3 Cara Pantas Merawat Migrain

Adakah anda seperti saya? ada penyakit migrain. Biasanya migrain akan berlaku pada perempuan yang banyak berfikir dan banyak menggunakan otak untuk buat kerja dan juga banyak masalah emosi seperti risau, resah, gelisah dan sebagainya. 

Perempuan kan selalu mengalami masalah emosi, sebab kita dah ditakdirkan begitu kan... nak buat camne, kita hanya boleh atasi dan berusaha untuk kurangkan penyakit migrain ini. 

Pakar kesihatan berpendapat, sakit kepala atau migrain berpunca dari makanan yang tidak sihat,tidak segar dan bertoksik, tekanan atau stress, dan ketidakseimbangan hormon. Kebiasaannya pesakit migrain akan diberi dos ubat(dadah) yang tinggi untuk membantu pesakit menahan kesakitan. Hanya ubat tahan sakit sahajalah yang diberikan, lebih teruk lagi pengguna ubat tahan sakit terdedah kepada risiko untuk jangka masa panjang.


1) Basuh kepala dengan air yang bercampur ais. Ini adalah cara untuk sejukkan kepala yang panas. Otak kita macam mesin juga, kalau guna banyak sangat jadi panas, Cuba rendamkan kepala dengan air sejuk. Ini adalah cara pantas untuk sejukkan kepala anda yang sedang panas. Kemudian mandi sejukkan badan pula. Anda juga boleh gunakan pek ais, caranya mudah saja, ambil plastik dan masukkan ais, ikat dan letakkan di atas kepala anda. 



2. Merendam Tangan dalam Air Dingin


Merendam kedua-dua tangan anda di dalam air sejuk selagi anda boleh. Ini mungkin membantu melegakan kesakitan akibat migrain dengan cepat. Anda juga digalakkan untuk membuka dan menutup tangan anda semasa direndam di dalam air. Tangan dah sejuk, so rasa kepala dah lupasmile

3. Berada Di Dalam Bilik gelap


Cuba untuk sentiasa bergelap di dalam bilik semasa serangan migrain. Cahaya tambahan dan berlebihan boleh mendatangkan sakit kepala. Baring, tutup mata, tutup lampu, tingkap tirai semua. Biar bergelap untuk dapat ketenangan dan mudah tidur.

Ok semoga mendapat manfaat dari atikel ini, cara ni mudah saja, untuk kurangkan migrain dan hilangkan rasa emosi negatif, gelisah, marah dan banyak berfikir logik dan emosi sehingga menyebabkan migran. 

Kalau anda pernah mengalami masalah kulit muka yang merekah, jerawat yang kronik akibat pengamilan kirm wajah yang merkuri dan berkemikal tinggi anda boleh cuba gunakan rawatan tampa kemikal dan kesannya lebih bagus untuk jangka masa panjang anda. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...