6 Tip Atasi Masalah Anak Susah Hendak Tidur



Adakah anak anda susah hendak tidur malam? Main tidak berhenti sehingga larut malam, kemudian lambat bangun ke sekolah? Itu kira ok lagi, kalau ada yang kena penyakit tak boleh tidur malam insomia macam mana? Lagi teruk nak jaga kan... kita nak pergi kerja besok pun tak cukup tidur. Kalau dah tak cukup tidur tahu je la kan... asyik nak mengamuk saja satu keluarga.
Ikuti Tip Anak Cepat dan Cukup Tidur

Tidur adalah salah satu aktiviti merehatkan minda dan juga merehat fizikal seseorang itu. Namun tidak semestinya tidur yang cukup itu tidak mengundang kepada masalah kesihatan tubuh badan.

1) Kita hendaklah mengikut beberapa syarat tertentu dan diantaranya adalahTUTUP LAMPU masa tidur

Ini kerana:-



1) Api yang menyala itu boleh terbakar jika dilanggar oleh binatang perliharaan. Jika tidak pun lampu elektrik sekarang ini jika tidak di “switch off kan” boleh mengundang lintar pintas jika penggunaan melebihi had yang sepatutnya . Maka disini , adalah jelas sesuatu yang disuruh atau ditegah oleh Rasullulah saw itu mengandungi hikmah dan pengajaran yang tertentu bagi mereka-mereka yang berfikir.

2) Disamping tidur di dalam kegelapan ini supaya kita sebagai hamba mengakui kebesaran Allah swt dalam kegelapan dan merenung kehidupan kita apa yang boleh kita lakukan dalam kegelapan malam, serta bagaimana dengan kehidupan kita di dalam kubur yang gelap gelita nanti, jika tanpa ada bekalan yang mencukupi di dunia ini.

3) Menyenangkan atau memudahkan melelapkan mata setelah penat seharian berkerja di siang hari. Malam adalah masa untuk manusia merehatkan badan.

4) Sel-sel yang rosak akibat daripada aktiviti yang dilakukan pada waktu siang, perlu diganti dan dibaiki sewaktu kita tidur pada waktu malam. Berdasarkan kajian, tubuh memerlukan suasana yang gelap untuk memperbaiki sel yang rosak. Oleh yang demikian, lampu perlu ditutup atau dipadamkan.

5) Pakar Biology Joan Robert mengatakan bahawa tubuh hanya akan menghasilkan Hormon Melatonin ketika tidak ada cahaya, i.e ketika lampu tertutup. Hormon ini adalah salah satu hormon pertahanan tubuh yang mampu memerangi dan mencegah pelbagai penyakit termasuk kanser. Jika lampu terpasang, walau sekecil atau sesuram mana sekalipun, pengeluaran hormon melatonin akan terhenti.

6) Selain dari itu, professor Russle Reiter dari Texas University, mengatakan bahawa jika sekiranya kita tidur dalam keadaan lampu terbuka biarpun hanya satu minit, otak akan segera mengesan bahawa lampu menyala seharian dan unsur melatonin akan berkurangan.

Memperkenalkan


Turtle Lamp
Lampu kura-kura memberikan suasana malam yang sangat indah menggunakan lampu yang malap sesuai pada anak-anak yang sukar tidur. Suasana malam ini akan memberikan mood tidur pada mereka yang takut pada kegelapan. 






Full night sky projection on ceiling
8 actual star constellations
"Twilight Turtle Star Guide" to help find a nd recognize the constellations
Automatic time-out after 30 mins
3 "AAA" batteries (not included)
Ideal for ages 3 to adult
With Muzik
Free USB-cable


RM45    RM35
(tidak masuk kos penghantaran)

Berminat whatsapp/sms 6018 263 78 33



Atau boleh beli terus di http://www.rakuten.com.my/shop/feredeapower/product/turtle/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...