Cara Nak Atasi Masalah Anak Suka Menjerit




    Sharing dari seorang students yang sedang belajar di Prageu Czech Republic. dari laman fb beliau namanya Mimi Ida Mdj Anak suka menjerit? Di sini saya nak kongsikan sedikit pengalaman dari Czech.
    Sepanjang sy duduk di Prague ni satu perkara yang saya perasan. Anak2 atau baby k...at sini tak pernah cakap atau menangis menjerit2. Saya terfikir eh takkan baik sangat baby kat sini, nangis menjerit tu pun ada kaitan dengan genetic mat salleh ke? sbb kat Malaysia sy selalu dgr budak2 nangis guling2 dalam mall especially kat toys section hahah.. *sy ada 3 anak saudara sebab tu la*
    Tiba-tiba ada satu kali tu dalam bas, sy dengar seorang anak ni berbisik kat telinga mak die. Pastu si ibu berbisik balik kat telinga anak die...lama juga mereka berbisik2 tu. Saya pun cuba la pasang telinga sebab saya rasa budak tu cute sgt hihi...lepas tu baru sy faham mak die tengah marah anak die rupanya tapi berbisik...mata budak tu berkaca je sambil berbisik balik kat mak die sebab tak puas hati dengan teguran mak die. Last2 anak die faham apa yang mak die tegur, terus tunduk je...umur budak tu maybe dlm 5 tahun.
    Dalam hati sy, patut la saya tak pernah dengar anak org kat sini menangis meraung...marah pun bisik2 je. Kalau anak die jauh die panggil suruh datang dekat pastu tegur kat telinga anak tu slow2.
    Jadi saya buat kesimpulan, bila ibubapa tidak menjerit marah anak2, anak2 tak perlu menjerit juga untuk counter suara ibubapa jika mereka tak berpuas hati dengan teguran.
    *tapi sy faham Malaysia agak panas, belum sempat nak panggil datang untuk tegur hati dah membara terbakar dulu hihihi ;p  

    Semoga kita dapat didik anak dengan sebaiknya di samping dapat berikan keharmonian dalam rumahtangga. Kita sebagai orang islam sepatutnya lebih beradap, tapi kitalah yang nampak kasar dan kurang beradap di kalangan orang bukan islam. Apa yang baik kita ambil, apa yang tak baik tak payah ambil. KLIK SINI


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...