Tips Menjadi Trainer



31. Ilmu andragogi, iaitu sains yang mengkaji bagaimana orang dewasa belajar, adalah ilmu yang digunakan semasa menjalankan sesi training korporat. Manakala ilmu pedagogi adalah sains yang mengkaji bagaimana kanak-kanak belajar, yang digunakan oleh guru-guru sekolah. 

32. Trainer berdiri di hadapan peserta kurang 30% daripada waktu training. Beri 50% kepada sesi aktiviti. Beri 20% waktu kepada peserta berdiri di hadapan.

33. Apa yang disebut 'kelok belajar' (learning curve) sangat penting aplikasi dan peranannya apabila kita men-desain konten kursus. Ini bagi mengelakkan fenomena di mana, makin banyak trainer bercakap, makin sedikit maklumat yang masuk ke dalam otak peserta.

34. Semasa pasaran masih mentah, apa-apa modul training dapat dijual. Namun hari demi hari pasaran training semakin matang. Pemain baru makin banyak memasuki pasaran. Pengurus-pengurus jabatan latihan makin berpengetahuan tentang ciri-ciri modul yang kualitinya bagus. Mereka mula bertanya "Apa teori, pendekatan dan metodologi yang digunakan dalam modul tuan?

35. Dalam sesi training, peserta mesti yakin bahawa mereka mendapat skill-skill baru yang sebelumnya mereka tidak tahu.

36. Sesi guided-discussion disukai oleh orang dewasa. Peserta dewasa, lebih-lebih lagi peringkat eksekutif, tidak suka apabila trainer bertanya kepada mereka, dan meminta mereka menjawab. Cara itu adalah cara yang digunakan oleh guru2 dalam bilik darjah apabila mengajar murid. 

Dalam sesi guided-discussion, soalan2 dicetak di bawah apa (hadith) yang mereka pelajari. Trainer tidak bertanya, dan mereka tidak diminta menjawab. Mereka diminta berdiskusi sahaja dengan rakan sebelah mereka.

37. : Peserta eksekutif suka bertanya, trainer yang menjawab. Mereka tidak suka trainer yang bertanya dan suruh mereka menjawab. (Itu cara guru mengajar budak-budak sekolah!). Apabila peserta mahu "jadi budak-budak" itu tidak apa-apa. Yang tidak boleh dilakukan oleh trainer adalah "melayan eksekutif macam mereka itu budak-budak".

38. Peserta tidak suka digurui. Kita berkongsi. Elakkan ayat menggurui. Orang dewasa suka belajar, tetapi mereka tidak suka diajar-ajar. Dalam pada itu, ingat tip penting, Jangan menasihati pelanggan dalam hal-hal peribadi.

39. Salah satu faktor yang menyebabkan peserta kursus suka belajar dari trainer adalah apabila jurang psikologi antara trainer dengan peserta menjadi rapat. Caranya adalah dengan trainer menampilkan dirinya hampir serupa dengan penampilan peserta, bercakap lebih kurang macam mereka.

40. Akibat teknologi digital, pendapatan penyanyi daripada jualan album elah jatuh merudum dengan teruknya. Lalu mereka terpaksa menggantikan sumber pendapatan dari royalti kepada jualan tiket pertunjukan roadshow. Teknologi digital juga akan mencipta pukulan serupa ke atas jualan buku-cetak. Penulis perlu meningkatkan pendapatan daripada yuran ceramah dan training yang didasarkan pada buku yang mereka tulis.
Nota Facebook: Dato Roslan dari Ainon Mohd
(Nota: Itulah untungnya apabila Penulis boleh bercakap. 
Penulis wajar belajar Public Speaking Mastery)



Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Terjah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...