5 Makanan Yang Bahayakan Otak







1- Alkohol. Jika diambil secara berlebihan ia akan memberi kesan kepada fungsi otak terlebih dulu yang menyebabkan seseorang itu menjadi khayal dan boleh me­nyebabkan masalah neurologi. 
2- Makanan diproses yang diambil secara berlebihan seperti makanan yang diawet serta terlampau banyak me­ngambil hidangan berasaskan makanan dalam tin atau sejuk beku.

3- Makanan yang me­ngandungi lemak trans tinggi. Ia bukan saja tidak baik untuk jantung tetapi ada kajian menunjukkan lemak trans juga menggang­gu kesihatan otak. 
Misalnya, makanan yang dimasak menggunakan mentega atau lemak tepu. Ada yang gemar mencairkan mentega untuk dimasak dengan udang atau makanan lain yang sebenarnya menukar khasiat yang dimiliki kepada lemak trans. 
4- kafein. Pengambilan kafein ada baik dan buruk­nya. Ia boleh menyebab­kan otak menjadi peka dan lebih fokus, namun kafein boleh mendatang­kan keburukan terutama kopi dan teh apabila kita mula ketagih. Apabila sudah ketagih, seseorang yang tidak me­ngambil kafein akan me­nyebabkan minda menjadi tidak fokus dan fungsi otak bertukar kepada lemah atau mengantuk. Kafein misalnya yang terkandung di dalam kopi boleh diambil tiga hingga empat cawan sehari dengan kepekatan sederhana. 
5- Gula. Pengambilan gula yang mencukupi akan memberi tenaga kepada minda, tetapi jika ia berlebihan akan menyebabkan kesan negatif kepada pembelajaran dan memori seseorang. Ini merujuk kepada gula ringkas seperti gula pasir dan minuman manis. Malah, air berkarbonat atau makanan manis yang diambil dalam kuantiti banyak akan menyebabkan proses pembelajaran menjadi lambat.



Punyai Masalah Matching Color?
Sinar Jahitan punyai koleksi
Jubah, Dress, Blouse, Shawl, Hanbags, Clutches, Shoez
berbagai warna dan sepadan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...