5 Kelebihan Berpuasa



Puasa bermaksud menahan diri dari lapar dan dahaga. Ia merupakan ibadat yang mempunyai banyak kelebihan dan hikmah. Semua umat Islam akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan tidak lama lagi. Oleh itu, apa kelebihan puasa yang anda tahu?



1. Mampu mengawal tekanan
Dengan berpuasa, anda mampu mengurangkan tekanan daripada duniawi. Di samping mendapat pahala, berpuasa dapat mengalih fokus anda dengan mendapat pahala.


2. Kurangkan tekanan darah.
Anda dapat mengurangkan tekanan darah apabila melakukan ibadat puasa. Ini kerana, pengurangan tekanan darah adalah hasil gabungan tahap insulin yang lebih rendah serta glukos darah yang lebih konsisten.


3. Mendapat beberapa kelebihan fadhilat.
Dengan melakukan ibadat puasa, anda akan mendapat balasan syurga, permintaan dimakbulkan oleh Allah SWT, dijanjikan mahligai yang indah di syurga serta mendapat 2 kegembiraan iaitu semasa berbuka dan juga apabila bertemu dengan Allah pada hari kiamat kelak.


4. Kurangkan kandungan gula dalam darah. 
Puasa juga mampu mengurangkan kandungan gula dalam darah kerana pengambilan gula (glukos) yang tersekat dari sahur hinggalah berbuka (lebih kurang 14 jam) mampu menstabilkan bukan sahaja glukos darah tapi juga tingkatkan kepekaan (sensitiviti) insulin.


5. Rehat.
Puasa bukan sahaja dapat merehatkan minda dan badan tetapi mampu merehatkan sistem penghadaman tapi juga.

Inginkan keselesaan ketika melakukan senaman? Dengan kainnya yang tahan lasak, ia tidak panas apabila dipakai. Anda boleh cuba sport bra Islalisa sekarang! 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...