14 Sebab Mengapa Orang Liat Nak Bayar Hutang


Sebab-sebab Hutang Tidak Dibayar

Kehilangan pendapatan
  Pengangguran
  Penyakit
  Kematian
Tanggungan berlebihan
  Pengurusan wang yang buruk
  Penyakit
  Kematian
  Kegagalan perhubungan, perceraian
  Sikap mementingkan kebendaan
  Perlukan pemuasan yang segera
Barang dan perkhidmatan yang buruk
Penggunaan kredit cara penipuan
Mengurangkan Beban Hutang Anda

Terdapat dua cara yang berkesan untuk mengubah beban hutang anda dan nisbah hutang/pendapatan:

Mengurangkan perbelanjaan
Memperoleh lebih banyak wang

Mengurangkan perbelanjaan boleh merupakan cara yang paling cepat untuk mengurangkan beban hutang, kecuali pekerjaan dan pendapatan tambahan sedia ada.
Sesetengah telah menyamakan pengurangan perbelanjaan dengan pembedahan untuk pengurusan wang anda.  Akan tetapi apabila anda sembuh dengan kesihatan kewangan yang lebih baik, anda juga mungkin memperhatikan bahawa sikap anda, perhubungan dengan lain-lain, emosi dan rasa lucu mula menjadi lebih baik. 

Iktirafkan bahawa anda tidak perlu terus menambahkan kepada beban hutang anda dengan pembelian tambahan.  Perlulah ingat bahawa anda mungkin mendapatkan satu tawaran stereo yang menguntungkan tetapi jika anda tidak membayarnya dalam tempoh tiga tahun, wang yang anda ‘jimatkan’ tidak akan bermakna. 

Elakkan daripada "pembelian impuls".  Anda akan hairan tentang apakah perbezaan ini boleh akibatkan. 

Mengurangkan makanan di luar.  Kos memakan di luar untuk seminggu berbanding dengan satu minggu di mana makanan yang dibeli di stor barang keperluan dan memasak diri sendiri harus dengan cepat menunjukkan anda betapa cepat anda boleh mengurangkan beban hutang anda dengan mengambil langkah-langkah kecil sekarang.
Fikirkan tentang cara-cara untuk memperoleh wang tambahan – sama ada pekerjaan sambilan atau pekerjaan utama yang membayar lebih lumayan.  Terdapat lebih daripada satu cara untuk mengubah beban hutang anda!
Credit info dari Visa Malaysia

Jadi sekirannya ada di kalangan kita yang masih lagi menunggu hutang-hutang dari kawan-kawan, haraplah faham situasi yang mungkin mereka alami. Jangan terlalu cepat menghukum seseorang, akhirnya persahabatan kita pula yang akan menjadi mangsa. Pada yang berhutang, cuba letakkan diri anda pada orang yang memberi hutang, mereka juga perlukan wang untuk menjalankan kehidupan harian. 


Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Tengok ada yang ada?



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...