Friday, May 30, 2014

Tips Berfikir Dengan Lebih Berkesan Bukan Jadi Sampai Sewel

Berfikir adalah senaman yang bagus untuk membolehkan minda berkembang tetapi adakah berfikiran terlalu jauh memberikan kesan yang sama? Pakar psikologi dari Universiti Michigan mendapati 73 peratus manusia yang berusia antara 25 hingga 35 tahun diklasifikasikan sebagai ‘overthinker’.

Benar, berfikir untuk menyelesaikan sesuatu masalah itu adalah normal dan patut dilakukan pada setiap masa apabila perlu namun jika berfikir terlalu jauh sehingga menyebabkan individu itu sendiri mengalami tekanan jiwa, ia bukanlah sesuatu yang patut diamalkan. 
Sedikit sekali kelebihan menjadi seorang yang berfikiran jauh kerana terlalu banyak keburukan didapati apabila mengamalkan daya pemikiran sebegini. 

Salah satunya, seseorang itu akan berfikir dengan terlalu lama sehingga tidak ada masa untuk melakukan kerja lain bahkan keadaan itu menyebabkan dia membuat analisis yang bukan-bukan dan tidak diterima akal.


Pendek kata, hanya kerana perkara kecil, remaja yang mengamalkan teknik itu akan membuat keputusan yang tidak munasabah dan kadangkala ‘lari’ daripada topik asal.


Buktinya, seseorang yang memikirkan masalah dengan terlalu mendalam mudah mendapat tekanan jiwa dan sering berasa gusar pada setiap masa. Ini kerana teknik itu tidak memberikan jalan penyelesaian, sebaliknya memerangkap individu terbabit dalam daya pemikiran itu. 

Jika kamu termasuk antara golongan itu, perlu diingat bahawa berfikiran jauh itu banyak memberikan kesan buruk yang mungkin kamu tidak ketahui. Oleh itu Gen Y ingin kamu berubah segera menjadi seorang yang waras dan boleh berfikir dengan tenang. 


1. Elakkan situasi yang tidak perlu 

Perlu diingatkan bahawa keadaan minda yang stabil hadir daripada suasana yang tenang dan diri tidak dibelenggu masalah. Oleh itu, elakkan diri daripada berhadapan dengan situasi yang boleh membuatkan kamu berfikir jauh. Contohnya, kamu tidak perlu berada di tempat di mana kamu boleh berfikir lebih jauh untuk kali yang kedua. 


2. Buang pemikiran negatif 

Punca utama mengapa kamu boleh berfikiran jauh disebabkan sikap negatif yang meracuni minda kamu. Jika kamu ada masalah dari segi pergaulan dan sebagainya, jangan buat andaian semata-mata, sebaliknya dapatkan kepastian sama ada perkara itu terjadi disebabkan kesalahan mereka atau tidak. Banyakkan berfikir sesuatu yang positif untuk membasmi fikiran negatif itu. 


3. Buat sesuatu yang seronok 

Untuk mengelakkan diri daripada berfikir terlalu jauh, buat sesuatu yang boleh membuatkan kamu lupa segala masalah yang melanda diri. Contohnya, kamu boleh pergi bercuti ataupun lakukan aktiviti masa lapang seperti beriadah untuk menghilangkan masalah kamu buat sementara waktu. Pada pada masa yang sama, ubah sikap kamu untuk lebih bijak mengatasi masalah yang ada. 


4. Alih perhatian 

Paling penting, kamu perlu melakukan sesuatu yang boleh merehatkan minda dan tidak mengganggu otak kamu. Contohnya, bersenam antara aktiviti terbaik dalam hal ini. Dengan mengeluarkan peluh, kamu boleh berfikir dengan lebih normal. Selain itu, ambil masa untuk keluar dengan keluarga dan buat mereka gembira. 


5. Tetapkan masa 

Jikalau susah sangat untuk kamu mengalih perhatian, apa kata tetapkan masa untuk berfikir dengan lebih jauh. Jika sebelum ini melangkau satu jam, hadkan ia menjadi 15 minit saja. Bawa sekali nota dan pen untuk mencatat apakah perkara yang membuatkan kamu menjadi sedemikian. Dalam masa yang singkat itu, kamu pasti menulis banyak sekali punca utama. Kemudian, gumpal kertas itu dan baling ke dalam tong sampah untuk menjadikan kamu lebih puas. 


6. Tukarkan teknik minda itu kepada positif 

Selalunya, berfikiran lebih jauh itu tidak memberikan apa-apa jalan penyelesaian yang kukuh. Oleh itu, apa kata kamu menggunakan peluang itu untuk berfikir akan jalan penyelesaian yang lebih munasabah dan positif agar sesuatu masalah itu boleh diselesaikan dengan segera. Imaginasi bahawa setiap apa yang kamu fikir itu mempunyai isi penting untuk memastikan jalan penyelesaian dapat dikecapi. 


7. Ubah perspektif 

Memang benar, ‘overthinker’ kebanyakannya takut dan selalu menetapkan sesuatu yang negatif pada saat akhir. Pasti itu akan memberikan masalah menjadi lebih teruk lagi. Oleh itu, kamu perlu fikirkan jalan penyelesaian yang buruk itu dan kemudian hadirkan sekali pendapat kamu untuk menyelesaikannya. Fikirkan perkara positif untuk kesan yang lebih baik.


Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

Kelebihan Buah Delima Rawatan kanser khususnya kanser payudara serta semua jenis ketumbuhan

Ketua Penyelidik dari Beckman Research Institute of City of Hope, Amerika Syarikat Profesor Dr. Shiuan Chen telah membuat satu kejutan penemuan baru dunia sains mengenai buah delima. Buah delima didapati menganduni penghambat enzim (Enzyme Inhibitor), sekaligus menjadikan ia berfungsi melemahkan kanser payudaya dengan membataskan perkembangan estrogen.

Hasil eksperimen makmal menunjukkan bahwa delima (pomegranate) mengandung sebatian kimia yang mampu mengurangi risiko terbentuknya hormon yang menyebabkan kanser payudara disamping dapat mengelakkan risoko jantung. 

Delima yang rasanya segar dan manis ini mengandung fitokimia dan tinggi kandungan polifenol antioksidan. Jika seorang wanita sudah tidak lagi memproduksi hormon estrogen, maka risiko kanser payudara akan menurun iaini sama dengan yang disebabkan oleh kandungan fitokimia yang diperolehi melalui pemakanan delima.

Walaubagaimana pun para penyelidik belum dapat memastikan jumlah dos yang efektif untuk mencegah kanser payudara kerana sebatian kimia yang berasal dari makanan tidak mudah diserap oleh tubuh manusia.

Namun, para ahli mengatakan meminun jus dari sari buah delima adalah amat baik, apalagi kandungan antioksidan dalam satu gelas delima lebih banyak dibanding dengan satu gelas teh hijau atau jus oren.

