Krim Pemutih Boleh Bawa Kanser Kulit

Menurut pakar estetik dan pemilik Klinik Thalia, Dr Shaharom Sulaiman, secara umumnya terdapat pelbagai jenis krim pemutih di pasaran dan kandungan yang dibenarkan untuk memutihkan kulit adalah terdiri daripada pati soya, vitamin C , vitamin E , albutin , asid kojic , liquorice dan mulberry. 

Kandungan ini dibenarkan untuk krim pemutih yang dijual di farmasi atau kaunter kosmetik saja manakala krim pemutih yang dibenarkan di kebanyakan klinik estetik dan klinik pakar kulit hanya mengandungi dua hingga empat peratus hidrokuinon dan 0.025 sehingga 0.1 peratus tretinoin saja dan selebihnya adalah berbahaya. 

Penggunaan produk kosmetik yang mengandungi hidrokuinon secara berlebihan sehingga lima peratus dilaporkan memberi kesan sampingan seperti radang dan rasa panas pada kulit. 

Hidrokuinon adalah zat reduktor yang mudah larut dalam air dan lazim digunakan dalam proses mencuci foto cetak. Bahan ini sangat berbahaya walaupun ia berfungsi menjadikan kulit cerah dalam tempoh yang singkat. Namun lama-kelamaan, ia akan mendap di bawah kulit sehingga bertahun-tahun dan akhirnya kulit bertukar biru kehitaman, lebih buruk akan menyebabkan kanser kulit. 

Di Amerika Syarikat pada 2006, Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) melarang semua produk kosmetik mengandung hidrokuinon kerana dianggap ubat-ubatan dan hanya boleh dibeli di bawah pengawasan doktor saja manakala di Indonesia, larangan itu mula berkuat kuasa pada 2008. 

Sementara itu di Malaysia, Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia tidak mendaftarkan kosmetik mengandungi hidrokuinon dan produk ini diklasifikasikan sebagai produk tidak berdaftar. 

Menurut Dr Shaharom, kemampuan hidrokuinon yang luar biasa dalam pembentukan melanin menjadikannya bahan kosmetik popular untuk pencerahan kulit. 

Malah, ahli dermatologi beranggapan hidrokuinon paling efektif apabila digunakan empat hingga 10 peratus sehingga menjadi satu-satunya pencerah kulit yang dipersetujui FDA selama 25 tahun. 

Namun menyedari bahan ini boleh membahayakan kulit, ia kemudian diharamkan. 

“Namun begitu di pasaran masih terdapat banyak produk kosmetik mengandungi hidrokuinon dan tretinoin pada tahap yang tinggi. Kandungan yang tidak terkawal ini boleh memberi kesan sampingan berkekalan seperti alahan yang teruk, jeragat degil (tompok hitam yang leper di dalam lapisan kulit atau biji seperti ketumbuhan kecil pada kulit) dan masalah kulit Ochronosis,” katanya yang turut menolak dakwaan mengatakan krim pencerah boleh menghilangkan jeragat, namun sebenarnya tidak. 

Ini kerana jeragat yang pelbagai seperti melasma, jagat dan pigmentasi selepas radang boleh berada di pelbagai lapisan kulit dan ia seharusnya dirawat pakar estetik. 

Di samping itu, krim pemutih mengandungi AHA atau asid alpha hydroxy yang boleh menyebabkan kulit mengelupas juga sepatutnya di bawah pengawasan doktor estetik saja manakala krim pemutih yang dijual sebagai produk kosmetik juga seharusnya tidak boleh mengandungi tretinoin kerana kandungan kimia dalam bahan ini boleh menyebabkan kulit panas dan mengelupas dengan teruk. 

“Ada sesetengah kes krim pemutih boleh menyebabkan kulit terbakar, sepatutnya ini tidak berlaku. Masalah ini berkemungkinan disebabkan kulit alah kepada bahan kosmetik daripada sumber meragukan atau mengandungi AHA atau tretinoin yang boleh membahayakan kulit,” katanya. 

Wanita dinasihatkan tidak terburu-buru menggunakan produk pemutih disebabkan ingin mendapatkan kulit cerah tanpa mendapatkan panda­ngan doktor terlebih dulu. 

Krim pencerah sepatutnya hanya mencerahkan kulit secara keseluruhan, namun langkah pencegahan semula jadi yang perlu diambil adalah dengan mengelak daripada terdedah terlalu lama di bawah sinaran matahari. Ini kerana cahaya matahari mengandungi sinaran ultraungu (UV) A dan UVB yang berupaya menggelapkan kulit. 

“Amalkan penggunaan krim pelindung matahari mengandungi SPF 30 sehingga SPF 35 serta menggunakan peralatan seperti payung dan topi yang mampu menghalang sinaran UV daripada menembusi kulit. Di pasaran terdapat vitamin yang baik untuk kulit seperti vitamin C, vitamin E dan vitamin B manakala pengambilan makanan mengandungi vitamin ini sangat membantu melindu­ngi kulit daripada bermasalah. 

“Ada juga kajian mendapati minum banyak soya boleh membantu mencerahkan kulit,” katanya. 

Selain itu, pastikan krim pencerah yang dibeli tidak menyebabkan kulit mengalami radang. Antara tanda radang ialah kulit menjadi merah, gatal atau bertambah gelap serta menyebabkan kulit mengelupas secara berlebihan atau kulit menjadi panas dan pedih apabila disentuh. 

Apabila semua tanda ini dialami selepas menggunakan krim pencerah, ini menunjukkan produk ini tidak sesuai dan membahayakan kulit anda. - hmetro
--------------------------
kanser kulit
Kanser kulit

Cara guna bleaching chemical untuk kulit memanglah bahaya. Kulit wajah kita ni adalah bahagian yang paling lembut, sensitif dan perlukan penjagaan yang rapi. Seeloknya kita elakkan krim-krim pemutihan yang boleh berikan keputihan dengan masa yang singkat. Mesti guna kemikal  hydroxy, plumbum, kuprum yang terus masuk ke saluran darah dan berikan kanser pada kulit atau leher. 
Paling elok gunakan serum, ampoules tapi barang-barang ni agak mahal sebab bahan adalah dari pati herba yang berkepekatan tinggi. Tapi ianya adalah yang terbaik tuk kulit kita. 


Penaja
Mesin Kecantikan 
Memutihkan, Menggebukan dan Mengurankan Kedutan Kulit Dengan Pantas Secara Semulajadi Tampa Kemikal Bahaya. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...