9 Tanda Jodoh Terbaik Untuk Wanita



Apakah yang dimaksudkan dengan jodoh terbaik dalam khusus pandangan islam?

1.     Dia berkongsi nilai dan prinsip hidup yang sama dengan anda
Antara perkara yang menggalakkan perhubungan jangka masa panjang, yang kita tahu penting bagi satu-satu perkahwinan, adalah prinsip hidup yang sama.

Apabila kita dan pasangan mempunyai nilai hidup dan pegangan yang serupa, sangat mudah untuk kita berkongsi pendapat tanpa bergaduh dan mudahlah kita menjalani hidup berdua di alam rumah tangga.



2.     Anda dapat membayangkan masa depan bersama dengan si dia
Lagi satu tanda dia jodoh terbaik untuk kita seperti yang telah ditulis dalam Luh Mahfuz beribu tahun dahulu adalah anda dapat membayangkan hidup bersama dengan si dia sehingga 60 atau 70 tahun akan datang!

Kalau begitulah anda rasa setiap kali anda memikirkan tentang pasangan anda dan karakter dirinya, sememangnya itu boleh menjadi petanda yang dia jodoh kita.



3.     Dia mudah mesra dengan ahli keluarga anda
Bukan semua orang boleh mesra dengan keluarga kita. Ia memerlukan seorang yang matang dan berfikiran terbuka. Apabila pasangan anda berkunjung ke rumah untuk bertemu ibu dan ayah anda, cuba lihat bagaimana dia berinteraksi dengan mereka.

Jika anda lihat semuanya ok sahaja, mereka dapat berbual dengan mesra dan ibu serta ayah anda pun rilek sahaja melayan si dia, haa…itu boleh menjadi lampu hijau untuk anda meneruskan perhubungan kalian berdua.



4.     Anda berasa selesa dan gembira apabila berada di sampingnya
Seterusnya, ada lagi satu tanda yang dia jodoh terbaik untuk kita: anda tidak pernah berasa gusar atau tidak selesa ketika bersama dengannya.

Apabila anda keluar dan bertemu dengan pasangan, anda cukup rasa berbunga-bunga dalam hati, dan bukannya berasa rimas. Dia akan selalu membuat anda rasa tenang dan banyak benda yang anda boleh ceritakan ketika bersama.



5.     Anda melakukan aktiviti dan minat yang sama
Kalau tiba hujung minggu sahaja, pasti anda tercari-cari aktiviti menarik untuk dilakukan. Ketika ini, anda turut boleh melihat sama ada pasangan anda merupakan jodoh terbaik untuk anda.

Caranya? Cuba lihat, setiap kali anda bercadang untuk keluar berjalan-jalan di mall atau melakukan aktiviti lasak di extreme park atau hutan lipur, adakah si dia mudah untuk mengikut anda? Kalau dia berkongsi minat atau aktiviti yang sama, itu boleh dijadikan petanda yang dia jodoh kita!



6.     Terdapat persefahaman dan kepercayaan yang teguh
Dalam setiap perhubungan, rasa percaya dan kesefahaman yang kukuh amat penting. Kita bukan akan selalu bersama dengannya. Seharian ketika waktu kerja, anda pasti akan berpisah untuk seketika (yelah, pejabat kita kan berlainan!).

Jika anda percaya akan si dia dan tahu yang dia akan berkelakuan baik walaupun di belakang anda, itu menunjukan yang dia merupakan seorang yang sesuai buat anda.



7.     Dia tidak kedekut dan mengutamakan anda
Tiada yang lebih merimaskan selain mempunyai pasangan yang kedekut umpama haji bakhil! Kalau si dia sering menawarkan diri untuk membayar makan anda berdua (walaupun kadangkala anda menolaknya), maka ketahuilah yang dia mengutamakan anda.

Si dia itu sudi untuk berkongsi rezeki dengan anda dan ia boleh menjadikan satu perhubungan rumah tangga itu harmoni hingga ke akhir hayat. Tetapi, kalau dia mengelak untuk belanja anda makan, fikirlah dalam-dalam sebelum meneruskan perhubungan.



8.     Pergaduhan tidak pernah berpanjangan
Tipulah kalau kami kata yang perhubungan yang terbaik itu tidak pernah bergaduh. Sedangkan dengan adik-beradik yang sedarah dengan kita pun boleh bergaduh, apatah lagi dengan orang luar seperti pasangan kita.

Namun, ada satu petunjuk dalam hal ini yang boleh dijadikan sebagai tanda sama ada dia jodoh kita iaitu apabila anda berdua bertengkar, ia tidak pernah lama. Salah seorang pasti akan bertolak ansur dan memulakan proses perdamaian!



9.     Anda tidak segan untuk berkongsi masalah dengannya
Anda perasan tak ada sesetengan orang boleh membuatkan kita rasa tidak selesa untuk bercerita dengannya? Mungkin dia sejenis yang suka bercakap tentang hal peribadi kita kepada orang lain.

Sumber: http://www.askwedding.com.my




---------------iklan------------------
Anda mengalami Masalah Pengurusan Keewangan? Dapatkan khidmat konsultasi Takaful, Hibah, Wasiat dan Perancangan Persaraan secara percuma sebelum anda buat keputusan. Buat keputusan yang bijak! Survey dahulu.
Hubungi (Rahmah Financial Service Consultant) 014 6377649 atau tekan link bawah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...