Inilah kebesaran Allah. Setiap penyakit ada ubatnya iaini akan ada elemen yang membawa kesembuhan kepadanya kecuali MATI. Antara tumbuhan lain yang mempunyai fungsi yang sama seperti buah delima sebagai penghambar enzim adalah cendawan. Kumpulan penyelidik Dr. Shiuan juga mengkaji kemungkinan rawatan kanser payudara dengan menggunakan ekstrak bahan dari cendawan selain buah delima! Saya amat pasti dengan meruqyah ekstrak buah delima atau cendawan akan menambahkan lagi kemujarapan bahan-bahan tabii kurniaan Allah SWT ini....


Sejuta Khasiat Delima
Delima digelar ‘superfruit’ mengandungi antioksidan yang unggul diterajui oleh asid ellagik yang berupaya melindungi kalenjar prostat, payu dara, organ paru-paru dan jantung atau system kardiovaskular. Buahnya bulat hampir sebesar limau. Berkulit keras, merah kecoklatan atau agak ungu.Isi buahnya terdiri dari butiran-butiran merah seperti kristal. Rasanya manis-manis segar.

RAHSIA PENCIPTAAN BUAH DELIMA

Di dalam Al-Quran disebut tiga tempat tentang buah delima. Pertama Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:”Dan Dia yang menurunkan air(hujan) dari langit kemudian kami mengeluarkan dari air(hujan) itu segala macam tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan sebahagian daripadanya dedaunan yang hijau(sayur mayur) dan Kami keluarkan pada sebahagian daripadanya biji-bijian yang bersusun dan Kami jadikan pula daripadanya pokok kurma yang mayangnya ada segerombolan buah kurma yang dekat untuk ambil, dan daripadanya pula Kami keluarkan kebun-kebun anggur, zaitun dan delima yang sebahagiannya mempunyai kemiripan daunnya, tetapi rasa buah yang satu berbeza dengan yang lain. Lihatlah buah-buahnya ketika sedang berbuah dan ketika telah ranum.Sesungguhnya di dalam hal itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Kami bagi orang-orang beriman.”(Al-An’am:99)

Kedua Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:”Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang bersusun dan kebun-kebun yang tidak bersusun, pokok kurma, tanaman-tanaman yang berlainan rasanya, pokok zaitun dan pokok delima yang serupa atau yang tidak serupa. Makanlah buahnya jika telah berbuah dan bayarlah zakatnya di hari kalian memetiknya. Dan janganlah kalian melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.: (Al-An’am:141)

Dan ketiga Allah S.W.T. berfirman:” Di dalam kedua syurga itu terdapat mata air yang memancar keras terus-menerus. Maka tanda-tanda kekuasaan Tuhan kalian yang mana lagi yang akan kalian dustakan?Di dalam kedua syurga itu terdapat buah-buahan, pokok kurma dan pokok delima.”( Al-Rahman:66-68)

Imam Ghazali mengajak manusia agar merenung tentang penciptaan buah delima sbagai tanda kehebatan Allah S.W.T. dimana ia terbentuk seperti katung-katung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya besar dan bahagian atasnya tipis yang kelihatan seperti bukit. Kemasan yang tersusun rapi biji buah delima seakan disusun oleh manusia serta dibalut dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut.Hikmah penciptaan buah delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan yang tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut. Dari sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya sendiri mempunyai rasa yang amat pahit. Lapisan yang membahagi ruang biji buah delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut dilitupi dengan kulit kerras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk menjaganya bebas daripada segala hama. Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan tersendiri.

ASAL BUAH DELIMA
Delima berasal dari Negara Iran dikenali sebagai Punica Granatumdalam istilah botani, juga boleh didapati di India, Afghanistan dan Syria. Di zaman Nabi Musa a.s. lagi, buah delima yang bermutu di tanam di Palestin dan Lebanon. Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah.Bagi agama Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi simbol kesuburan, rezeki yzng melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati. Dalam agama Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat didalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda-tanda kekuasaanNya.

KANDUNGAN YANG TERDAPAT DALAM BUAH DELIMA
Dari sudut pemakanan, buah delima kaya dengan sodium dan mengandungi unsur-unsur nutrien seperti riboflavin, tiamin,niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Manakala zat protein dan lemak hanyalah sedikit sahaja terkandung di dalamnya.Buah delima disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna dari kelas buah-buahan.

Menurut Ibn Qayyim Al Jauziyah, buah delima bersifat panas dan amat baik untuk menguatkan perut, tekak, dada dan paru-paru kerana ia dapat melegakan batuk. Sepertimana sabda Nabi Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu’aim yang bermaksud “Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman”.

Jus buah delima dapat memberikan zat kepada badan serta menyegarkan badan dan ianya dapat dihadamkan dengan cepat kerana ianya bersifat ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut. Ianya juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit-birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis.Buah delima juga dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot. Oleh kerana itu ia dapat menghilangkan keletihan.Bahagian kulit buah delima pula mengandungi sejenis alkaloid yang boleh mengawal beberapa jenis cacing seperti cacing pita yang
mendiami perut manusia. Rasanya yang pahit tidak sesuai untuk dimakan tidak seperti bijinya yang manis, manfaat dari rasa pahit tersebut dapat menghapuskan cacing pita dalam perut manusia.Kulitnya yang tebal pula betanggungjawab melindungi buah delima supaya dapat disimpan dengan mutu yang baik.

KEBAIKAN DAN KHASIAT BUAH DELIMA


-Rawatan kanser khususnya kanser payudara serta semua jenis ketumbuhan.
- Merupakan penambah tenaga batin – ‘viagra’ bagi suami isteri.
-‘Perapat’ bagi isteri dan menyuburkan rahim. Bagus untuk pasangan yang ingin  mendapatkan anak.
- Kecantikan dalaman dan luaran (bentuk badan) bagi wanita..
-Sesuai untuk mencairkan kahak dan selsema. Rawatan hebat untuk pesakit demam.
-Sesuai untuk ibu mengandung bagi menjamin janin yang sihat, cantik dan normal tumbesarannya.
-Mencerdikkan minda dan menguatkan memori.
Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat
Membersihkan hati dan saluran perkumuhan
Menyingkirkan lemak berlebihan
Meningkatkan tenaga seksual suami/isteri
Mencegah rasa mual
Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid
Mencantikkan kulit muka
Membantu memulihkan pesakit kencing manis
Berupaya menghapuskan kahak
Memberi tenaga dan mencegah keletihan
Mencegah angin ahmar bagi warga emas
Meningkatkan peredaran darah
Mencegah dan merawat kanser
Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah
Membakar lemak dan mengurangkan berat badan
Membantu menguatkan sistem percernaan dan usus
Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung
Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan
Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik
Membantu mengurangkan batuk dan lelah
Membantu merendahkan dan menstabilkan tekanan darah
Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar
Membantu membaik pulih sistem hati dan limpa
Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing
Membantu menstabilkan hormon wanita yang menopous

Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Terjah


Kes 38 Lelaki Rogol

Kota Bharu: Sepuluh lagi individu ditahan reman selama lima hari bermula hari ini bagi membantu siasatan berhubung kes rogol dipercayai membabitkan 38 orang dalam kejadian di Ketereh, Kota Bharu, Selasa minggu lalu.

Semua suspek berusia 20 hingga 35 tahun ditahan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan. Perintah dikeluarkan Pendaftar Kanan Mahkamah Majistret Kota Bharu Norida Mohd Husin.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan Asisten Komisioner Lai Yong Heng berkata, setakat ini seramai 14 orang sudah ditahan polis termasuk tiga beranak" Tangkapan dilakukan di Kampung Hutan Pasir dan Pasang Lembek, Ketereh. Kita masih memburu saki baki suspek," katanya. 

Apa nak jadi lah...kesian mangsa rogol, tak faham mengapa boleh sampai 38 orang sekali gus, tak de ke dalam 38 orang lelaki Kelantan otaknya yang waras? Nisbah lelaki kelantan 38: 1, hanya seorang yang waras, lain tak tahu la nak cakap apa...Apa yang menyebabkan sampai mereka ni berkelakuan macam binatang? Semoga mereka semua insaf. Kerajaan kelantan harus pandang serius dengan keselamatan rakyat. 

Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Terjah

Thursday, May 29, 2014

Adam Corie kena Gam dengan stesen TV sebab masuk PAS?


AKIBAT disalah anggap sebagai ahli parti Pas, pelakon dan bekas pereka tari, Adam Corrie, 45, mendakwa dirinya digam dari- pada membuat penampilan oleh stesen televisyen gergasi TV3.

Ketika ditemui baru-baru ini, Adam yang pernah mencipta nama sebagai guru tari bagi program realiti TV, Akademi Fantasia berkata, dia menyedari tentang perkara tersebut sejak tahun lepas apabila drama lakonannya, Zikir Tanpa Bibir ditolak mentah-mentah untuk disiarkan oleh stesen TV tersebut.

Selain itu, dua episod daripada sebuah program keagamaan yang bakal disiarkan tidak lama lagi turut disunting dan dirakamkan semula atas sebab yang sama.

Adam yang memeluk Islam pada 13 Julai 2007 melahirkan rasa kecewa kerana tindakan membuta tuli pihak TV3 menyebabkan periuk nasinya sebagai pelakon sedikit terjejas.

Ikuti temu bual selanjutnya antara Kosmo! dan Adam.

Kosmo!: Bilakah anda menyedari tentang perkara ini?

ADAM: Saya mula menyedari tentang hal ini tahun lalu. Pada waktu itu, saya telah ditawarkan untuk memegang watak utama dalam sebuah telemovie berjudul Zikir Tanpa Bibir.

Setelah telemovie tersebut siap sepenuhnya, produsernya ada berjumpa dengan pihak TV3 untuk mendapatkan hak penyiaran. Namun, sejurus selepas mereka mendengar nama saya, telemovie tersebut ditolak mentah-mentah. Mereka memberikan alasan bahawa saya merupakan ahli Pas.

Apakah reaksi anda setelah dikhabarkan tentang perkara itu?

Saya sangat terkejut. Saya tidak pernah menyertai mana-mana parti politik mahupun mengikuti sebarang ceramah atau perhimpunan. Saya berasa seperti difitnah.

Adakah ini merupakan kali pertama drama lakonan anda ditolak untuk disiarkan?

Tidak. Baru-baru ini, saya telah dijemput untuk menghadiri rakaman program ilmu berjudul Muhammad Ku. Namun, setelah merakamkan sebanyak dua episod, produser rancangan itu menghubungi saya dan memberitahu, khidmat saya tidak diperlukan lagi. Tambahnya, babak yang melibatkan penampilan saya telah dipotong dan digantikan dengan orang lain.

Apakah alasan produser tersebut?

Alasannya tetap sama, saya orang Pas.

Pada pendapat anda, apakah yang menyebabkan pihak TV3 bertindak sebegitu?

Saya pun tidak pasti. Mungkin ini adalah rentetan daripada isu gambar saya bersama Datuk Dr. Haron Din yang dimuat naik oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dalam sebuah blog awal tahun lalu.

Apakah harapan anda terhadap isu ini?

Saya berharap agar pihak TV3 berhenti daripada memfitnah saya. Jika benar saya merupakan ahli Pas, buktikan. Saya berasa sedikit terkilan kerana ada antara selebriti yang secara terang-terangan terlibat dengan parti tersebut tetapi masih dibenarkan muncul dalam drama pada slot waktu perdana. - kosmo

Mana-mana artis kalau nak jaga periuk nasi masing-masing tak payah la nak libatkan diri dalam politik, atau terima undangan dari parti politik. Sudah terbukti sejak dari dulu lagi, mana-mana yang masuk pembangkang terus kena gam. Artis kalau tak keluar tv nak cari makan dengan cara apa lagi? Tak kan nak jadi model sentiasa. Jadi fikir-fikirkan dulu sebelum terlambat. Feredea dah pernah jumpa dengan artis yang mengeluh sebab kena gam. Susahlah tak ada job....
Kalau dah tahu susah, tak payah lagi pergi dan terima mana2 undangan yang politik. Atau pun buat perniagaan sendiri.


Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Terjah

Wednesday, May 28, 2014

Bosan Jadi Katerer tukar jadi bodyguard pada usia emas

Banting: Gayanya sama seperti wanita seusianya yang lain, berwajah lembut selain tutur katanya yang sopan namun siapa tahu, wanita yang sudah menghampiri usia emas ini rupa-rupanya seorang pengawal peribadi atau ‘bodyguard’.

Hanya mahu dikenali sebagai Kuntum Abdullah, 54, beliau berkata, dia sudah berkecimpung dalam bidang keselamatan genap lima tahun dan begitu arif mengendalikan senjata api serta mahir dalam seni mempertahankan diri.Menceritakan keputusannya menjadi pengawal peribadi tatkala usia sudah pun senja, Kuntum yang sebelum ini mempunyai syarikat katering dan menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan memberitahu Harian Metro, rutin hariannya itu semakin lama semakin membosankan dan beliau perlukan sesuatu yang mencabar.

