Misteri Nelayan Hilang Terperangkap di Alam Ikan Duyong Part 2

Mustafa termenung sendirian, bagaimana dia boleh bernafas dengan mudah di dasar lautan. Sungguh ajaib ciptaan Tuhan. Rupa-rupannya ada alam yang begitu jauh, baru dan asing. Kelihatan awan cerah seakan-akan mendung di udara. Di mana datangnya cahaya? 

Dia berjalan lagi dan melihat keadaan sekeliling, ternyata bumi ini amat asing dan indah. Gunung-ganang bukit bukau menghiasi pemandangan alam yang indah. 

"Kau dah selamatkan aku, terima kasih. Tapi bagaimana dengan kawan aku Man?"
Sang Suri menggelengkan kepala, sambil memandang ke bawah. 
"Innalillah...Man, aku minta maaf kerana melibatkan kau dalam misi aku yang merepek ni..."
"Dah la ...semuanya kan dah jadi takdir. Mungkin inilah takdirnya kita berdua diketemukan."

"Kau fikir kita ada jodoh?" Mus melemparkan senyuman pada Sang Suri. Walaupun ikan duyong, tapi dia begitu cantik sekali dengan kulit yang putih gebu dan insang yang berwarna warni.

 Tapi... takkan lah aku akan tertarik dengan ikan duyong, dia makluk lain aku lain... 

"Mus, kau cakap apa tadi?"
"Tak ada apa-apa...Sebenarnya aku lapar, apa makanan kau di sini?"
"Mari aku bawa kau ke tempat aku. Kau sudah bersedia?"
"Aku ada pilihan lain kah? Sebenarnya aku tak berani nak jumpa dengan orang-orang kau!"
"Kau jangan bimbang...mereka semua tak akan berani mengapa-apakan kau selagi aku berada di sisi kau."

Sang Suri menarik tangan Mus untuk menyelam bersama, tapi Mus mengelak dia boleh berjalan atau berlari mengejar Sang Suri. 

Mus rasa kagum dengan makhluk ikan duyong ni, mereka seolah-olah tidak mengangap dirinya seperti orang asing. Mereka hanya pandang sekali dan biarkan Mus dan Sang Suri berjalan saingan. 

"Eh! mereka ni tak takut kah dengan aku? Aku kan manusia..."
"Tak Mus!, sebenarnya kami dah biasa dengan manusia macam kau, cuma kalian saja yang tidak pernah nampak kami. Walhal aku selalu nampak kau dan Man di laut dan di darat."
"Oh! Begitu? mengapa aku susah nak nampak korang?"
"Sebab itu...mata manusia itu ada banyak batasan dan illusi, mata kami lain...kami dijadikan punyai mata yang tajam dan boleh melihat menembusi segala tembok lautan."


Mereka sudah tiba di sebuah istana besar. Mus rasa agak terkejut dengan kediaman Sang Suri.
"Ini rumah kau ke?"
"Masuklah...silakan...Datuk...kenalkan inilah Mustafa,"

Mus rasa hairan, rupa-rupanya Sang Suri sudah lama mengenali dan mengekorinya, cuma dia saja yang tidak sedar. Dia terpesona dengan keindahan istana dalam lautan.

"Mus, silakan masuk. Apa lagi kau terjegak di situ.?"
"Iya..terima kasih, tak sangka begitu besar sekali rumah ni.."
"Biasalah sajalah Mus...Panggil saja saya datuk" Jelas orang tua itu. 

"Datuk...adakah datuk seorang raja di sini?"
Yang Muslia Gusdur tunduk dengan penuh sopan dan rendah diri dia bangun.
"Ya Mus, aku lah raja di alam ikan duyong, Sang Suri itulah cucu aku. Ya! satu-satunya anak perempuan aku. Aku tak punyai waris yang lain selain Sang Suri"

Mus terasa bulu romanya sudah tiada dan insang-insang yang halus mulai membaluti tubuhnya. 
"Eh! mengapa boleh jadi begini?"
"Mengapa Mus?" tanya Sang Suri dengan penuh kebimbangan
"Ni..tubuh aku mengapa kulit aku rasa macam bersisik?"

Sang Suri senyum dan ketawa kecil sambil memerhatikan Mus yang berada kerisauan. 
"Itu perkara biasa Mus, bila kau berada di sini, badan kau mulai mengubah untuk mencari keserasian pada alam ini. Kau jangan bimbang, sisik halus ini hanyalah sementara, sekirannya kau boleh kembali ke alam manusia kulit kau akan bertukar menjadi biasa".

"Sang Suri, aku merayu pada kau, aku ingin kembali ke alam aku, boleh kah kau tolong aku?"
Sang Suri hanya mampu diam diri, sebenarnya dia amat memerlukan Mus di sisi. Alam ini memerlukan manusia untuk dipimpin, sebelum makhluk ganas itu datang kemabali dan menyerang. Dia tidak tahu bagaimana dia boleh mulakan.

"Perlahan-lahan Suri...biarkan Mus berehat dahulu..." Gusdur mencelah.

Sedap rasanya masakan lautan ini, lain dari lain dan kesegaran daging dan ulaman-ulaman ini sungguh enak, tapi masih lagi tidak dapat menandingi masakan manusia.

Tiba-tiba kedengaran suara seperti guruh yang kuat datang secara bertubi-tubi. 

"Cepat! Mus masuk!"
"Apa yang sedang berlaku ni?"
"Kita di serang Mus! hati-hati kau perlu bersembunyi, mereka tak boleh nampak kau!"

Jantung Mus berdegup dengan kencang, sesekali dia mencari lobang-lobang kecil untuk melihat pertembungan antara dua makhluk ikan duyong yang berlainan specis. Dia masih lagi ingat specis ikan duyong yang berwajah hodoh ini. Masih lagi terbayang di mata. Merekalah yang mengepung dan mengoncang kapalnya sehingga Man kawan baiknya terjatuh dan menjadi mangsa makanan mereka. 


"Cisss!!!!" Tiba-tiba Mus bangun dari tempat sorokan. Dia seolah-olah mendapat semangat baru untuk membalas dendam terhadap kematian Man.

Bersambung
-
Wajah ikan duyong yang mati terdampar di persisiran pantai indonesia
seram!!

Penaja

http://infojelita.blogspot.com/2013/12/misteri-nelayan-terperangkap-alam-duyong.html
Pada awal niat Mustafa hanyalah untuk mendapat kepastian dan mencuba keberanian. Akhirnya dia sendiri sedang berada dalam dilema terperangkap di alam duyong yang serba asing baginya. Cabaran demi cabaran ditempoh, misteri sejarah dirinya sendiri terungkai di dasar lautan. Siapa yang patut dikorbankan bila ancaman datang menjelma dirinya atau orang-orang asing yang tidak pernah diketahui selama ini.


Memutihkan, Menggebukan dan Mengurankan Kedutan Kulit Dengan Pantas

Sinar Jahitan

Sinar Jahitan

Blouse, Baju Muslimah, Dress, Jubah, Tops, Fesyen Terkini


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...