Khasiat Kemuning Hitam



Dalam perubatan dan kepercayaan masyarakat Melayu, teras kemuning hitam dianggap mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Antara khasiatnya ialah untuk merawat gigitan serangga dan binatang berbisa. Caranya ialah dengan melekatkan teras tersebut terus pada tempat gigitan. Khasiatnya yang lain ialah sebagai ubat untuk mempercepatkan penyembuhan luka. Ia digunakan dengan cara mengasah teras kemuning pada pasu tanah liat dan disapukan airnya pada tempat luka. Kemuning hitam jugat terbukti dalam menyembuhkan masalah perut yang meragam dan tak berapa selesa seperti cirit birit, senak dan sakit perut. Caranya ialah dengan merendam teras kayu kemuning hitam dalam air atau diasah. Airnya kemudian diminum. Walau bagaimanapun perlu dingat kita hanya berusaha dengan ilmu dan gerak-geri dariNya jua. Sembuh atau tidak adalah dengan kehendak dan izinNya juga.

KHASIAT KAYU KEMUNING HITAM 
- Kayu ini berwarna hitam dan apabila diletak di dalam air ia akan tenggelam.
1. Menyembuhkan demam panas 
2. Menawar keracunan. 
3. Menyembuhkan penyakit kulit. 
4. Penyakit Asma 
5. Darah Tinggi 
6. Gout 
7. Angin Ahmar (Lumpuh)
Caranya :
Ambil kayu ini kemudian direndam di dalam air suam dan digunakan untuk diminum dan mandi. InsyaAllah akan sembuh penyakit.

Punyai Masalah Matching Color?
Sinar Jahitan punyai koleksi
Jubah, Dress, Blouse, Shawl, Hanbags, Clutches, Shoez
berbagai warna dan sepadan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...