Monday, February 9, 2015

8 Tips Cara Atasi Cemburu Yang Dasyat



Adakah anda rasa cemburu pada rakan baik anda sendiri? 
Adakah anda cemburu pada saudara atau madu anda ? 

Memanglah sebagai seorang wanita, kita tidak lepas dari mengalami sifat cemburu. Sifat cemburu ini ada baik dan buruknya jika terlalu teruk kesan cemburu boleh dirasai oleh badan kita sendiri. 

ok...sekarang ni saya nak tanya...
Bila kita rasa cemburu pada seseorang kan... apa yang kita nak buat? 

1) Pendamkan dalam hati? 
2) Jauhkan diri daripada orang yang kita cemburu? 
3) Mendekati sendiri orang yang kita cemburu, moga-moga tuahnya melekat pada diri kita.
4) Sabotaj orang yang bertuah itu...


Saya rasa kita semua sudah mengalaminya...yelah saya pun manusia biasa, tidak dinafikan saya pernah semua termasuk no 4. Rasa bersalah pada orang itu membuatkan saya hilang pertimbangan dan buat sabotaj. Adoyai! itulah yang buat saya rasa bersalah. 

Ketahuilah cemburu yang disimpan dalam hati boleh mengakibatkan luka dan penyakit pada diri kita. Sebab itu penyakit barah ramai yang kena adalah perempuan, walaupun yang paling ramai merokok adalah lelaki. kan...Jadi sifat negatif yang ada pada diri kita itu mampu memakan diri sendiri rupanya..
Jadi saya nak kongsikan tips cara nak mengatasi sifat cemburu ni... 


1. Ketahui punca
Tiada sebab cemburu jika kalau kita tidak tahu puncanya. Selidik mengapa anda cemburu hingga mencetuskan rasa tidak puas hati, tersinggung atau kecewa dengan orang sekeliling. Tentu ada sebab mengapa anda kecil hati.

2. Tarik nafas dalam-dalam
Jangan cepat melenting, sebaliknya fikir secara positif dengan menarik nafas dalam-dalam biarpun ketika berdepan dengan individu yang menyinggung hati anda. Cuba jadi individu profesional walaupun ketika berdepan dengan orang yang anda sudah jelak.

3. Menangis semahunya
Tidak salah mengekspresi diri dengan menangis. Pastikan anda tidak menangis di depan ‘lawan’, sebaiknya cari waktu terbaik untuk menyendiri atau bersama dengan orang yang anda percaya. Menangis sepenuh hati mampu meredakan tekanan.

4. Berfikiran positif
Buang jauh-jauh unsur negatif dalam diri, sebaliknya kembalikan aura positif. Cuba alih rasa cemburu dengan memikirkan benda yang baik-baik. Ibarat kata orang belajarlah memujuk diri.

5. Berhenti untuk membandingkan diri anda dengan orang lain
Alamat memang tidak akan habis cemburu jika sibuk membandingkan nasib anda dengan orang lain.

6. Jangan kecewa dengan diri sendiri
Setiap orang mempunyai kelemahan diri dan belajarlah mengakui tiada siapa yang sempurna. Positif dalam diri resipi untuk kurang berasa cemburu.

7. Percaya diri
Ketepikan rasa sakit hati, lantas percaya kepada bakat dan rezeki yang mendatang. Tidak perlu menjadi orang lain atau mempunyai perasaan hasad dengki yang akhirnya memakan diri.

8. Bekerja keras
Motivasi diri dengan berazam mengubah personaliti sedia ada. Ibarat menjadi lebih baik untuk hari esok berbanding hari ini. Tumpuan berikutnya untuk menjadi insan berkualiti yang menjadi rebutan semua orang. Akhir sekali, sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan rezeki dan kesihatan yang baik.

Selamat mencuba...semoga kita menjadi insan yang lebih baik. 

No comments:

Post a Comment

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas