Nenek 100 tahun mahir matematik dan kerja jahit manik cayalah...



Ampang: Matematik dan Engson Drani sukar dipisahkan. Menjalani kehidupan harian berkait rapat dengan pengiraan membuatkan warga emas berusia 100 ini kekal sihat dan memiliki daya ingatan kuat.
Dilahirkan pada 25 Julai 1913, anak kelahiran Taiping, Perak ini mengamalkan kehidupan sistematik dan tersusun menggunakan Matematik, sama ada ketika bertasbih mahupun menjahit manik pakaian wanita.
“Sejak muda, saya berniaga makanan ringan secara kecil-kecilan di rumah bagi meringankan bebanan ditanggung arwah suami demi membesarkan enam anak.

“Zaman dulu, pengetahuan mengira cuma sedikit dan tiada kemudahan kalkulator seperti hari ini. Jadi pengiraan mudah bukan kesulitan bagi saya kerana terbiasa berniaga,” katanya ketika ditemui Metro Ahad di Bukit Antarabangsa, di sini.
Foto
ENGSON menunjukkan jahitan maniknya.

Tinggal bersama anak kelimanya, Nor Akma Mohd Desa, 51, Engson mempunyai minat tersendiri sebaik menjalani pembedahan membuang selaput mata pada 2008, iaitu menjahit manik pada pakaian wanita.



Rasai Kuasa Tenaga Warna

Photon Ultrasonic Alat Kecantikan Wajah Terkini dan Terlaris Di Jepun, Mengebukan, Memutihkan dan Membunuh jerawat dan Mengurangkan Kedutan dengan pantas dan alat wap sejuk panas memecahkan partikel air ke tahap ion yang paling kecil. 
Whatsup/Line/Wechat/SMS 018 263 7833 or SMS 013 308 4906 
-------------------------------------------------------------



Tawaran Hebat



Blouse, Dress dan Kurung Moden
Lagi Banyak koleksi d http://sinarjahitan.blogspot.com
Whatsup/Line/Wechat/SMS 018 263 7833 or SMS 013 308 4906 


----------------------------
Rasa Susah Nak Buat Sendiri? Tak ada Masa?
Khidmat Catering, Cake, Coklat and Biskut Raya Home Delivery Area Klang Valley, Kuala Lumpur, Shah Alam, Puchong, Petaling Jaya, Sg Buluh

Whatsup/Line/Wechat/SMS 018 263 7833 or sms 013 308 4906

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...