Misteri Nelayan Hilang Terperangkap di Alam Ikan Duyong Siri 5

Mus terjaga dari lamunan bila terdengar laugan seperti nada azan tidak jauh dari kamarnya. Bunyinya seperti memanggil orang-orang duyong ke tempat ibadah. Dia bangun dan terus melangkah dan seterusnya menyelam ke tempat yang dia kedengaran azan. Tiba-tiba dia terasa satu kejutan. 

"Apa? aku boleh menyelam serperti orang duyong? Ajaib betul."

Lama kelamaan Mus dapat merasakan keseronokan sewaktu dalam perjalanan. Azan semakin lagi semakin sayu. Dia tidak lagi kedengaran. 

"Mus! Kamu ingin ke masjid kah?"
"Ya! 
"Mari ikut aku, kebetulan aku pun ingin ke sana."

Mus terus menyelam bersama dengan orang tua tadi. Seribu persoalan bermain di fikirkan. Bagaimana orang tua ini boleh mengenali dan tahu namanya? Tapi Mus simpankan soalan itu sehingga dia tiba destinasi. 

Sebuah masjid umpana istana yang di tumpangi tersergam indah di depan matanya. Hati terpukau dengan bangunan yang serba cantik dan mewah di dasar lautan. 

"Ajaib sungguh! Tak pernah aku lihat masjid orang duyong selama ni...rupanya mereka ni penukang yang hebat!" detik hati Mus berbicara. 

Mus merasai dinding bangunan yang terdiri dari kulit-kulit kerang yang tersusun rapi. Perkataan Allahuakbar dan Muhamad tersergam indah dengan susuan kerang-kerang yang berwarna-warni. Dia terpegun dan terduduk keasyikan keindahan senibina bangunan. 

"Jom kita solat!" 
Mus mengekori orang-orang duyong yang dikenali dari arah belakang.

"Mus! apa kabar? Selamat datang ke kampung kami!"
"Mus! terima kasih sudi ke sini!"
"Iya-Iya!, tak perlu berterima kasih pada saya, saya tak tahu apa yang telah saya lakukan! Sebenarnya saya seorang nelayan biasa yang tersesat di alam duyong."
"Tak mengapa Mus! kami memang dah tahu kedatangan kamu di alam kami, bukankah kamu berada tinggal di kediaman Yang Mulia Gusdur, sudah tentu kamu tetamu terhormat."

Mus terpinga-pinga
"Eh! Yang Mulia Gusdur?, tapi dia suruh aku panggil Pak Gusdur saja," detik hati Mus berbicara lagi. 

Mus teruskan perjalanan, detik hatinya berat untuk melangkah ke istana. Dia sudah biasa hidup sebagai orang biasa, tampa ada pengawal, protokol dan orang-orang yang memuliakan dia. 

"Nak! ada masalah?"
Seorang tua tadi menjelma kembali di suatu sudut yang sunyi, di mana Mus melabuhkan dirinya. Dia rasa sudah putus asa untuk kembali ke alam manusia. 

"Tak mengapalah pakcik, sebenarnya saya rasa pelik dan tak serasi selama saya di sini, semuanya terlalu baru dan terlalu pelik pada diri saya!"
"Pakcik faham situasi kamu, sudah tentu kamu teringin kembali ke kampung halaman, dan merindui suasana di alam daratan manusia yang serba indah dari pandangan mata kamu. Kalau pakcik berada di tempat kamu, pakcik pun akan merasai yang sama seperti kamu."

Mus duduk merapatkan kedua kakinya ke dada. Sesekali dia pandang kembali jejari kaki dan tangan yang sudah bertukar seperti jejari katak. 

"Jangan bimbang nak suatu masa nanti kamu akan dapat kembali ke alam kamu."
"Pakcik benarkah saya ini punyai darah orang duyong?"
"Cuba kamu lihat diri kamu sendiri, dan tanya diri kamu sendiri, lama-kelamaan kamu akan dapat jawapannya."
"Ingatlah segala yang berlaku telah tertulis, tidak ada daun kering yang gugur dan butiran pasir yang bergerak tampa pengetahuan Tuhan Yang Maha Esa, Mus! kamu kena pandang dari sudut baik-baik kenapa kamu ditakdirkan berada di sini. Apa hikmahnya kamu berada di sini. Apa tujuan utama kamu dihidupkan dan boleh bernafas di dua alam."

Sungguh berat persoalan ini yang masih lagi berlegar di kelapa otaknya. Bagaimana dia dapat berfikir dari sudut positif sedangkan perasaannya terasa rindu terutama pada tunangnya Dahlia. 

Langkah Mus terasa berat tatkala istana duyong itu di lihat di depat mata. Adakah ini rumah aku selamanya? Berbagai persoalan bermain di fikiran. Otaknya mulai kepenatan.

"Mus, kau tak tidur lagi ke?"
"Belum lagi, masih lagi ambil udara luar ni... aku masih lagi kagum dengan senibina orang duyong di sini"
"Aku kau tak kagum ke? hihi"
"Errrr... aku rasa kau cantik, tapi ..."
"Jangan begitu, aku hanya bergurau, tak ada niat apa-apa pun, aku tahu orang duyong seperti aku ni, manalah cantik di sisi kau, kau suka yang ada kaki dan punyai badan yang langsing dan gebu, tak la bersisik macam aku. Aku sedar aku siapa Mus..."

Sang Suri sudah tidak lagi berkeinginan untuk mengoda Mus. Walaupun hatinya terlalu menginginkan Mus, dia pendamkan saja. Asalkan Mus sudi menjadi kawan tempat dia berbual kosong pun sudah memadai. 

"Kau jangan cakap macam tu Sang Suri.."

Mus mulai terasa yang Sang Suri seperti merajuk dan ingin dipujuk. Ah! perempuan semuanya sama kan.

"Aku sebenarnya masih lagi baru dengan alam ini, berikan aku ruang untuk fikirkan semua, aku tak nak kehilangan kawan yang baik macam kau. Kau kena tolong aku keluar dari tempat ni!."

Sang Suri terdiam bilamamana Mus berbicara keluar dari alam duyong. Bukan dia tidak mahu tunjukkan jalan, tapi dia sudah berjanji pada Pak Gusdur. Alam ini masih lagi perlukan kekuatan yang ada pada Mus.

“sssssssssssssssssssssssssssss”
Mus terdengar seperti ular yang melintasi di depannya. Tapi bila dilihat tidak ada apa-apa.

"Kau tak rasa atau dengar apa-apa?"
Sang Suri terdiam sedangkan mata liar memandang ke kiri dan ke kanan. Secara perlahan-lahan dia mengambil pedang yang tersemat di dinding istana. Jantungnya mulai berdegup kencang. Dia sedar yang ular jadian dari Sang Mata Satu akan menjelma bila-bila masa. Jumlah mereka banyak bukan satu tapi banyak.

"Mus! Mari ikut aku!"
Sang Suri menarik tangan Mus menuju ke suatu sudut istana. 
"Suri! Biarkan aku! Aku tidak mahu larikan diri dari ular tu! Aku tak takut dengan mereka!"

Suri melepaskan gengaman tangan. Mus terus berdiri tegak dan mengatur langkah. Pedang yang tersemat di pinggangnya di tarik ke atas. Dia bersedia dengan sebarang kemungkinan yang akan hadir. 

“sssssssssssssssssssssssssssssssssssss”

Bunyi ular jadian itu lagi, bunyian yang sama yang didengarinya sebelum ini dan dia pasti sudah tentu ia bukan ular laut biasa tapi ular jadian dari puak Sang Mata Satu. 

"Mus! Ha!Ha!Ha! Kau ingat kau kuat?"
Satu suara yang timbul bersama ular, kelibat makhluk hitam yang berkepala hitam, bermata merah berada di di atas ular jadian. Wajahnya yang hodoh di saluti dengan besi separuh yang menutupi wajahnya. Kelihatan giginya yang tajam dan besar, sewaktu dia ketawa. Ular itu adalah tunggangan pada si makhluk tadi."


"Orion! Cepat Gelama!" suara kecil Sang Suri berbunyi. 

Gelama dan tentera orang duyong sudah bersiap sedia untuk menyerang Orion. 
"Kau tak akan dapat kalahkan aku!"

Orion turun dari tunggangan ular jadian umpama naga hitam yang menakutkan. Tanganya menarik pedang dan tangan kirinya mengengam sebuah senjata batu besi berjeriji yang boleh dihayunkan pada mana-mana penyerang. 

Tentera duyong terus melemparkan pemanah menuju ke arah orion tapi, dia kebal!

Mus menarik kaki ke belakang. Dia memanglah seorang yang guru persilatan gayong di tempatnya dahulu. Tapi di sana dia hanyalah seorang guru silat kanak-kanak masa lapang. Tapi di sini dia menggunakan segala ilmu persilatan yang dipelari. Aneh! tapi dia semakin suka dengan cabaran ini. 

