5 Cara Mengajar Anak Agar Mudah Belajar


Siapa yang tak suka pada anak yang dapat keputusan cemerlang? Pastinya para ibu akan terasa lega sebab, anak-anak akan nampak ada masa hadapan yang cerah demi menghadapi masa depan mereka yang sangat mencabar dan tidak pasti.

Sebagai ibu bapa perlulah buat beberapa persediaan untuk berikan sistem pembelajaran yang baik untuk anak.


1. Mengatur Masa

Masa amat kritikal dalam pembelajaran berkesan, oleh itu sebagai ibu anda perlu mengaturnya dengan baik. Anda perlu membuat jadual waktu harian dan membekalkan beberapa jam mengikut kemampuan anda untuk belajar dan mentelaah pelajaran. Dengan berbuat demikian, ia boleh memberikan anda keputusan yang lebih dalam peperiksaan anak anda.

Jumlah jam yang diaturkan boleh jadi berbeza mengikut tahap pembelajaran yang anda sedang ikuti (sekolah ataupun kolej universiti) dan bidang pembelajaran (sains ataupun sastera). Pastikan anda mengatur masa itu dengan sekadarnya dan ianya munasabah, agar anda boleh ikut perancangan anda dengan baik.



Anda perlu imbangkan sekolah, kelas, latihan dan aktiviti-aktiviti kokurikulum. Sekiranya anda sedang mengalami masalah dalam kelas, anda perlu pertimbangkan kerja sambilan ataupun aktiviti kokurikulum. Dalam keadaan ini, anda perlu utamakan gred pembelajaran terlebih dahulu dan berhentikan untuk sementara komitmen yang lain, sehinggalah keputusan anda meningkat.



2. Sesuaikan Dengan Kemampuan Diri

Dapatkan rentak pembelajaran yang sesuai dengan anak anda dan suaikan dengan jadual waktu anda dan anak. Sesetengah kelas ataupun subjek anda boleh menangkap dengan baik, dan ada sesetengah tidak. Oleh itu, cuba sesuaikan diri dan berikan penekanan pada bahagian yang anda kurang.

Dan sekiranya anda seorang yang agak lambat untuk memahami sesuatu, anda perlu peruntukkan masa yang lebih banyak untuk belajar.


3. Dapatkan Tidur Yang Mencukupi

Para ibu sekalian pastikan dalam jadual anda itu mempunyai masa untuk tidur dan rehat. Tidur yang mencukupi (6-7 jam semalaman) setiap malam boleh memberikan kesan yang sangat besar kepada prestasi pembelajaran anak anda.

Hal ini sangat penting sekiranya anda perlu mengambil ujian pada keesokan harinya. Pastikan anda tidur pada malam sehari sebelum ujian itu, elakkan daripada mengamalkan amalan tidak tidur sebelum ujian. Dan jangan belajar last minute!


4. Kosongkan Fikiran Daripada Perkara Yang Tidak Berkaitan

Jika anda mempunyai banyak komitmen semasa anda menjadi pelajar ataupun mahasiswa, anda kemungkinan mempunyai banyak benda untuk fikirkan. Ini boleh mengganggu tumpuan anak anda semasa belajar.

Oleh itu, anda sebaiknya menghilangkan gangguan tersebut sebelum memulakan ulangkaji. Cuba selesaikan kerja ataupun apa-apa komitmen yang boleh mengganggu anda itu terlebih dahulu sebelum anda mengulang kaji.


5. Elakkan Gangguan Teknologi

Alatan elektronik seperti telefon pintar dan laptop serta talian internet merupakan satu gangguan utama kepada para pelajar. Kenapa tidaknya, kerana semuanya memberikan anda kebebasan untuk berhubung dengan rakan-rakan dan menonton video-video kucing yang lucu tanpa henti.

Jujurlah, kebanyakan kita sangat mudah diganggu oleh media sosial seperti Facebook, Twitter, Whatsapp, Youtube ataupun mana-mana media yang lain. Anda boleh block ataupun menghalang komputer anda daripada mengakses laman-laman sesawang tersebut untuk seketika.

Gunakan masa tersebut untuk belajar dengan sepenuh hati, dan setelah selesai, anda boleh menyambung bersosial – tiada masalah.


ok semoga para ibu sekalian mendapat manfaat dari atikel ini.
Jadi para ibu kalau nak dapatkan bentuk badan yang kembali ramping sewaktu macam sebelum kahwin, pastinya kenalah pakai korset sentiasa, Pakai selama 5 jam sehari semasa waktu bekerja. Tengok selama sebulan, bentuk pinggang, dan perut pun semakin slim dan cantik dear.
Hubby mana yang tak suka pada perempuan yang seksi dan ramping??? cer habaq??? Jom sis ta...

Klik http://islalisacorset.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...