Basahkan kain kecil lalu balut pada kulit yang memar beberapa kali dalam sehari. Maka memar pun akan cepat sembuh.

Menjaga Kelembapan Kulit

Minyak esensial witch hazel mengunci kelembapan pada kulit sekaligus mengurangi minyak. Witch hazel baik untuk dijadikan pelembap setelah membersihkan wajah dan akan menjaga kulit tetap lembap seharian. Meski witch hazel melembapkan, namun ia juga dapat mengontrol jumlah minyak. Produk dari bahan witch hazel cocok untuk kulit kering maupun berminyak.

Kulit Terbakar

Karena witch hazel dikenal dapat mendinginkan iritasi dan inflamasi, maka witch hazel juga tepat digunakan untuk merawat kulit yang terbakar dikarenakan sinar matahari. Bekerja dari luar dan meresap ke lapisan terdalam kulit, witch hazel mampu menyembuhkan lapisan kulit yang rusak. Cukup semprotkan toner witch hazel pada area yang terbakar, dalam seketika kulit menjadi dingin.

Menyegarkan Kulit

Jika Anda sedang kepanasan atau menderita inflamasi serta iritasi, witch hazel ampuh untuk menyegarkan kulit dan meredakan kulit yang bermasalah. Gunakan witch hazel setelah waxing atau menggunakan razor, ia akan mengurangi kemerahan, mengecilkan pori wajah, dan membuat kulit menjadi halus. Aplikasikan witch hazel pada wajah dengan menggunakan kapas, usap-usap secara lembut , maka kulit pun menjadi bersih, segar dan mulus.

Mengatasi Psoriasis dan Eksim

Masalah kulit seperti psoriasis dan eksim dapat diatasi dengan witch hazel. Kandungan anti-inflamasi dapat membantu meredakan nyeri, gatal, kemerahan dan luka yang berhubungan dengan gejala psoriasis dan eksim. (MD)

Banyak produk yang di buat berasaskan witch hazel untuk merawat jerawat kerana ia terbukti berkesan untuk merawat masalah jerawat. Kombinasi dengan Tea Tree Oil dan Witch Hazel memanglah terbaik untuk merawat masalah jerawat. KLIK SINI JIKA ANDA BERMINAT



No comments:

Post a Comment

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas