Kerja Dakwah Jalanan





Ada ramai yang datang untuk berdakwah jalanan dan juga dakwah pelancong masjid tapi tak ramai yg kekal. Mungkin salah satu sebabnya adalah kos perjalanan๐Ÿ˜Š selama terlibat dalam dakwah jalanan ni, agak2 muka2 yg sama saja dtg. ๐Ÿ˜Œada adik yg datang dari jauh tapi sangat komited hari2 datang volunteer jaga aurat pelancong๐Ÿ˜Š dan mereka yg datang jauh semata-mata utk dakwah kepada bukan islam hingga kita semua dapat nikmat keamanan dan rahmat Allah asbab keikhlasan dakwah mereka secara volunteer. ๐Ÿ˜Š  Pendakwah jalanan biasanya tidak ramai yang akan istiqomah dalam berdakwah di jalanan. Perjuagan dalam street dawah ini amat mencabar dan menuntut ilmu, masa, tenaga dan juga wang. Mereka mungkin boleh keluar untuk bekerja atau berniaga, tapi mereka luangkan utk keluar berdakwah. 

Kerja-kerja amal maaruf nahi mungkar inilah adalah jihad yang dituntut oleh Allah pada setiap hambaNya yang beriman. Ini kerana kerja dakwah adalah mengajak pada kebaikan yang tertinggi iaitu tawheed, mempercayai kewujudan Tuhan Pencipta sekalian alam dan menghalang (nahi mungkar) syirik iaitu dosa yang paling besar dan tidak akan sesekali diampunkan oleh Allah. 

Kami faham, bukannya semua orang yang dapat buat kerja amal maaruf nahi mungkar terutama ketika berada di jalanan dan menyapa orang yang tidak dikenali. Pecayalah ianya adalah sunnah para nabi dan Nabi Muhamad s.a.w itu sendiri pergi ke tempat tumpuan orang untuk menyebarkan ajaran Islam. Nabi Muhamad s.a.w pernah melaksanakan street dawah dan di pasar dan di kawasan awam. Berdakwah itu juga perlukan teknik dan perancangan. Adakalanya kami menggunakan audio, quranic visualisation, pamplets, ada juga kami menarik orang bukan islam dengan pemberian air mineral, air buahan, ais krim. Turut serta pamplet berbagai topik yang menarik perhatian. Begitu juga untuk menarik orang Islam untuk turut serta dalam kerja dawah kami perlu juga diperjuangkan.







HUMANITY DAWAH GLOBAL 
Teknik audio, mendengar ayat suci al quran selama berapa lama yang mereka inginkan. 


Pamplet dan Banner. 



Penyediaan air sejuk percuma untuk menarik non muslim. 


Teknik audio plus visualisation



---------------iklan------------------
Anda mengalami Masalah Pengurusan Keewangan? Dapatkan khidmat konsultasi takaful, wasiat dan perancangan persaraan secara percuma sebelum anda buat keputusan. 
Hubungi Siti Rahmah (Financial Service Consultant) 014 6377649 atau tekan link bawah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...