Mus menghayunkan pedang ke arah kepala ular jadian yang ingin menyerangnya. Putus! kelapa ular. Orion terasa ketakutan dengan kehebatan seni persilatan Mus. Tidak pernah nampak kekuatan seorang manusia yang boleh mengalahkan ular umpama naga hitam dengan hanya satu libasan pedang.

Orion terus mengundur ke belakang. Dia perlu bersedia dengan pasukannya sebelum menyerang Mus. Pada masa ini, tidak mengapa dia harus keluar dari tempat ini. 

"Tup! Tup! Tup!”
Bunyian busur panah yang laju menuju ke arah Orion, tapi dia tidak berbuat apa-apa, busur panah itu tidak dapat menembusi dirinya. 


“sssssssssssssssssssssssssssssss”

Ular yang terputus itu masih lagi berbunyi kepalanya menegak dan terus mencari jalan keluar dari kawasan istana.

“Zap! Zap! Zap!”

Pedang Sang Suri terus mematikan ular jadian hitam. 

"Ah! kau pun hebat Suri! tak sangka kau berani rupanya! Ha! Ha! Ha!" Mus mengusik. 
"Suri! kalau setakat kepala ular yang dah kojol tu, tak payah lah kau nak rasa hebat!" Gelama pula mencelah.
"Korang ni memang tak rasa hutang budi kat aku, kepala ular ni, boleh menyerang kau bila-bila masa saja tau!"

Sang Suri mulai tersipu malu, rupanya, kepala ular itu sudah lama mati, ia bergerak sebab gelombang ombak dalam lautan. "Oh! begitu! Manalah aku tahu" detik hati Sang Suri berbicara.

"Yang Mulia Gusdur!" 
Seluruh askar duyong tunduk berikan tanda kehormatan pada Yang Mulia Gusdur. Langkahnya menuju ke arah Mus. 
"Sekali lagi, kami semua ingin mengucapkan terima kasih pada kau Mus!" 
Yang Mulia Gusdur tunduk memberikan kehormatan, maka seluruh askar dan orang duyong pun turut mengikut gerakan Yang Mulia Gudur. Mus terdiam kaku melihat tanda kehormatan yang tidak pernah dirasai dan diberikan selama ini. Dia berasa benar-benar di hargai. Hatinya mulai terubat dengan rasa kerinduan di alam manusia. 

"Tak mengapa Yang Mulia Gusdur, saya dahulu seorang guru silat, tapi di sini saya dapat menggunakan ilmu yang saya demi keselamatan orang-orang di sini".
"Ilmu persilatan yang kau pelajari itu amat hebat di kalangan orang duyong di sini, kami tidak boleh mengalahkan Orion secara solo seperti yang kau telah lakukan. Orion adalah salah seorang kesatria dari Sang Mata Satu. Mereka ramai tapi tak seramai askar-askar Sang Mata Satu. Ular jadian itu adalah tunggangan rasmi mereka."
"Maksud bapak, Orion itu ramai?"
"Ya! Mus, kita perlu bersedia bila-bila masa mereka akan menyerang kita!"
"Tapi mereka ada kawasan mereka sendiri, mengapa perlu ke sini? apa yang mereka nak sebenarnya?"
"Apa lagi kalau bukan kuasa! Bukankah manusia juga berperang sebab kuasa juga."
"Ya! tapi di tempat kami, aman!"
"Mungkin kau lebih sesuai di sini Mus, kebolehan kau dapat digunakan di sini! Kita perlu hapuskan ketua mereka Sang Mata Satu"

"Sang Mata Satu? Adakah dia orang duyong atau separuh manusia seperti saya?"
Yang Mulia Gusdur terdiam, dan melangkah ke hadapan. 
"Dia seperti kau Mus!, maka sebab itu hanya kau yang boleh mengalakahkan Sang Mata Satu!"



Bersambung

http://infojelita.blogspot.com/2013/12/misteri-nelayan-terperangkap-alam-duyong.html
Pada awal niat Mustafa hanyalah untuk mendapat kepastian dan mencuba keberanian. Akhirnya dia sendiri sedang berada dalam dilema terperangkap di alam duyong yang serba asing baginya. Cabaran demi cabaran ditempoh, misteri sejarah dirinya sendiri terungkai di dasar lautan. Siapa yang patut dikorbankan bila ancaman datang menjelma dirinya atau orang-orang asing yang tidak pernah diketahui selama ini.

Penaja

Wax Machine

Wax Machine

Buang Bulu Dengan Pantas Dan Selamat


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...