2 Cara Berkesan Hilangkan Bintik Hitam Komedo Di Wajah




Anda cantik tapi ada banyak bintik-bintik hitam di wajah...Rasa malu dan rendah diri sebab rasa orang akan perhati bintik-bintik hitam dan rasa geli dengan penampilan anda. Ya! memang ada sesetengah orang yang penyibuk nak belek-belek wajah kita.
"Eh! mengapa kau tak buat facial ke?" 
Rasa nak tampar pun ada dengan orang yang penyibuk ni kan....Tapi betul juga, penampilan wajah tu penting. Kalau wajah bersih saja, lebih mudah dan bertambah keyakinan untuk berurusan dengan ramai orang tak kira lelaki atau wanita. 

Salah satu masalah pada wajah yang hampir sering dijumpai baik pada kaum wanita ataupun kaum laki laki pada umumnya adalah masalah bintik hitam dipanggil komedo

Komedo merupakan semacam lemak putih yang kadang menyumbat pori pori wajah yang jika dibiarkan dan tidak menjaga kesehatan dapat menyebabkan jerawat. Komedo juga menyebabkan penampilan wajah kita menjadi kurang menarik dan juga menjadi kurang percaya diri.

Meskipun kita sudah rajin mencuci wajah, membersihkan bekas make up, dan lain sebagainya, namun terkadang masalah komedo ini tetap selalu muncul. Meskipun komedo memang kecil dan terlihat hanya saat kita bercermin dari jarak dekat, namun kerugian yang bisa ditimbulkan jika komedo tersebut dibiarkan adalah dapat menyebabkan jerawat.

Komedo umumnya terlihat di sekitar hidung, atau juga di pipi. Namun, anda tidak perlu cemas jika wajah anda berkomedo dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan. Berikut ini adalah cara menghilangkan komedo secara alami yang bisa anda lakukan di rumah:

1) Air putih
Meminum air putih secara teratur sebanyak 8 gelas sehari memiliki manfaat yang banyak sekali. Selain baik untuk tubuh kita dan juga organ organ dalam tubuh kita, meminum air putih 8 gelas sehari juga baik untuk kecantikan kulit. Bagi anda yang sedang dalam program menurunkan berat badan, meminum air putih juga dapat membantunya.







2) Dengan Wap air panas
Siapkan air mendidih pada wadah, lalu arahkan wajah anda dan tutup dengan kain (agar uap mengarah pada wajah lebih optimal) uap air panas dapat membuka pori pori dan komedo yang menyumbat pori pori anda. Semasa anda sedang mengewap wajah, gunakan bahan-baha seperti di bawah untuk mengalakkan pembuangan komedo dengan cara lebih pantas.


  • MaskerLidah buaya

Lendir atau daging yang terdapat dalam daun lidah buaya dapat membantu menghilangkan komedo, caranya adalah ambil lendirnya, lalu ulaskan pada wajah.

  • Masker putih telur dan madu
Putih telur, memiliki manfaat yang banyak sekali bagi wajah kita. Selain untuk menghilangkan jerawat, juga dapat menghilangkan komedo. Caranya adalah campur putih telur dan satu sendok madu, lalu jadikan masker. Diamkan selama 30 menit, lalu bisa dengan air hangat.

Kalau tak ada masa, maklumlah sibuk boleh beli mask di pasaraya berdekatan, tapi ingat...yang terbaik adalah masker buatan sendiri, kerana ianya bebas dari kemikal kosmetiks. 

Selamat mencuba



1 comment:

  1. Terima kasih atas info..geram je tgk benda putih kt hidung ni aishhh ��

    http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...