Bagaimana Naik Kenderaan Awam Boleh Kuruskan Badan



KEPUTUSAN memilih jenis pengangkutan yang digunakan ternyata mempunyai kaitan dengan usaha menurunkan berat badan.

Penyelidik di London mendapati, mereka yang menggunakan pengangkutan awam seperti bas atau teksi, rata-rata bertubuh lebih langsing daripada mereka yang menaiki kenderaan sendiri.

Kajian yang dimuatkan dalam British Medical Journal itu melibatkan lebih 15,000 orang peserta.

Dalam kajian tersebut, penyelidik mengukur indeks massa tubuh (IMT) peserta, untuk lelaki rata-ratanya 28 dan 27 untuk perempuan.

IMT merupakan jumlah lemak dalam tubuh dengan menggunakan perbandingan antara berat dan tinggi. Orang yang memiliki IMT sekitar 25-29 dinilai sudah mempunyai berat badan berlebihan.

Penyelidik daripada Kolej Universiti London mendapati, jika dibandingkan dengan orang yang menaiki kenderaan sendiri, orang yang sudah biasa menggunakan pengangkutan awam rata-rata memiliki skor IMT yang lebih rendah.

Rata-rata lelaki yang menggunakan pengangkutan awam memiliki skor IMT sekitar satu poin di bawah mereka yang menaiki kenderaan sendiri.

Hasil IMT lebih kecil ini juga berlaku pada mereka yang biasa berjalan kaki berbanding berbasikal. Jika dikaitkan dengan berat badan, satu poin IMT adalah sekitar 3 kilogram.

Sementara itu, wanita yang menggunakan pengangkutan awam memiliki IMT yang lebih kecil iaitu 0 hingga 7 poin berbanding mereka yang menaiki kenderaan sendiri ke tempat kerja. "Ada banyak manfaat menggunakan pengangkutan awam," ujar penyelidik Ellen Flint.

Katanya, terdapat perbezaan besar bagi mereka yang biasa menggunakan kenderaan sendiri dengan mereka yang menggunakan pengangkutan awam. Bahkan, perbezaannya lebih ketara berbanding orang yang hanya fokus berdiet dan melakukan aktiviti fizikal untuk mencegah obesiti.

Berjalan kaki dan berbasikal ke tempat kerja boleh menjadi salah satu strategi mengurangkan obesiti yang meningkatkan risiko penyakit lain. - kosmo


Dapatkan Update Tips Kecantikan, Fesyen dan Kesihatan
Tak ada masa nak keluar rumah shopping?
Jubah, Blouse, Shawl, Handbag
Jom Tengok ada yang ada?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...