“Saya terbaca mengenai khidmat ‘bodyguard’ wanita ini di ruangan akhbar lima tahun lalu dan selepas berbincang dengan suami dan dua anak, mereka merestui niat saya dan latihan yang terpaksa dijalaninya lima tahun lalu adalah mengangkat senjata sambil meredah sungai, membawa batu dan berjalan sejauh dua kilometer serta beberapa latihan ala komando yang disifatkan sebagai ‘kenangan manis’ di Kem Latihan Delta Komasir, Kampung Permatang Pasir, Jugra,” katanya. Menurutnya, sepanjang lima tahun ini, beliau menjadi ‘bodyguard’ kepada tiga prinsipal (majikan) yang semuanya terdiri daripada anak golongan kenamaan termasuk artis dan menteri berusia 9 hingga 17 tahun. - metro

Feredea respek dengan akak ni, yang sanggup keluar dari zon yang membosankan kepada sesuatu bidang yang lebih mencabar. Mungkin inilah yang dia kehendaki sejak dari muda, almaklumlah kebanyakan perempuan akan mengutamakan anak-anak dahulu melebihi dirinya sendiri. Bila anak dah besar panjang, agaknya barulah dia boleh lakukan apa yang dia minati. Pada saya, tak perlu tunggu anak besar pun tak mengapa, buat aja, asalkan dapat restu suami. - metro

Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Terjah

Tuesday, May 27, 2014

Kelebihan Minum Air Sejuk



“Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia”. Jangan ingat minum ais tu tak elok untuk kesihatan. Sebenarny ada kebaikan didalam keburukan.

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.

Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

Membenarkan anak mengunyah ais akan menguatkan giginya dan memberi kanak-kanak makan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan boleh menghilangkan batuk dalam masa beberapa jam. Mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. Air sejuk juga akan menguatkan tulang bayi. Ia akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk juga adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

Percayalah kepada Al-Quran dan Al Hadis.. kerana kita tidak akan tersesat selagi berpegang pada keduanya.

Cabutan Bertuah! Klik Like Fan Page Sos Ita Anda Berpeluang Mendapat Satu Beg Set Sos-Sos Ita

Cabutan Bertuah! Klik Like Fan Page Sos Ita Anda Berpeluang Mendapat Satu Beg Set Sos-Sos Ita

"POPULARITI itu bonus. Jika anda datang ke Malaysia semata-mata mahu mengejar glamor, lupakan sahaja niat itu," lancar bicara pelakon Aaron Aziz.


"POPULARITI itu bonus. Jika anda datang ke Malaysia semata-mata mahu mengejar glamor, lupakan sahaja niat itu," lancar bicara pelakon Aaron Aziz.

Aaron melontarkan kata-kara itu selepas ditanya mengenai makna populariti serta legasi yang dibinanya sebagai seorang anak seni di Malaysia selepas menjulang trofi kemenangan Bintang Paling Popular pada majlis Anugerah Bintang Popular 2013 yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) baru-baru ini.

Merungkai maksud tersebut dengan lebih terperinci, Aaron atau nama sebenarnya, Aaron Mustapha Aziz, 38, menjelaskan, banyak perkara lain yang perlu diberi perhatian jika ada antara pelakon dari Singapura yang ingin datang ke Malaysia bagi melebarkan sayap.

"Saya akui, Malaysia merupakan sebuah platform terbesar bagi para pelakon Melayu di Singapura untuk menonjolkan bakat dan mengembangkan karier lakonan.

"Justeru, jika ada yang berhasrat untuk masuk ke pasaran ini (industri seni Malaysia), mereka perlu bersedia dari segi mental dan fizikal sebelum berfikir tentang soal populariti," ujarnya.

Tambah Aaron, selain memasang niat yang betul, apa yang penting sewaktu mencari rezeki di tempat orang adalah menjaga disiplin diri.

"Jika kita betul-betul berusaha dan bekerja berlandaskan niat yang betul, maka apa yang diusahakan itu akan membuahkan hasil," katanya.

Pasaran besar

Mengakui lambakan bakat dari Singapura seperti tidak pernah putus mewarnai persada seni tanah air, Aaron berpendapat, trend tersebut dilihat sebagai satu peluang kepadanya untuk belajar sesuatu yang baharu, bukannya medan untuk bersaing sesama sendiri.

"Saya tidak pernah menganggap kebanjiran bakat dari Singapura sebagai satu saingan. Sejak dahulu lagi, kita sudah sedia maklum dengan penghijrahan ramai artis dari Singapura.

"Malaysia boleh diibaratkan seperti Hollywood bagi kami. Nama-nama seperti Datuk M. Nasir, Ramli Sarip, Allahyarham Loloq serta Hamidah Wahab merupakan antara individu yang pernah dan masih mencipta nama di sini.

"Jadi, tidak menjadi masalah untuk saya terus berkarya dan memenuhi tawaran yang diberikan jika ia kena dengan apa yang saya lakukan kini," ujarnya.

Peranan peminat

Walaupun namanya begitu dikenali di Malaysia, pelakon yang popular menerusi filem Ombak Rindu ini tidak menolak jika menerima tawaran daripada pihak produksi Singapura.

"Saya tidak mempunyai sebarang masalah jika dipanggil untuk berlakon kembali di sana. Malah, saya baru sahaja bersetuju untuk membintangi sebuah telefilem khas di Singapura tidak lama lagi," ujarnya.

Setelah dua kali memenangi anugerah yang sama, Aaron menyifatkan kemenangan kali kedua itu sebagai hadiah serta hasil kerja yang kuat oleh kelab peminatnya, Aaronatics.

"Sejujurnya apabila melihat kepada pencalonan bagi setiap kategori pada kali ini, semuanya terdiri daripada artis-artis muda.

"Disebabkan itu, saya langsung tidak meletakkan sebarang harapan untuk menang. Alhamdulillah, berkat sokongan dan kepercayaan para peminat.

"Saya sangat bersyukur dengan kesungguhan yang ditunjukkan oleh ahli kelab peminat saya. - kosmo




Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

Daging Masak Kicap Berempah


1/2 kg - dibersihkan dan dipotong kiub
8 biji bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
1 batang serai - dikisar
2 biji buah keras - dikisar
1 sudu besar serbuk lada hitam - dikisar
1 sudu besar cili kisar - dikisar
1 inci lengkuas - dikisar
1 inci halia - dikisar
2 sudu besar kicap pekat
3 sudu besar kicap Sos Ita Classic

2 sudu besar kerisik
rempah ratus - bunga lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis,jintan putih
3 sb minyak masak
1/2 sb asam jawa
garam, gula dan air secukupnya.
Bahan Hiasan - cili merah dan bawang holland dimayang
Instructions

1. Perapkan daging bersama 1 sudu besar bahan yang dikisar, 1/2 sudu serbuk lada hitam dan 1 sudu besar kicap pekat sekurang2 nya 1 jam atau perap semalaman.
2. Panaskan minyak dalam kuali.
3. Tumiskan rempah ratus dengan api perlahan. Kemudian masukkan bahan kisar serta lada hitam dan kacau sampai pecah minyak.
4. Masukkan daging dan kacau sebati dan masukkan 1 liter air, kacau rata dan biarkan seketika sehingga daging separuh empuk. Tambah air jika terlalu kering.
5. Apabila daging masak separuh empuk, masukkan pula 1 sudu besar kicap pekat , kicap masin, kerisik, asam jawa dan kacau lagi. Biarkan seketika sehingga daging betul betul empuk (boleh tambah air sedikit jika kuahnya terlalu pekat).
6. Akhir sekali masukkan gula,garam, bahan perasa serta bawang holland,cili merah yang telah dimayang dan gaulkan sebati.
7. Siap untuk dihidang bersama nasi putih.

Cabutan Bertuah! Klik Like Fan Page Sos Ita Anda Berpeluang Mendapat Satu Beg Set Sos-Sos Ita

Cabutan Bertuah! Klik Like Fan Page Sos Ita Anda Berpeluang Mendapat Satu Beg Set Sos-Sos Ita

Wangi - wangian adalah makanan kepada otak

Wangi-wangian adalah makanan kepada otak. Otak menguasai semua tenaga vibration dalam tubuh. Tenaga dalam yang dikawal oleh otak sebenarnya begitu personal dan tersendiri pada setiap orang. Mengumpul tahap getaran yang tinggi di dalam otak sebenarnya menunjukkan tubuh telah melalui proses perawatan yang paling asli dan sangat berkesan. Oleh itu, otak memerlukan tenaga sebagai “zat” dalam bentuk wangi-wangian.


Wangi-wangian itu sebenarnya pemakanan kepada otak anda. Pendapat Sains Fizik terhadap wangi-wangian ke atas kulit atau dekat pada diri anda secara menyeluruh sebenarnya akan menyerlahkan atau menghampirkan diri anda kepada unsur-unsur tenaga yang positif dan menguntungkan. Wangi-wangian yang ditambah dengan tenaga amat memberi kesan yang sangat sempurna. Wangi-wangian yang menyegarkan otak anda akan membenarkan otak bekerja secara optimum untuk memperbaiki berbagai keadaan negatif kepada positif.

Wangi-wangian dengan pengimbang getaran warna menyeimbangkan tahap lapisan tenaga atau lingkaran elektromagnetik tubuh yang selalu mengalami perubahan yang halus tanpa disedari. Maklum balas yang negatif seperti ini jika dibiarkan berterusan akan mempercepatkan kejadian penyakit genetik yang memang ada pada diri seseorang. Pada masa ini sesuatu yang sebenarnya sangat rasional dan telah diterima pakai bahawa banyak masalah gangguan mental yang dicerminkan seperti di atas sebenarnya akan menular ke mana-mana bahagian fisiologi tubuh dan menimbulkan bebanan toksik untuk penjadi penyakit.

Inilah dikatakan perawatan secara gerak hati, penambahan ilmu dan peningkatan naluri yang positif. Merawat otak dengan oksigen yang menyegarkan atau memberi tenaga kepada otak akan menaikkan tahap tenaga getaran di dalam otak. Sel-sel akan terbina semula, pertahanan semaik kebal kepada serangan virus.

Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Terjah


Sunday, May 25, 2014

Tips Jaga Perhubungan Suami Isteri Jarak Jauh



#1 Berdoa Agar Kekal Bahagia

Berdoa adalah perkara yang paling utama sekali. Doa juga dikira sebagai salah satu usaha kita. Berdoa memohon kepada Allah agar dihindari dari perkara-perkara yang boleh merosakkan rumah tangga seperti kehadiran orang ketiga, bisikan syaitan dan sebagainya. Lazimnya, apabila pasangan tinggal berjauhan, maka tidak mustahil akan wujudnya anasir-anasir luar menghasut supaya meninggalkan pasangan mereka. Ingat, kita perlu rajin berdoa dan tabah.

#2 Berhubung Secara Kerap

Rajinkan diri kita untuk bertanyakan khabar kepada pasangan setiap hari. Jangan sesekali kita lupa untuk menghubunginya setiap hari tidak kira sama ada SMS, Call, WhatApp dan sebagainya. Pada hari ini pelbagai medium teknologi telah disediakan. Kita hanya perlu guna dengan sebaiknya. Tidak ada alasan untuk kita tidak menghubungi pasangan. Sekurang-kurangnya, ucapkanlah selamat pagi, dan selamat malam kepada pasangan kita secara bergilir-gilir.

#3 Mengadakan Pertemuan

Sama ada isteri mahupun suami, kedua-duanya perlu berbincang sepakat untuk mengadakan pertemuan. Jika suami tinggal jauh hanya 100-200 KM dari tempat tinggal isteri, mungkin boleh mengadakan pertemuan setiap hujung minggu. Jika tidak, tetapkanlah sama ada dua minggu sekali mahupun sebulan sekali.

Jika terlalu jauh seperti di antara semenanjung dan Sabah Sarawak, pasangan perlu akur bahawa pertemuan secara kerap memang agak sukar untuk dilakukan lebih-lebih lagi ia melibatkan kos yang tinggi.

#4 Jujur Terhadap Pasangan

Antara kunci kebahagian adalah jujur terhadap pasangan. Jika tidak jujur, bagaimana kita mahu menjadikan hubungan itu dihindari dari tipu muslihat. Jika si isteri mahu keluar ke mana-mana, maklumkan pada suami agar dirinya tahu lokasi anda. Setiap pasangan jangan sesekali keluar berdua dengan orang lain yang berlainan jantina. Jujurlah dengan pasangan anda. Ini kerana selain boleh menimbulkan fitnah, ia juga juga boleh mengundang cerita-cerita kurang enak. Lagi bahaya jika cerita itu sampai ke telinga pasangan. Boleh berperang nanti.

#5 Menyambut Ulang Tahun Bersama

Jangan sesekali kita lupa tentang tarikh ulang tahun perkahwinan. Jika kita lupa, ia sedikit sebanyak boleh merosakkan hubungan. Tambahan pula, pasangan akan mula berprangka tidak baik terhadap kita. Maka, sambutlah ulang tahun bersama dan usahakan diadakan dalam suasana yang kondusif. Tidak perlu pergi ke tempat yang mewah, sudah memadai anda berada bersamanya dan berikan hadiah serta ucapkan ucapan sayang kepadanya.

Sudah berusaha, berdoa dan bertawakkal saja


Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag

Friday, May 23, 2014

Wanita Lima Suami


JIKA di kebanyakan tempat, kita sering mendengar kisah lelaki beristeri lebih daripada seorang tetapi di India lain pula kisahnya.

Seorang wanita, Rajo Verma, 21, yang menetap di sebuah perkampungan di wilayah utara India mengahwini lima lelaki dan kesemua lelaki itu merupakan adik-beradik.

Akibat bersuamikan lima lelaki itu, Rajo yang kini sudah memiliki seorang anak terpaksa melayan suami yang berbeza pada setiap malam.

Situasi ini, bagi sebahagian besar daripada kita mungkin sangat aneh dan tidak masuk akal tetapi itu adalah tradisi di perkampungan Dehradun, di negeri Uttarakhand. Tradisi itu membolehkan seorang wanita mengahwini saudara lelaki daripada suami pertama mereka.





"Pada mulanya terasa aneh tetapi saya menyayangi semuanya kerana mereka suami saya.

Rajo dan suami pertamanya, Guddu, berkahwin mengikut tradisi Hindu kira-kira empat tahun lalu dan dia kemudiannya berkahwin pula dengan Baiju,32, Sant Ram, 28, Gopal, 26, dan Dinesh, 19.

Dalam tradisi Hindu kuno, wanita bersuami ramai secara serentak atau poliandri pernah dipraktikkan secara umum di India namun, kini amalan tradisi itu sudah semakin pupus.

Situasi seperti ini biasanya terjadi di kawasan yang majoritinya lelaki. Dalam tradisi itu, seorang wanita diharapkan berkahwin dengan semua saudara kandung si suami.

Tradisi ini yang muncul daripada epik popular Mahabharata itu mengisahkan Puteri Mahabharata iaitu anak Raja Pancha, berkahwin dengan lima lelaki bersaudara.

Selain mengamalkan tradisi kuno, cara itu juga dijadikan sebagai jalan penyelesaian supaya tanah milik keluarga akan terus menjadi milik mereka selamanya.




Erin Bakal Bertunang




SEBELUM ini pelakon yang menjuarai program Fear Factor Malaysia musim kedua (FFM2), Erin Malek tidak pernah berselindung mempunyai kekasih dan sering memuat naik gambar buah hatinya itu di Instagram.

Bagaimanapun, sifat terbuka Erin itu dikritik pengikut-pengikut Instagramnya lebih-lebih lagi apabila mengetahui pelakon berusia 20 tahun itu bercinta dengan lelaki yang dikenali sebagai Farriz Fauzy, 30, menerusi Instagram.

Tidak mengambil kisah akan pandangan orang ramai, Erin yang ditemui pada majlis pratonton Awak Nak Kahwin Dengan Saya? mengakui bakal melepasi satu lagi fasa perhubungannya dengan ahli perniagaan itu iaitu bertunang.

Pasangan itu merancang untuk mengikat tali pertunangan pada bulan Jun ini.

Ikuti lanjut temu bual Kosmo! bersama Erin mengenai cinta hati dan perancangannya untuk melangkah ke alam rumah tangga.

Kosmo!: Boleh Erin kongsikan detik perkenalan dengan Farriz Fauzy?

ERIN: Saya mengenali Farriz sejak empat bulan lalu menerusi Instagram. Selepas itu kami bertukar nombor telefon dan dia mengajak saya keluar. Sejak itu hubungan kami terjalin. Kami juga telah merancang untuk bertunang pada bulan Jun ini, namun belum mempunyai tarikh khusus untuk majlis tersebut.

Tidakkah anda berasakan tempoh empat bulan berkenalan itu adalah singkat sebelum mengambil keputusan untuk bertunang?

Tidak, kami kerap berjumpa. Hampir setiap hari kami menikmati makan tengah hari bersama. Kalau perjalanan hubungan kami sudah baik, tidak salah sekiranya saya meneruskan hubungan kami ke satu tahap lagi. Walaupun tempoh perkenalan kami singkat, ia tidak menjadi masalah kerana kami berdua memang sudah memasang niat untuk berkahwin.

Bilakah perancangan berkahwin itu akan terlaksana?

Mungkin tahun ini atau mungkin tahun depan. Masih merancang.

Kenapakah anda cukup terbuka memberitahu mengenai hubungan anda dengan kekasih?

Saya kongsikan hubungan kami ini dengan orang ramai kerana kami kerap berjumpa dan keluar bersama. Saya tidak mahu sembunyikan dan membuatkan orang ramai memikir perkara yang bukan-bukan. Saya harap agar orang ramai mendoakan majlis kami berjalan lancar dan tidak ada apa-apa halangan.

Cabutan Bertuah! Klik Like Fan Page Sos Ita Anda Berpeluang Mendapat Satu Beg Set Sos-Sos Ita

Cabutan Bertuah! Klik Like Fan Page Sos Ita Anda Berpeluang Mendapat Satu Beg Set Sos-Sos Ita


Kak Pah Kena Jangkitan H1N1



Untuk makluman, Sharifah Aini atau lebih dikenali dengan nama Kak Pah kini menghidap penyakit H1N1 Influanza dan Pneumonia (radang paru-paru). Akibatnya, Kak Pah terpaksa tinggal di hospital selama 28 hari dan ditempatkan dalam bilik yang diasingkan daripada pesakit-pesakit lain.

Membaca kata-kata Kak Pah, beliau tampak redha sekiranya sudah sampai masa untuk dijemput menghadapNya. Semoga Kak Pah dipanjangkan umur dan lekas sembuh daripada penyakit ini. Tulis Kak Pah:-

Setiap dari kita tidak tahu bila kita akan dijemput olehNYA…Jika ditakdirkan ALLAH, sampai masanya untuk saya pulang ke RahmatuLLAH, jika ditakdirkan ujian yang ALLAH berikan ini berakhir dengan saya keluar sebagai jenazah…dengan hati yang damai, saya tenang dan REDHA dengan apa yang telah ditetapkan.
Doakan saya berakhir dalam KHUSNUL KHOTIMAH. Sesuatu yang saya ingin anda, keluarga FB saya tahu ialah…saya TERAMAT SAYAAAAAAAAAAAAAAANGKAN ANDA SEMUA…saya sangat menghargai segala kasih sayang, ingatan, doa dan budi baik yang telah anda curahkan kepada saya selama ini. Doakanlah kesejahteraan saya, sedekahkanlah Al-Fatihah, ingatlah saya dalam setiap DOA anda. In Shaa ALLAH, kita semua akan menjadi keluarga semula di JANNAH!
Satu pesanan saya, seandainya saya sudah tiada…gunakanlah FB ini kearah kebaikkan…untuk menjaga Silaturrahim…untuk saling menasihati…bukan untuk mengumpat…menabur fitnah…dan segala perbuatan yang sia-sia dan mendatangkan dosa. Kasihanilah diri anda sendiri.
Begitu pantas masa berlalu…45 tahun saya bergelar anak seni…….terlalu banyak kenangan, terlalu banyak pengalaman…pahit dan manis…begitu ramai yang telah membesar dengan lagu-lagu saya… namun yang pasti, perjalanan panjang penuh berwarni-warni yang telah saya lalui ini tidak akan terjadi tanpa kehadiran anda, peminat-peminat yang sentiasa memberi sokongan tidak pernah berbelah-bagi selama keberadaan saya dalam dunia seni.
Anda adalah pembakar semangat, pendorong untuk saya untuk terus bertahan. Tanpa anda siapalah saya. Ketahuilah, sedari mula saya melangkahkan kaki dalam dunia seni sehingga ke hari ini, niat saya tidak pernah berubah, ikhlas untuk menggunakan anugerah suara yang telah dikurniakan ALLAH ini dengan sebaik mungkin. Always remember that I sing with LOVE!
Walau apapun yang berlaku, saya ingin anda tahu yang saya teramat hargai kehadiran, kasih sayang dan sokongan anda selama ini. Segala kebaikkan anda tidak akan pernah luput dari ingatan, dan akan saya bawa hingga ke akhir hayat.
Doakan kesejahteraan saya dunia dan akhirat sebagaimana saya sentiasa mendoakan kebaikkan dan kesejahteraan buat semua keluarga dan peminat-peminat saya di sini. In Shaa Allah, jika dipanjangkan usia dan diizinkankan Allah, kita akan berjumpa lagi.
Salam Santun Erat Silaturahim Wa Ukhuwah Fillah & Salam Teramat Sayang Untuk Adik-Adik Kak Pah dan Semua Anak-Anak Ummie Sharifah yang dikasihi di FB ini.

Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag


Gambar Dayana dan Wan Sakina Berselfie


Cantiknya kalau di make up...terutama Wan Sakinah..Bertuah Ashraf
Apa yang terbaik untuk diri kita, tidak semestinya terbaik untuk orang lain. Mungkin begitu juga dengan kisah isteri-isteri pelakon Ashraf Muslim iaitu Noor Dayana Lokman dan Wan Sakinah Ahmad Saburi.
Melalui Instagram peribadinya, Noor Dayana telah memuat naik gambarnya dan madunya dengan satu doa. Doa Dayana ialah untuk dia dan madunya menjadi isteri-isteri yang solehah buat Ahraf Muslim, ibu terbaik untuk Sarah Ashraf dan anak terbaik untuk kedua ibu bapa.

Ya Allah..satukanlah hati kami.. jadikanlah kami isteri solehah yg terbaik buat suami kami..jadikanlah kami ibu yg terbaik buat sarah ashraf..jadikanlah kami anak yg terbaik buat ibu dan ayah kami..berilah kami kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat..aamiin.

Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag

Koleksi Asset Peribadi Tegar

Meskipun usianya baru mencecah 12 tahun, namun jika diukur pada dugaan hidup pernah dilaluinya cukup memeritkan. Ditinggalkan bapa ketika dalam kandungan ibu dan dibesarkan serba kekurangan nyata amat memilukan. Namun, seteguh nama ‘Tegar’ yang diberikan ibu tersayang membuatkan bintang cilik terkenal dari Indonesia ini tabah dan cekal mengharungi cabaran hidupnya. Bagi Tegar atau nama sebenarnya Tegar Septian, inilah takdir yang sudah diatur Allah SWT.

Semoga terus tabah mengharungi dugaan hidup, Tegar kini seronok mengejar impian. Kini, dia bukan sekadar mampu mengubah nasib keluarganya tetapi berupaya memiliki apa saja harta yang diinginkan.


Pada usia masih muda, Tegar sudah memiliki koleksi peribadinya iaitu dua motosikal termasuk tiga gitar dan tiga ukulele. Selain itu, dia juga memiliki tabungan sendiri.


Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag

Tuesday, May 20, 2014

Gambar Aishwarya Terkini Semakin Berisi

BARU-BARU ini tersebar khabar angin yang mengatakan pasangan pelakon popular, Abhishek Bachchan dan Aishwarya Rai akan berpisah. Sebaik mendengar perkara tersebut, Abhishek lantas bersuara dan memberi komen mengenainya.

Menerusi akaun Twitter @juniorbachchan, bapa kepada seorang anak itu menafikan sekeras-kerasnya dakwaan dia kini bermasalah dengan isterinya. Dia juga memberitahu langsung tidak terlintas di hatinya untuk bercerai.

Dengan menggunakan ayat yang penuh sindiran di Twitter miliknya itu, Abhishek turut berpesan kepada mereka yang gemar menimbulkan gosip agar menimbulkan cerita tentang dia ingin berkahwin lagi.

"Okey, jadi sekarang saya percaya kalau saya akan bercerai. Terima kasih kerana kamu sudah memberitahu kepada saya! Apakah kamu akan memberitahu kalau nanti saya akan berkahwin lain pula selepas ini," luahnya.

Selama ini, kisah kehidupan rumah tangga pasangan tersebut sering menjadi tumpuan ramai. Bermula dengan masalah yang melanda antara Aishwarya dan ibu mertuanya iaitu Jaya Bachchan tetapi ia langsung tidak menggugat perkahwinan mereka.

----
Alamak dah berisi la ...macam perempuan lain yang versi 40an...metabolisma semakin menurun, kalau tak kawal pemakanan akan jadilah macam Aishwarya sekarang. Tapi bagi kareer model dan pelakon macam dia, penampilan amatlah penting. Nak buat camne...kalau dah kaya hari-hari boleh makan sedap kan...heheheh



Kesenian dalam Menyediakan Makanan

Inilah sushi panda

angry bird, dengan kepingan daging dan salad

Puding roti spiderman

Nasi kari daging. Macam syok plak nak makan ni

Hot dog ala octopus

Olaf dengan donot

Sunday, May 18, 2014

Maut Selepas Bersih Kubur

JEMPOL – Gurauan tiga sahabat mahu dikebumikan dalam satu liang semasa bergotong-royong membersihkan tanah perkuburan di sini menjadi kenyataan apabila mereka maut dalam kemalangan membabitkan empat buah motosikal malam kelmarin.

Salah seorang daripada mereka enggan menerima upah membersihkan tanah perkuburan tersebut atas alasan dia juga akan dikebumikan di situ apabila meninggal dunia kelak.

Nahas pada pukul 9.30 malam di Jalan Besar Felda Palong 9, 10 dan 11 itu mengorbankan Muhammad Syahreedzwan Mohmad H. Abdullah, 17; Mohamad Aflin Norirfan Md. Jani, 15, dan Muhammad Faizal Jamalludin, 13.

Ketiga-tiga mangsa yang bersahabat sejak kecil di Felda Palong 13 di sini meninggal dunia di Klinik Kesihatan Palong 9 akibat cedera parah. - kosmo

Semoga roh mereka dicucuri rahmat. 




Resepi Nasi Arab

Resepi Nasi Arab adalah sejenis makanan istimewa yang nasinya berwarna kuning dan ayamnya berwarna lebih merah kalau berbanding dengan nasi ayam lain. Makanan tersebut biasanya makan dengan sos salatoh dan timun. Nasi Arab ini memang makan tanpa kuah disebabkan nasinya sudah mempunyai rasa yang sedap sekali. Oleh sebab itu, Nasi Arab sangat sesuai dihidangkan untuk seisi keluarga. 

Tambahan pula, Nasi Arab sentiasa dialu-alukan dan telah menjengah kepasaran Malaysia disebabkan perasaan Nasi Arab yang unik dan menikmati. Nasi Arab akan dihidangkan untuk tetamu yang berkunjung ke rumah dan ini telah menjadi adat Orang Arab dari zaman dahulu. Jadi, budaya ini telah diwariskan secara turun temurun sehingga zaman terkini. Nasi Arab sememangnya terkenal dengan elemen tradisional yang diwarisi dari zaman ke zaman. 

Kelazatan dan kenikmatan Nasi Arab oleh dikategorikan dalam kumpulan makanan tradisional yang amat terkenal, bukan sahaja di tempat asalnya, malahan sudah melangkaui sempadan di Malaysia. Nasi Arab sudah menjadi makanan harian kebanyakan rakyat di Malaysia. 


Resepi Nasi Arab 
Bahan-Bahan untuk Ayam dan Nasi 
1 kg beras basmati (basuh dan toskan) 
1.5 liter air (untuk air rebusan ayam) 
2 ekor ayam (potong kepada 2 atau 4 sahaja) 
1 tin kecil kacang peas 
1 cawan kismis 
3 biji cili merah 
3 biji cili hijau 
3 sudu besar minyak 
5 sudu besar minyak sapi 
2 sudu besar serbuk jintan manis 
1 sudu besar serbuk jintan putih (bancuh dengan sedikit air) 
Pewarna merah 
Bawang goreng 
Garam dan gula secukup rasa 
2 biji labu bawang besar saiz kecil (potong bulat) 
1 biji tomato saiz kecil yang masak (potong dadu) 
1 biji lada hijau (potong besar, tambahkan lagi kalau nak pedas) 



Bahan-Bahan Tumis
 5 ulas bawang merah 
3 ulas bawang putih (dimayang) 
3 cm halia 
2 inci kulit kayu manis 
3 kuntum bunga lawang 
5 kuntum bunga cengkih 
3 biji buah pelaga 
2 sudu kecil jintan manis 
1 sudu kecil jintan putih 
1 pokok daun sadri (daun sup) hiris 
1 pokok daun ketumbar 

Bahan-Bahan untuk Sos Salatoh
 Buah tomato masak 
Cili hijau (ikut kepedasan masing-masing) 
Bawah putih 

Bahan-Bahan untuk Sos Zabadi 
Yogurt 
Timun 
Lobak merah 
Timun 
Bawang besar 
Tomato 
Limau nipis 


Cara-Cara untuk Menyediakan Air Rebusan Ayam 

1) Air disukat dalam periuk dan direbus terlebih dahulu. Sukatan air bergantung kepada jenis beras yang digunakan. 

2) Masukkan ayam dengan segera sementara mendidih. Ayam yang banyak direbus boleh dijadikan air rebusan yang lain. 
 
3) Masukkan labu bawang besar dan buah tomato ke dalam periuk ayam. 

4) Masukkan bahan-bahan tumisan ke dalam periuk ayam juga. 

5) Kacau sedikit rempah yang telah dicampurkan dalam air rebusan. Tutup periuk dengan tudung. Rebuskan ayam tersebut dalam ½ jam dengan api yg sederhana kuat. 

6) Selepas ½ jam, keluarkan ayam tesebut dari periuk dan susun ayam dalam bekas. Ketepikan dahulu. 


Cara-Cara untuk Menyediakan Nasi 

1) Masukkan bahan-bahan yang ditumis ke dalam kuali atau periuk yang lain.

2) Kemudian barulah diisikan minyak masak dalam kuali dan goreng bahan-bahan tumis sehingga naik bau dan garing. 

3) Masukkan bahan-bahan yang ditumis dalam periuk air rebusan ayam yang disediakan terlebih dahulu dan masukkan garam secukupnya. 

4) Masukkan serbuk jintan yg telah dibancuh dengan sedikit air. Kacau dengan rata. 

5) Masukkan cili merah, cili hijau, air, gula dan garam. Biarkan mendidih. 

6) Cucikan beras sampai bersih (beras ini adalah warna kekuningan). 

7) Masukkan beras dalam periuk air rebusan ayam tersebut dan masak seperti nasi biasa. 

8) Taburkan daun yg dihiriskan, bawang goreng, kacang peas dan kismis semasa nasi telah masak. 

9) Masukkan sedikit pewarna merah dan kacau dengan rata sekejap. Biarkan mendidih. 

10) Tutupkan periuk dengan tudung dan perlahankan api. Nasi dimasak dengan api yang sederhana sahaja sampai hampir masak. 


11) Kacau sekali lagi nasi semasa nasi hampir kering. 

12) Bila nasi agak kering gemburkan nasi dan boleh dihidangkan dengan dalca sayur, sambal merah dan ayam tandoori. 



Cara-Cara untuk Memasak Ayam 

1) Ayam disusun dalam dulang untuk dibakar. Percikkan atas ayam dengan sedikit air sejuk, panaskan oven/ grill kepada suhu 200°C. 

2) Lumurkan ayam dengan sedikit garam yang telah bercampur dengan pewarna merah. Lumurkan keseluruhanya dan juga bahagian bawah ayam.

3) Ayam yang sudah siap diletakkan dengan garam secukup rasa. 

4) Masukkan ayam ke dalam oven/ grill dengan sekejap lagi kerana hendak membalikkan ayam tersebut supaya bahagian bawah juga dapat dipanaskan. 


Cara-Cara untuk Menyediakan Sos Salatoh 

1) Campurkan semua bahan untuk salatoh. 

2) Tambahkan air dan garam secukupnya.

3) Semua bahan dikisar sekali dan akhirnya disediakan untuk campurkan dalam nasi dan ayam. 


Cara-Cara untuk Menyediakan Sos Zabadi 

1) Campurkan yogurt dengan timun yang dicincang halus.

2) Campurkan dengan potongan lobak merah. 

3) Akhirnya, sos ini dihidangkan bersama dengan potongan timun, bawang besar, tomato dan limau nipis. 


Cara masak bagi Nasi Arab adalah lebih kurang sama dengan nasi ayam, tetapi ayam akan direbus dengan bahan-bahan rempah, air rebusan dan kemudian digunakan untuk memasak nasi. Ayam tersebut pula akan dibakar. Keistimewaan Resepi Nasi Arab telah menarik perhatian pelbagai bangsa untuk mengisi perut di restoran-restoran atau cafe yang terkenal dengan makanan tersebut, samada Orang Melayu, Orang Cina dan Orang India, kadangkala termasuk juga Orang-orang Arab.  - resepinasiarab.blogspot,com

Sekirannya anda berminat untuk menempah nasi arab boleh hubungi 
Mak Ngah

Sebagai Tuan Rumah, Tak Perlu Susah-Susah, Biar Mak Ngah Yang Uruskan Hubungi  019-966 0096 Mak Ngah Berada di Lembah Klang


PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas