Friday, December 19, 2014

3 Tips Menghilangkan Bekas Jerawat Mengikut Doktor Pakar Kulit



Oh! No! Jerawat!...Apa reaksi anda?

Nak Picit dengan tanga?
Nak picit dengan tisu?
Nak Biarkan?
Nak sapukan ubat gigi?
Nak sapukan ubat jerawat? 

Saya rasa semua reaksi-reaksi tersebut kita pernah buat, sebab nak experimen la kata kan... Tapi saya pernah jumpa dengan housemate saya yang sangatlah beauty conscious, dia akan letak ubat jerawat dan gunakan timun untuk sejukkan jerawat yang kecil saja...ya! kecil saja ....hehehe


Kali ini saya ingin kongsikan pendapat Doktor cara menghilangkan jerawat. 

Untuk penanganan menghilangkan bekas jerawat, terdapat beberapa cara. Dan setiap teknik dan cara yang ada tergantung pada beberapa faktor, antara lain:

    Luas area bekas jerawat yang hendak dihilangkan.
    Dalamnya luka bekas jerawat.
Beberapa Cara Menghilangkan & Menyamarkan Bekas Jerawat

bekas jerawatBekas jerawat dapat dihilangkan dengan beberapa cara, misalnya:

    1) Dengan terapi laser
    2) Dermabrasi. 

Namun, penanganan bekas jerawat ini sangat tergantung dari luas serta kedalaman bekas jerawat. Kondisi bekas jerawat ringan dan cara memudarkan bekas jerawat:

    Pada keadaan ringan, bekas jerawat dapat memudar hanya dengan pemberian hidrokuinon 2% (termasuk dalam dosis aman) hanya tepat pada daerah bekas jerawat.
    Selain itu, bekas jerawat juga dapat disamarkan dengan cara pemberian krim malam yang umumnya mengandung asam retinoat yang diresepkan oleh dokter spesialis kulit dan kelamin.
    Kemudian cara lain yang dapat memudarkan atau bahkan menghilangkan bekas jerawat yaitu 

3) Procedure Chemical Peeling.

Kedua prosedur tersebut (krim malam yang mengandung asam retinoat dan chemical peeling) bekerja dengan cara mempercepat proses regenerasi kulit, sehingga sel-sel kulit baru akan lebih cepat timbul.

Namun, sebaiknya sebelum memilih dan melakukan prosedurcara menghilangkan bekas jerawat tersebut, kulit Anda akan dianalisa terlebih dahulu seperti kedalaman bekas jerawat, jenis kulit, dan adanya reaksi alergi. Setelah itu, baru dipilihkan jenis cairan kimia dan konsentrasi/ kekuatan yang sesuai untuk kondisi kulit Anda.

Untuk hasil cara menghilangkan bekas jerawat yang lebih menyeluruh dan sempurna, konsultasikan terlebih dahulu dengan dokter Anda. Namun yang jelas diperlukan kesabaran dan disiplin. Pun sangat dianjurkan untuk tidak berganti-ganti dokter.

Penting adanya untuk senantiasa memperhatikan pemicu-pemicu yang dapat menyebabkan timbulnya jerawat agar dapat menghindarinya dan tidak memecahkan jerawat sehingga menjadi bekas jerawat. dr. Nadia Octavia. Ok! Sentiasa ingat agar sentiasa menjaga kebersihan wajah, dengan mencuci wajah dengan teknik yang betul dan sentiasa buat rawatan wajah dengan memberikan nutrien pada kulit wajah. Dengan itu anda dapat jimat ribuan ringgit jika ke salon kecantikan. 

No comments:

Post a Comment

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas