Bolehkah Lepas Cerai Tinggal Serumah?



Jumpa lagi kita...
Baru-baru ni salah satu kumpulan muzik terkenal di negara kita sedang menghadapi pergolakan rumah tangga, dia ada bagi tahu dia sudah menceraikan isterinya dan kemudian mereka masih lagi tinggal serumah. Tapi saya rasa macam pelik juga, mengapa dah cerai masih lagi tinggal serumah? 
Rupanya kalau masa iddah 3 kali suci masih lagi dibenarkan tinggal serumah suami isteri. 
Jadi hasil carian google saya kali ini mengenai hukum bercerai tapi masih lagi tinggal serumah. 

Menurut Islam Tanya & Jawab, Syeikh Muhammad Sholih Al-Munajid

Jika seorang suami menceraikan isterinya dengan talak satu  atau talak dua maka secara automatik isteri masuk dalam waktu iddah.Si Isteri akan menjalani waktu iddah di rumah suaminya.Si isteri tetap tinggal bersamanya kerana ia masih berstatus isteri dalam perlindungan suami.

Jika si suami berhasrat menyetubuhinya maka menurut sebagian ulama hal itu merupakan tanda rujuk dan selesainya masa iddah isterinya.Sebahagian ulama lain berpendapat bahwa si suami wajib rujuk sebelum menyetubuhi isterinya. iaitu dengan mengucapkan kalimat rujuk.Misalnya dengan mengatakan: “Saya rujuk kepadamu,Saya kembali kepada si Fulanah”,dengan disaksikan dua orang saksi dari kalangan kaum muslimin.

Dengan lafaz seperti itu berakhirlah masa iddah,setelah itu ia boleh menyetubuhi isterinya bila saja ia mahu.Inilah cara yang paling selamat jika ia berhasrat menyetubuhi isterinya yang berada dalam masa iddah.

Adapun jika talaknya itu talak tiga,maka si isteri tidak boleh tinggal bersamanya.Si isteri harus keluar dari rumahnya dan tidak halal baginya hingga si isteri menikahi lelaki lain.Dan bila suami baru isterinya itu menceraikannya barulah ia boleh kembali kepada bekas isterinya itu dengan aqad yang baru pula.Wallahu a’lam..


Nota:

-Jika seorang isteri diceraikan suami dengan talak 1 atau 2(talak bain) haram bagi wanita tersebut keluar dari rumah suami tanpa izin suami sepanjang tempoh iddah dan haram bagi suami menghalau isteri yang dicerai agar keluar dari rumahnya.Di dalam rumah isteri tidak wajib menutup auratnya dari dilihat oleh suaminya..Mereka cuma dilarang dari melakukan persetubuhan sahaja.

-Dalam mazhab imam as-syafie jika nak setubuh isteri dalam iddah wajib melafazkan kalimah rujuk seperti contoh di atas dan tidak perlu menghadirkan saksi ketika melafazkan rujuk.


 Montokkan Payudara Anda Kasi Mantap Habis!
Montokkan Payudara Anda Kasi Kencang Habis!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...