Misteri Nelayan Hilang Terperangkap di Alam Ikan Duyong Siri 1

Sebuah kapal sedang berlayar di tengah lautan China Selatan. Mustafa terasa lapar. Angin malam yang dan bunyi sayup-sayup kedengaran memecah gelombang ombak yang biasa didengari. Namun begitu, Mus tidak mengendahkannya. Nasi dan lauk dalam tupperware tingkat itu lebih penting. 

"Man! Man! Jom makan, aku dah lapar ni!"
"Ok jom"

Sambil duduk bersila Man dan Mus menjamah segala lauk yang dibawa bekal bersama. 

"Hari ni bini aku masak ayam masak merah, dah bosan lak aku makan ikan, udang, sotong hari-hari."
"Yeke? bak aku sikit Mus"
"Man, kau pernah nampak ikan duyong?"
"Mana pernah...kau ni..."
"Kalau kau nak tahu, aku ada belajar sikit dengan Tok Dalang, camne nak seru ikan duyong ni datang kat kapal kita."
"Kalau ye pun dia datang, kita dapat apa?"
"Kau tak tahu Man...air mata duyong tu boleh ubat macam-macam penyakit, kau nak buat ubat pengasih, ubat tambah kebal pun boleh." 

"Ha! Ha! Ha!....kau ni memanglah merepek! kalau dah dapat ikan duyong tu...macammana pula nak ambil air mata dia plak tu..."
"Ha! itu aku dah tahu, kita tangkap, dia lepas tu kita letak atas kapal...mesti dia merayu-rayu minta tolong, lepas tu kita ugut nak bunuh dia, mesti dia nangis, bila dia dah mula nangis, kau ambillah air mata dia cepat-cepat, kau simpan dalam botol ni" 

Mus sudah menyediakan satu botol kosong dan menunjukkan pada Man. 

"Aku pun tak tahu nak cakap..yang penting kita dapat hasil tangkapan kita dulu, lepas tu kau nak cari mak duyong segala moyang duyong pun boleh aku tolong."

Tepat pukul 12 malam, Mus sudah bersedia untuk memulakan ekspedisi menangkap duyong. Mengikut perguruannya dengan Tok Dalang, kalau nak dapat ikan duyung kenalah berlayar jauh dari biasa, dia tidak akan berada di tempat yang banyak manusia mencari ikan. Di tempat ikan duyong bukanlah lubuk ikan, tapi tempat itu sunyi dan di lautan yang amat dalam. Man sedang tidur, Mus terus berlayar jauh dari tempat biasa mereka. 

"Mus! Kau nak pergi mana?"
"Sssssh!! kau boleh senyap tak! Kita nak cari ikan duyong tak boleh bising-bising, nanti diorang lari."
"Bila nak subuh nanti aku gerak kau!"

Peluang baik...seekor ikan duyong sudah tertangkap. 

"Apa yang kau nak dari aku? Aku tahu kau cari aku kan?"
"Ya! aku memang cari kau. boleh aku tahu nama kau?"
"Aku Sang Suri, aku suka pada manusia...maksud aku, aku ingin jadi manusia macam kau!"

Tiba-tiba Mus terus mengacukan pisau pada leher Sang Suri. 

"Kau nak apa?"
"Aku nak kau!"
"Kau nak makan aku?"
"Ya! aku nak rasa ikan duyong... kau nak jadi manusia kan..apa kata kau jadi aja darah daging aku"
"Jangan-jangan! tolong...aku merayu pada kau! Jangan apa-apakan aku!"

"Man! cepat ambil botol tu!"
Man pun terus mencapai botol yang berada di sisi, terus dia meletakkan botol itu di mata ikan duyonng sambil Mus mengacukan pisau di leher Sang Suri. 
"Tolong! Tolong! Sang Suri menjerit. 

"Mus! dah penuh la..."
"Baiklah kau boleh pergi, aku tak rasa nak makan kau lagi, "

Bila saja Mus melepaskan pelukan, Sang Suri terus melompat terjun ke dalam lautan. Sang Suri terus menyelam sedalam-dalamnya ke dasar lautan, hilang dari pandangan dua lelaki misteri tadi. 

"Mus! kita dapat dapat air mata ikan duyong ni, camna pula kita nak balik?" Kompas aku tak ada. Kau tahu ke?
"Jangan risau kita sampai tibanya subuh nanti"

Sebenarnya Mus tidak tahu bagaimana jalan nak pulang ke tempat mereka, dia tak pasti di mana mereka berada. Minyak kapal semakin susut. Namun, dia tetap berlagak yakin supaya Man tidak susah hati. 

Malam gelap gelita, sayup bunyian aneh yang tidak biasa di dengari berada di dasar lautan. Angin sejuk terus mengundang rasa ketakutan. Meremang juga bulu roma Mus, tapi dia masih lagi yakin yang dia boleh pulang dengan selamat. 

"Mus! tengok!" Man menjerit 
Tiba-tiba wajah-wajah hodoh ikan duyong menjelma di permukaan lautan yang sepi. Giginya yang tajam seakan ingin menerkam. 

"Pergi!" Mus menjerit.
Namun, ikan-ikan duyong berwajah hodoh itu tetap berada di keliling kapal, mereka sudah mengepung kapal Mus. Kapal itu tidak boleh bergerak. Mereka menolak kapal bersama-sama. 

"Aku cakap pergi! pergi kau dari sini!"
Mus terus menekan enjin tapi kapal tidak dapat bergerak ke hadapan, ikan-ikan duyong itu mengoncang kapal agar mereka karam di dasar lautan.

Tidak!!!!!!!!

Mus tenggelam, dia di tarik oleh Sang Suri ke dasar lautan. Aneh! dia sedar dan masih lagi boleh bernafas. Tiba-tiba Mus terjaga, di lihatnya Sang Suri di sisi. Dia tak mampu berkata apa-apa. Di lihat sekeliling, satu ada banyak rumah dan bukit-bukit dan ikan-ikan duyong berada di mana-mana. Aneh! tapi cantik dan indah. Dia mengeluh, dia sudah terperangkap di alam ikan duyong, jauh dari darat dan jauh dari kehidupan manusia.




Kisah ini diadaptasi dr kisah benar
Bersambung...

http://infojelita.blogspot.com/2013/12/misteri-nelayan-terperangkap-alam-duyong.html
Pada awal niat Mustafa hanyalah untuk mendapat kepastian dan mencuba keberanian. Akhirnya dia sendiri sedang berada dalam dilema terperangkap di alam duyong yang serba asing baginya. Cabaran demi cabaran ditempoh, misteri sejarah dirinya sendiri terungkai di dasar lautan. Siapa yang patut dikorbankan bila ancaman datang menjelma dirinya atau orang-orang asing yang tidak pernah diketahui selama ini.


Penaja
Montokkan, Anjalkan dan payudara yang kendur, jatuh dan kecil. Anda pasti tampil menawan di hadapan suami anda. Percuma gel mirifica yang gel sapuan luaran extrak herba pueraria mirifica, ginseng dan africana yang terbukti berkesan. 





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...