10 Tips Kuruskan Badan Secara Habit




Ramai orang pasti mencari-cara cara menguruskan badan dengan pantas, cepat berkesan tampa mengeluarkan perbelanjaan yang besar. Jadi tak hairanlah ramai yang ambil suppliment sebab ianya murah, cepat (mengikut iklan saja...) dan berkesan (mengikut kata orang saja...)
Hakikat sebenarnya ramai yang terpedaya dengan janji manis suppliments yang dapat menguruskan badan dengan pantas. Setelah beberapa bulan, ramai orang mengeluh dan ramai yang dimasukkan di hospital dan jangan yang terkejut ada yang meninggal dunia sebab makan suppliment cepat kurus punya pasal. Sebab itu ada iklan dari kerajaan mengingatkan tentang bahaya ubat-ubat kurus terhadap ekosistem fisiologi tubuh. Sebenarnya nak kurus, tukar saja habit yang biasa kita buat kepada habit yang lebih sihat dan bijak/








1. Mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi seperti nasi adalah langkah terbaik. 
Makan nasi sekali dalam sehari sudah memadai untuk keperluan tubuh kita. Kadar pengambilan juga perlu sederhana tidak terlalu sedikit atau banyak. Ini pagi makan nasi lemak, tengah hari makan nasi ayam, malam pula makan nasi dengan tomyam. Mana boleh kurus dengan cara ini....
Apa yang sepatutnya makan nasi pada waktu pagi saja, pada waktu itu, karbohidrat itu boleh di gunakan sepenuhnya dalam bentuk tenaga pada siang hari. Tengah hari makan buah-buahan, malam bolehlah makan roti. 



2. Memperbanyakkan makan buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin.
Kandungan serat atau fiber di dalamnya dapat melancarkan sistem kumuh badan manusia. Paling penting serat tidak dapat menggemukkan. Ini yang perlu kita ingat. Makan banyak buahan pada masa tengah hari sebab manisan yang terkandung dalam buahan boleh berikan tenaga pada kita walaupun tampa makan nasi, pada waktu malam ambil sedikit karbohidrat seperti mee, roti dan banyakkan sayuran. Ada tidak boleh dapat makan sayur yang banyak jika anda makan di restoran. Hanya di rumah anda boleh masak sebanyaknya sayuran untuk santapan anda. Buatlah banyak sup sayuran. 

3. Sarapan di awal pagi dengan meminum kopi atau jus buah-buahan.
cara menguruskan badan dengan cepat. Lemak di dalam badan akan lebih mudah terbakar dengan meminum kopi. 

4. Jangan amalkan memakan jajan atau snek di waktu malam sebelum tidur.
Badan akan menyimpan lemak ketika waktu malam, lebih-lebih lagi waktu tidur kerana tiada apa-apa aktiviti yang dilakukan semasa tidur.

5. Berhenti atau kurangkan meminum air berkarbornat.
kuruskan badan dengan cepat
Ini adalah kerana kandungan gas yang terdapat di dalam air itu mengembungkan perut. Ini akan mengakibatkan reaksi emosi yang mendorong kita untuk makan.

6. Amalkan meminum teh hijau ( Green tea ) setiap kali selepas makan.
Ini dapat membantu pembakaran lemak.

7. Ketika bangun tidur amalkan cara dengan bangun secara bangkit tubi ( Sit up ).
cara untuk kuruskan badan

Duduk tenang dalam 30 saat kemudian teruskan dengan senaman bangkit tubi 10 kali sebanyak 3-5 set. Amalan ini dapat memecahkan lemak dengan pantas di bahagian perut ( Tummy ).

8. Lompat bintang ( Star jump ). 
Iaitu sebanyak 20 hingga 25 kali setiap jam.

9. Banyakkan meminum air limau ais. Air sejuk memaksa tubuh kita membakar lebih kalori.

10.Berjalan atau mendaki selama 10 hingga 15 minit selepas makan.
Ia dapat membakar sukurang-kurangnya 100 kalori.
Kaedah-kaedah tersebut adalah cara paling mudah untuk menguruskan badan, tidak perlu berdiet dan bersenam dengan teruk.



Artikel ini berkaitan dengan cara menguruskan badan , cara menguruskan badan dengan cepat , kuruskan badan dengan cepat , cara untuk kuruskan badan , cara kuruskan badan dengan cepat.

Terima kasih kepada YH Malaysia dan MSN.


Berbagai Tips Kuruskan Badan
Nak tahu? Klik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...