Wednesday, September 2, 2015

Kelebihan Tea Tree Oil Dalam Menghilangkan Jerawat



Tea tree oil sudah dikenal semenjak Perang Dunia II karena khasiatnya untuk membantu merawat infeksi pada luka yang dialami prajurit yang terluka pada saat itu. Essential oil ini diekstrak dari tanaman Melaleuca alternifolia atau yang lebih dikenal dengan istilah Narrow-leaved Paperbark, Narrow-leaved Tea Tree, atau Snow in Summer. Tanaman semak-semak yang mirip pohon ini berasal dari Australia dan menjadi sangat populer di tahun 1920-an karena manfaat antiseptiknya.

 Tea tree banyak digunakan sebagai bahan pada produk perawatan kulit dan rambut untuk membantu mengatasi jerawat, jamur, bakteri, komedo, dan merawat kulit yang berminyak maupun kombinasi.

Tea tree oil ini sangat dikenal akan kemampuannya dalam merawat kulit berminyak dan mengatasi komedo yang disebabkan bercampurnya sebum dan kotoran. Penggunaan tea tree dapat membantu mengurangi kelebihan minyak pada kulit dan membuat kulit jadi lebih kering. Tea tree sangat berguna pada jerawat yang disebabkan kelebihan produksi sebum. Namun, tidak efektif digunakan pada kulit berjerawat yang disebabkan karena faktor hormonal.


Minyak pati TEA tree atau melaleuca oil banyak digunakan dalam produk kecantikan kerana khasiatnya yang banyak dan berkesan. Tanaman ini belum banyak diketahui sampai 60 tahun lalu, setelah digunakan suku Bundjalung dari Australia bahagian timur yang memakainya sebagai bahan sampingan ubat herbal. Suku Bundjalung kerap menggunakan tea tree oil untuk meredakan batuk dan demam, serta mencegah infeksi pada luka di kulit. Tea tree oil mengandung antiseptik, antibakteria dan pembasmi kulat. Begitu juga untuk bahan pembuatan ubat jerawat yang mampu membuat jerawat mengering dan terhindar dari infeksi.



1. Membasmi jerawat
Permasalahan kulit seperti jerawat dapat ditangani hanya dengan beberapa titis tea tree oil atau produk kecantikan yang mengandung sari tanaman ini. Jerawat akan lebih cepat mengering dan tidak meninggalkan bekas..


1. Membasmi jerawat
Hampir segala jenis kulat di tubuh dapat diatasi dengan tea tree oil, salah satunya kulat di jari kaki. Tea tree oil juga mencegah terjadinya infeksi yang timbul akibat kulat.

31. Membasmi jerawat
Bagi Anda yang memiliki masalah dengan kelemumur, gunakan shampoo yang mengandung tea tree oil secara teratur. Selain menghilangkan kelemumur, tea tree oil juga dapat mencegah kekeringan dan menjaga kelembaban di kulit kepala.

Secara keseluruhan, Pati Tea Tree memang bagus untuk kulit, gunakan selalu, pasti jerawat dan kuman yang ada pada kulit akan mudah dihapuskan.

Jika ada mengalami masalah jerawat nak cari jalan penyelesaian dengan menggunakan herba 

No comments:

Post a Comment

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas