Wednesday, October 23, 2013

Brunei Laksana Hukum Syariah


BANDAR SERI BEGAWAN - Sultan Hassanal Bolkiah yang memerintah Brunei, semalam memperkenalkan hukuman Islam termasuk merejam sampai mati penzina sekali gus menjadikan Brunei negara Asia Tenggara pertama yang melaksanakan undang-undang tersebut di peringkat nasional.

Baginda berkata, Kanun Hukuman Jenayah Syariah yang baru diperkenalkan semalam selepas persediaan selama beberapa tahun itu akan dikuatkuasakan secara berperingkat enam bulan kemudian.

Undang-undang tersebut akan hanya dilaksanakan terhadap penganut Islam.

Ia merangkumi hukuman Islam termasuk merejam penzina yang sudah berkahwin, memotong tangan pencuri dan hukuman sebat ke atas penganut Islam yang melakukan perlbagai salah seperti minum arak dan menggugurkan anak.

"Dengan ini, Alhamdulillah, pada peringkat ini tanggungjawab kita di hadapan Allah telah pun tertunai," titah baginda dalam satu ucapan.

Sultan Hassanal pertama kali mencadangkan untuk melaksanakan undang-undang jenayah syariah di negara yang dihuni oleh 400,000 penduduk itu pada 1996.

"Brunei menonjolkan ciri-ciri sebuah negara feudal pada kurun ke-18 berbanding anggota penting rantau ekonomi dan sosial Asia Tenggara pada kurun ke-21," kata Timbalan Pengarah Asia Pertubuhan Hak Asasi Manusia Human Rights Watch, Phil Robertson ketika mengulas perkembangan itu.

Beliau menyifatkan perubahan kepada undang-undang tersebut sebagai pencabulan hak, dibenci dan tanpa justifikasi.

Brunei telah mengharamkan penjualan dan perbuatan minum arak di tempat awam serta mengehadkan perkembangan ajaran agama lain.

Sultan Brunei sendiri melahirkan kebimbangan berhubung undang-undang syariah beberapa tahun lalu ketika kanun berkenaan dalam proses untuk disiapkan.

Namun, baginda berulang kali menyokong untuk mengukuhkan asas Islam bagi menghadapi pengaruh luar yang merosakkan termasuk internet.

Bagaimanapun, kerajaan Brunei dipercayai akan melaksanakan undang-undang syariah secara peringkat-peringkat seiring dengan cirinya sebagai sebuah negara yang aman, kata seorang felo pelawat di Pusat Pengajian Islam Omar Ali Saifuddien, Gibril Fouad Haddad.

"Adakah ia (undang-undang syariah) hanya simbolik? Saya tidak tahu," katanya. - Agensi


--------------------
Semoga negara ini terus diberkati oleh Allah dengan kemakmuran dan limpahan kemewahan. Nak laksanakan hukum potong tangan pada pencuri, saya rasa semua rakyat brunei dah berada dalam keadaan yang selesa sehingga tak rasa nak mencuri tuk sesuap nasi, pendatang asing pun tak ramai macam negara kita...berbagai bangsa, agama dan status ekonomi. Ada yang kaya, ada plak yang miskin
Ini gambar aku dulu masa pergi brunei...negara ni kecik je...jalan2 sikit dah abis...tapi tak ramai orang pakai motor macam kat negra kita, rata-rata orang guna kereta walaupun tinggal di rumah rakit, kereta boleh tahan...honda, toyota, proton tak de plak aku nampak...budak2 muda kat negara kita banyak yang guna motor jalan sana sini, kat sana budak2 muda guna kereta...tapi tak banyak kedai..barang pun tak banyak macam kat negara kita...macam-macam ada...malam semua duduk rumah, sebab tak ada tempat nak lepak, tempat makan-makan pun tak banyak yang buka...buat apa nak kerja keras, kan gomen mereka kaya ...tak payah kerja keras tuk berbisnes...sebab tu kedai tak banyak dan cepat aja tutup.
ini kfc kampung...boleh la buat sendiri di rumah..hehe
senang je tak payah masak.

Penaja
Memutihkan, Menggebukan dan Mengurankan Kedutan Kulit Dengan Pantas Secara Semulajadi Tampa Kemikal Bahaya. 


No comments:

Post a Comment

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas