Friday, January 23, 2015

5 Petua Kurangkan Kolestrol Dengan Cara Selamat dan Berkesan




Anda ada masalah berat badan yang tinggi? Ada macam bintik-bintik di wajah?  Pernah tak anda check berapa kolestrol dalam badan anda? Ada sesetengah orang baka badan besar, tapi kolestrol stabil dan sihat. Ada sesetengah badan besar tapi punyai banyak masalah komplikasi dalam tekanan darah dan kolestrol.
Semuanya berkait rapat antara satu sama lain. Kalau anda berketurunan darah tinggi, stroke di kalangan ibu bapa anda, lebih baik amalkan gaya hidup sihat. Sedih bila teringatkan bapa saya sendiri yang meninggal disebabkan stroke pada usia yang masih lagi muda di awal 60an.
Jadi saya ingin kongsikan sedikit tips dari pencarian internet bagaimana kita yang masih lagi bernyawa dan masih lagi hidup dapat menjaga kesihatan kita...
Ini juga salah satu saya memotivasikan diri saya untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat...jangan salah anggap plak..saya bukanlah pakar makanan....


1- Makan untuk jantung



Pola makan sehat bagi jantung memiliki menu ikan sebanyak dua kali seminggu. Mengapa? Ikan memiliki lemak jenuh rendah dan asam lemak sehat omega-3 yang tinggi. Asam lemak omega-3 membantu menurunkan tingkat trigylcerides, satu jenis lemak dalam darah. Mereka juga dapat membantu menurunkan kolesterol, memperlambat pertumbuhan plak di arteri. Pilih ikan berlemak, seperti salmon, tuna, trout, dan sarden. Hanya saja, jangan menjatuhkan filets ke dalam penggorengan karena Anda akan menghilangkan manfaat kesihatannya.
Elakkan makanan yang berlemak, seperti sosej, daging proses dan cheese.
2- Mulai Hari Anda dengan Gandum
Semangkuk oatmeal atau sereal gandum memiliki manfaat yang bertahan sepanjang hari. Serat dan karbohidrat kompleks dalam gandum membantu Anda merasa kenyang lebih lama, sehingga Anda akan kurang tergoda untuk makan berlebih pada waktu makan siang. Gandum juga membantu mengurangi kolesterol LDL (kolesterol “buruk”) dan dapat menjadi bagian penting dari strategi penurunan berat badan Anda. Contoh lain dari Gandum yaitu beras liar, popcorn, beras merah, barley, dan tepung gandum.

3 -Makan Kacang untuk Kesehatan Jantung
Butuh camilan? Sejumlah kacang merupakan makanan lezat yang membantu dalam menurunkan kolesterol. Kacang-kacangan memiliki lemak tak jenuh tunggal yang tinggi, yang menurunkan kolesterol LDL (kolesterol “buruk”) sementara meninggalkan kolesterol HDL (kolesterol “baik”) utuh. Beberapa studi menunjukkan bahwa orang yang makan sekitar satu ons kacang sehari memiliki risiko penyakit jantung lebih rendah. Kacang-kacangan memiliki lemak dan kalori tinggi, jadi hanya makan secukupnya. Dan pastikan mereka tidak terkandung dalam gula atau coklat.

Lemak Tak Jenuh Melindungi Jantung
Kita semua membutuhkan sedikit lemak dalam pola makan kita, sekitar 25% sampai 35% dari kalori sehari-hari. Namun jenis lemak yang diperlukan adalah lemak tak jenuh, seperti yang ditemukan di kanola, zaitun, dan minyak safflower, dimana lemak ini membantu menurunkan kadar kolesterol LDL (kolesterol “buruk”) dan dapat membantu meningkatkan kolesterol HDL (kolesterol “baik”). Sedangkan lemak jenuh, seperti yang ditemukan dalam mentega dan minyak kelapa sawit, dan lemak trans, akan meningkatkan kolesterol LDL. Walau begitu, lemak baik memiliki kalori, sehingga makan perlu secukupnya saja.

4- Lebih Banyak Kacang, Kurangi Kentang
Anda membutuhkan karbohidrat untuk energi, tetapi beberapa membuat tubuh Anda lebih baik dibandingkan yang lainnya. Gandum, seperti beras coklat atau quinoa, pasta gandum, dan kacang-kacangan memiliki lebih banyak serat dan lebih sedikit meningkatkan kadar gula. Hal tersebut membantu menurunkan kolesterol dan membuat Anda merasa kenyang lebih lama. Karbohidrat lain, seperti yang ditemukan di roti putih, kentang putih, beras putih, dan kue kering, meningkatkan kadar gula darah lebih cepat, yang menyebabkan Anda merasa lapar lebih cepat, dan dapat meningkatkan risiko untuk makan berlebihan.

5- Bersenamlah!
Cuba amalkan 30 minit exercise dalam 3 hari seminggu, dapat membantu menurunkan kolesterol LDL dan meningkatkan kolesterol HDL, dan tentunya lebih banyak latihan tentu lebih baik. Olahraga juga membantu Anda mempertahankan berat badan ideal, mengurangi kesempatan Anda untuk mengembangkan arteri tersumbat. Anda tidak perlu berolahraga selama 30 minit langsung, namun Anda dapat memecahnya menjadi bertahap 10 minit.

Well....itu yang saya dapati dari blog doktor di indonesia ya....
Kalau anda amalkan insyallah anda dapat hidup lebih lama...walaupun berumur 100 tahun, masih lagi sihat dan dapat menyumbang kepada masyarat dan pendapatan keluarga.
Selamat mencuba

Mereka semua langsung tidak menggunakan ubat untuk kurus, nak tahu klik




2 comments:

  1. sis camne nak check kolestrol?

    ReplyDelete
  2. boleh dapatkan bacaan index sebenar dengan doktor ye...darling

    ReplyDelete

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas