5 Faktor Payudara Kendur



Payudara adalah asset wanita. Apa yang menyebabkan ianya satu asset, sebab hampir 90% akan rasa geram dengan payudara wanita. Tak payah cakap lelaki, budak lelaki yang berumur 3 tahun pun boleh teruja dengan buah dada yang montok dan menawan dari ibunya sendri . Jadi, sebab itulah ramai wanita yang sanggup berhabis wang ringgit semata-mata mahu memiliki payudara yang indah, sihat dan montok. Bahkan, ada di antaranya seakan tidak peduli segala risiko yang bakal menanti di kemudian hari.


Punca payudara kendur atau ‘sagging breast’, ada banyak faktor, antaranya seperti faktor penuaan atau menopause. Ketika seorang wanita mencapai usia tertentu, payudaranya akan mengendur. Ia adalah sesuatu yang wajar kerana kelenjar susu mengecil, sehingga ada ruang kosong di dalamnya.

Perubahan tubuh yang drastik, sehingga lemak di dalam payudara berkurangan turut menjadi salah satu punca payudara kendur. Selain itu, ada yang mengatakan, pemakaian bra/coli atau breast holder  yang tidak tepat merupakan punca payudara kendur terbanyak. Ramai wanita tidak menyedari apa yang terbaik untuk menguatkan lagi keindahan payudara mereka.

Berikut ini ada beberapa faktor lain yang menjadi punca payudara kendur. Antaranya;

1. Setelah Bersalin & Menyusui Bayi

Ukuran payudara semakin berkembang seiring dengan usia kehamilan. Membesarnya payudara membuat massanya bertambah. Akibatnya, tarikan ke bawah (melorot) semakin kuat

2. Tidak Ada Alat Penyokong

Membiasakan diri tanpa memakai bra atau baju dalam akan menyebabkan payudara menjadi kendur. Apatah lagi, jika payudara anda tergolong dalam saiz yang besar.

Selain itu, sama juga seperti para ibu yang menyusui bayinya, massa payudara mempengaruhi tarikan graviti. Semakin besar massa, semakin besar juga daya tarikan gravitinya. Apatah lagi, jika payudara selalu ‘bergoyang’, khususnya pada para atlet.

Di samping itu, tidur mengiring tanpa memakai bra juga boleh membuatkan payudara menjadi kendur. Berbeza dengan tidur telentang, kerana payudara di sokong oleh tubuh.

3. Bra atau Pakaian Dalam Yang Tidak Tepat

Setiap inci tubuh, harus dijaga dengan baik, lebih-lebih lagi payudara. Perlakuan kasar seperti meramas-ramas terlalu kuat, penggunaan bra yang tidak tepat dengan saiz payudara, terlalu kecil sehingga membuatkan payudara tersepit  juga bukan sahaja menyebabkan payudara tidak sihat. Malahan turut menjadi punca payudara kendur dan lembik.

4. Kekurangan Zat

Walaupun pengambilan makanan berzat  lebih berguna untuk menegangkan kulit, tetapi penyakit seperti ‘tuberkulosis’ atau kanser boleh mengakibatkan payudara menjadi kendur, kecil dan lembik boleh muncul akibat kekurangan zat.  Pengambilan sayuran seperti kubis, kacang soya, tempe, susu soya dan bawang putih sangat bagus untuk mencegah kanser payudara.

5- Penuaan
Ini adalah satu kejadian alam dari Allah yang tidak boleh ditolak sama sekali. Jadi apa yang kita boleh lakukan adalah berusaha untuk melambatkan penuaan. Tak salah kita berusaha demi kebahagiaan suami kita kan... Jika kita tahu menjaganya dengan betul, Payudara akan nampak 10 tahun lebih muda dari usia sebenar anda. 

Info Ekstra!

Besar atau kecil saiz payudara memang relatif, ukurannya tidak sama pada setiap wanita. Ada yang merasakan, payudara yang besar nampak lebih sempurna, sedangkan apalah gunanya semua itu jika ia tidak sihat dan indah terawat agar bebas daripada kanser.

Cara Menjaga Kesihatan Payudara;

1. Kenakan bra untuk menjaga bentuk payudara agar tetap indah. Pilih saiz bra yang sesuai agar dapat menopang payudara dengan baik.

2.  Bersihkan secara rutin sekitar kawasan puting dengan kapas yang dibasahi air suam.

3. Sapukan minyak zaitun pada payudara untuk menjaga kelembapannya. Lakukan urutan ringan dengan gerakan lembut.

4. Lakukan senaman ringan dengan fokus untuk memperkuatkan otot dada.

 Nak tahu cara urutan dengan autobreastpump klik 

Harus Tahu!

Langkah-langkah Melakukan Periksa Payudara Sendiri (SADARI)

Dalam posisi baring terlentang, letakkan tangan kanan di bawah kepala. Letakkan sebuah bantal kecil di bawah punggung sebelah kanan.
Raba seluruh bahagian payudara sebelah kanan dengan menggunakan tiga hujung jari tengah yang dirapatkan.
Lakukan gerakan memutar dan tekan lembut tetapi mantap. Lakukan gerakan ini, mulakan daripada bahagian tepi searah jarum jam.
Ulangi gerakan serupa pada payudara sebelah kiri. Rasakan dan perhatikan dengan teliti,apabila muncul benjolan yang mencurigakan.
Tekan perlahan-lahan di kawasan sekitar putting. Perhatikan, apakah putting mengeluarkan cecair yang tidak normal.
Dalam posisi berdiri, dan lengan lurus ke bawah, teliti kedua belah payudara di depan cermin. Perhatikan, bila ada benjolan atau perubahan  bentuk payudara.
Angkat kedua lengan lurus ke atas. Ulangi langkah di atas. - credit to wow.my


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...