Tips Berniaga Online

Tetapkan Matlamat Perniagaan Online Anda dalam satu medium/page. 

Proses menetapkan matlamat dan objektif dan seterusnya merangka strategi untuk mencapainya adalah amat penting apabila memulakan perniagaan internet. Inilah yang dinamakan Pelan Perniagaan. Untuk menetapkan matlamat yang spesifik bagi perniagaan baru anda, tanya diri anda soalan berikut:

Mengapakah anda mahu memulakan sebuah perniagaan internet?
Apakah produk atau perkhidmatan yang boleh anda tawarkan kepada pengguna internet?
ATAU
Adakah anda mempunyai produk atau perkhidmatan yang dicari-cari di internet?

Untuk menjimatkan masa kajian anda, berikut saya senaraikan Top 15 kategori produk dan perkhidmatan di internet.
1. Pakaian/Fesyen.
2. Permainan Video.
3. Elektronik .
4. Perkakasan dan perisian komputer .
5. VCD dan DVD.
6. Buku.
7. Kad ucapan.
8. Perkakasan/perhiasan rumah.
9. Barang kemas atau aksesori wanita.
10. Kesihatan.
11. Pelancongan.
12. Kenderaan.
13. Hartanah.
14. Trading.
15. Muzik.

Semasa mengenalpasti keperluan, melaksanakan kajian pasaran adalah wajib. Anda perlu ketahui faktor 3P ini supaya dapat menyesuaikan diri ke dalam bidang e-perniagaan yang sedang hangat! Lebih banyak maklumat yang anda peroleh daripadanya, lebih cerah peluang kejayaan anda.

* Persaingan: Biasakan diri anda dengan beberapa perniagaan internet lain yang sama dengan apa yang akan anda laksanakan (jika ada). Jika boleh, elakkan persamaan atau peniruan yang ketara. Orang ramai bosan asyik melihat benda yang sama berulang kali. Kaji kelebihan dan kelemahannya dan ambil peluang dari itu.

* Pelanggan: Kaji pelbagai jenis pelanggan yang melakukan perniagaan online dan potensi pelanggan yang mungkin melawat laman web anda. Nilaikan keperluan dan apa yang mereka harapkan. Jangan lupa bahawa anda juga merupakan seorang pelanggan!

* Persekitaran: Kenali budaya internet. Ini termasuklah bahasa dan gaya komunikasi secara online. Jika anda kurang mahir, langgan beberapa e-zine (majalah/buletin elektronik) dan newsletter untuk bacaan anda.

Yang penting, pertama sekali, tulis semua idea anda di atas sekeping kertas (atau buku catatan supaya tidak hilang) sebelum idea itu hilang! Tanyalah diri anda, “Apa yang orang cari di internet?” Ambil masa anda kerana ianya bukan kerja semalaman (jangan terkejut kerana ia mungkin memakan masa berhari-hari). Ambil masa anda dan dengan membuat kajian pasaran yang teliti adalah lebih baik dari terus mengambil peluang dari pandang pertama.

Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...