Billionaire Afrika Bertambah kepada 55 Orang

Ada ramai nak tolong billionaire ni...tapi kenalah ada tips...

Lagos: Jumlah bilionair dari Afrika meningkat berbanding sebelumnya, mengikut majalah Ventures dalam satu laporannya mengenai kekayaan penduduk benua berkenaan.

Bagaimanapun, jumlah penduduk Afrika yang hidup di bawah paras kemiskinan juga meningkat. 
Senarai nama bilionair Afrika yang dilaporkan sebelum ini adalah 16 orang, namun mengikut Ventures, penyelidikan lengkapnya mendapati terdapat sekurang-kurangnya 55 individu kaya di benua itu yang melindungi maklumat mengenai kekayaan mereka. 

Majalah perniagaan pan-Afrika itu berkata ia mampu untuk mengenal pasti berpuluh bilionair baru dengan menggunakan pengetahuan terperinci bagi mengatasi cabaran yang mungkin menghalang penyelidik lain.

Daripada 55 individu, 20 daripadanya adalah warga Nigeria, termasuklah beberapa individu yang berkuasa, manakala Afrika Selatan dan Mesir masing-masing sembilan dan lapan individu.

Lelaki terkaya Afrika

Ventures menyokong laporan oleh Forbes yang menyenaraikan Aliko Dangote dari Nigeria sebagai lelaki terkaya di Afrika dengan kekayaan berjumlah AS$20.2 bilion (RM64.53 bilion). 
Dangote yang memperoleh kekayaan menerusi perniagaan simen mengetuai pelbagai empayar penting dan mendapat keuntungan daripada produk termasuk tepung dan gula, di samping mengintai pelaburan besar-besaran dalam penapisan minyak.

Wanita terkaya di benua itu dari Nigeria, Folorunsho Alakija yang memiliki blok minyak luar pesisir, Fama Oil yang dibeli pada 1993 pada harga yang agak murah, dan berkemungkinan menerusi bantuan pihak tertentu, mengikut majalah itu. 

Alakija menuntut dalam jurusan fesyen di London dan beliau mereka pakaian bagi Maryam Babaginda, isteri kepada diktator tentera Ibrahim Babaginda.

Bekas pereka fesyen itu dipercayai memanfaatkan hubungan yang terjalin untuk membeli blok minyak di Lembah Niger, di selatan Nigeria, mengikut Ventures.

Nicky Oppenheimer, individu terkemuka di Afrika Selatan mempunyai kekayaan bernilai AS$6.5 bilion (RM20.76 bilion) sebahagian besarnya diperoleh daripada lombong permata yang dikawal keluarga selama beberapa dekad, yang dikendalikan oleh De Beers.

Oppenheimer menjual kepentingan keluarganya dalam De Beers dua tahun lalu. Angka 55 itu sebenarnya adalah di bawah anggaran jumlah hartawan Afrika, mengikut pengasas Ventures, Chi-Chi Okonjo.

Tak selesa dedah harta

“Orang ramai tidak selesa mendedahkan kekayaan mereka,” katanya.
Rasuah masih berleluasa di benua berkenaan dan kedaulatan undang-undang masih tidak digunakan secara sekata.

Mogul perniagaan Afrika sering berhadapan dengan dakwaan bahawa kekayaan mereka diperoleh secara haram, termasuk dengan bantuan undang-undang tambahan daripada ahli politik.

Jumlah warga Afrika yang sangat kaya semakin meningkat di tengah-tengah pertumbuhan ekonomi yang semakin luas di benua itu, yang menyaksikan purata lima peratus pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar sejak tahun 2010.

Namun pertumbuhan ekonomi tidak seiring dengan peningkatan populasi.
AFP

cutenya...
Semoga terhibur
Wax Machine
Buang Bulu Dengan Pantas Dan Selamat
Memutihkan, Menggebukan dan Mengurankan Kedutan Kulit Dengan Pantas


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...