7 Tabiat Kecil Buatkan Muka Senang Tumbuh Jerawat!




Alamak jerawat di muka? Walau jerawat kecil sekalipun, mesti akan rasa stres dan kurang keyakinan diri.

Tapi tahukah anda, ada beberapa tabiat kecil atau buruk yang dalam diam anda lakukan sebenarnya terjadinya pertumbuhan jerawat?


1.Terlalu kerap cuci muka
Mencuci muka terlalu kerap buatkan jerawat lebih teruk. Sebaliknya, basuh muka anda pada waktu pagi apabila anda bangun dan pada waktu malam sebelum tidur.


2. Bersungguh-sungguh menggosok kulit anda
Menyental kulit dengan tuala kecil atau pencuci pengelupasan boleh menyebabkan jerawat. Untuk mengelakkan jerawat, basuh wajah dengan air suam dan pembersih yang lembut.


3. Tidak bersihkan kulit yang berpeluh
Selepas anda bersenam, kulit anda dilitupi dengan peluh. Jangan biarkan ianya sebati pada kulit, cepat-cepat mandi atau cuci dengan segera selepas berpeluh.


4. Sentiasa gatal untuk kulit & sentuh jerawat
Ada yang geram bila muka tumbuh jerawat, tapi jangan sentuh! Ia buatkan jerawat lebih merah, nanah akan meresap dalam kulit dan tinggalkan parut. Rawat jerawat dengan krim anti-jerawat.


5. Pastikan produk rambut tidak terkena pada muka
Jauhkan produk rambut dari wajah anda kerana ia akan memasuki liang kulit dan sekaligus menyebabkan pertumbuhan jerawat.


6. Makan makanan yang berminyak
Makanan berminyak boleh menjadikan kulit berjerawat teruk kerana minyak berlebihan. Jadi kurangkan makanan berminyak kalau nak kulit cantik dan tubuh lebih sihat.


7. Menggunakan kosmetik yang mengandungi minyak

Jika kulit jenis berjerawat, jangan guna produk yang mengandungi minyak. Cari produk bebas minyak dengan label “non-acnegenic” atau “non-comedogenic” untuk membantu mencegah jerawat.

Jadi you all cubalah jaga badan dan mantapkan payudara anda agar nampak lebih seksi you... klik feredeabeauty.blogspot.my untuk mantapkan payudara anda dengan cara yang selamat dan berkesan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...