Cara Rasulullah Berjaya dalam Bisnes

Ada 5 PRINSIP Muhammad SAW semasa muda tatkala berbisnes:

1. Reputasi. Ianya adalah mekar dari watak dan jenama diri. 6 bulan pertama orang hormat kita kerana komunikasi. 6 bulan berikutnya orang hormat kerana kredibiliti. Setahun selepas kenal orang hormat kerana reputasi.

2. Berkuli. Bisnes kena mula dari bawah. Kejayaan tidak dicapai dalam satu malam. Ianya bermula dengan langkah kecil dulu.

3. Konsentrasi. Fokus. Ketekunan. Muhammad SAW mengajar dirinya tekun tatkala mengembala kambing seawal usia 8 tahun.

4. Bukan ikut ikutan. Bisnes tidak dibina kerana motivasi latah. Tengok orang buat kita mahu buat juga. Muhammad SAW telah 6 tahun mendalami ilmu bisnes.

5. Modal wang hanya pelengkap. Muhammad SAW ada modal diri. Modal Sosial. Modal Kemahiran. Modal Ilmu. Muhammad sudah terkenal dikota kota dagang sekitar jazirah Arab, Jorasy, Habshah, Syria, Yaman, Bahrain,Basrah, Iraq dan Jordan. Modal Dirinya luar biasa hebat.

------------------------------------------------------
Ramai orang ingat nak mulakan perniagaan perlukan wang, sebenarnya modal diri adalah lebih penting dari wang. Bukannya tak perlu modal langsung, ya. memang kita perlukan modal tapi cukup untuk mulakan dengan kecilan-kecilan, bersabar dan belajar dari segala kesalahan dan kesilapan dan cuba perbaiki dan cari jalan penyelesaian untuk mengembangkan bisnes. Aku dah banyak kali mengalah dalam online bisnes, dan aku dapat merasakan betapa ruginya aku dulu tidak teruskan sisa idea yang ada. Tahun demi tahun silih berganti, aku tetap tak endah. Sehingga aku hilangkan segala karya seni yang pernah aku cipta. Mengapa aku tak teruskan saja?
Satu sebab 
Tergesa-gesa nak dapat hasil
 Akhirnya alhamdullilah aku kembali lagi dengan coding yang baru. Kejayaan tidak akan datang dalam jangka masa pendek. Ia perlukan komitmen dan usaha yang berterusan sehigga mendatangkan hasil.
Selamat mencuba

Penaja
Wax Machine
Buang Bulu Dengan Pantas Dan Selamat

Bulu baru tumbuh lebih lambat dan halus dan lembut. 
Wax dari bahan semulajadi madu dan green tea

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...