Sunday, November 21, 2010

Kebaikan Bekam

Titik Bekam Rasullulah saw



Pertama kali buat bekam adalah untuk mengubat penyakit dalaman, dan mengamalkan sunnah rasulluh saw. Saya cuba memberanikan diri untuk mencuba bekam walaupun secara luarannya teknik ini nampak seperti menyakitkan dan menakutkan. Lebih lebih lagi apabila nampak darah yang banyak keluar dari badan. Sebenarnya tak ada la sakit mana...rasa sedap adalah, tampa ada sebarang bius pun...marilah kita bersama membaca kebaikan berbekam. Setelah membaca hadis2 tentang rawatan Islam sunnah rasullulah....saya cuba berbekam, dan rasa perbezaan dalam badan, dan semenjak itu setiap 2 minggu atau sebulan saya akan berbekam.
Kebaikan dan Kegunaan Bekam untuk:

1. Membuang angin dalam badan

2. Menghilang kesakitan dan lenguh-lenguh badan

3. Melancarkan peredaran darah

4. Membetulkan urat saraf yang tersumbat

5. Membuang racun / tosik dalam badan.

Bekam bukanlah ciptaan atau rekaan manusia, Bekam adalah Sunnah Rasulullah SAW.

Bekam datang dari wahyu melalui junjungan besar Nabi Mohammad SAW, maka tidak syak lagi bahawa banyak hikmah yang terkandung didalam pengamalan ini.


Rasulullah Shallallahu ‘alayhi wa Salam besabda :


الشِّفَاءُ فِيْ ثَلاَثَةٍ: شَرْبَةِ عَسَلٍ وَشَرْطَةِ مِحْجَمٍ وَكَيَّةِ نَارٍ وَإِنِّيْ أَنْهَى أُمَّتِيْ عَنْ الْكَيِّ
“Kesembuhan itu berada pada tiga hal, yaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku (berobat) dengan kay.” (HR Bukhari)

Rasulullah Shallallahu ‘alayhi wa Salam bersabda :


إِنَّ أَمْثَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ وَالْفَصْدُ
“Sesungguhnya metode pengobatan yang paling ideal bagi kalian adalah hijamah (bekam) dan fashdu (venesection).” (HR Bukhari – Muslim)

WAKTU BERBEKAM

Sebaiknya berbekam dilakukan pada pertengahan bulan, kerana darah kotor berhimpun dan lebih terangsang (darah sedang pada puncak gejolak). Anas bin Malik r.a. menceritakan bahawa: "Rasulullah SAW biasa melakukan hijamah pada pelipis dan pundaknya. Ia melakukannya pada hari ke-17, ke-19 atau ke-21." (HR Ahmad).

Pemilihan waktu bekam adalah sebagai tindakan pencegahan untuk menjaga kesihatan terhadap penyakit. Adapun untuk rawatan penyakit, maka harus dilakukan bila-bila sahaja diperlukan. Dalam hal ini, Imam Ahmad melakukan bekam pada hari apa saja ketika diperlukan.

Imam as-Suyuthi menukil pendapat Ibnu Umar, bahawa berbekam dalam keadaan perut kosong itu adalah paling baik kerana dalam hal itu terdapat kesembuhan. Maka disarankan bagi yang hendak berbekam untuk tidak memakan makanan berat 2-3 jam sebelum berbekam.

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa berbekam pada hari ke-17, 19 dan 21 (tahun Hijriyah), maka ia akan sembuh dari segala macam penyakit.” (HR Abu Dawud)

Dari Abdullah bin Mas’ud r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya sebaik-baik bekam yang kalian lakukan adalah hari ke-17, ke-19, dan pada hari ke-21.” (HR at-Tirmidzi)

Dari Anas bin Malik r.a., dia bercerita: ”Rasulullah SAW biasa berbekam di bahagian urat merih (jugular vein) dan punggung. Ia biasa berbekam pada hari ke-17, ke-19, dan ke-21.” (HR Tirmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad, sanad sahih)

Dari Ibnu Abbas r.a., beliau berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Berbekamlah pada hari ke-17 dan ke-21, sehingga darah tidak akan mengalami hipertensi yang dapat membunuh kalian." (Kitab Kasyful Astaar ‘an Zawaa-idil Bazar, karya al-Haitsami (III/388))

Ibnu Sina di dalam kitabnya ‘Al-Qaanun’ mengatakan: “Diperintahkan untuk tidak berbekam di awal bulan kerana cairan-cairan tubuh kurang aktif bergerak dan tidak normal, dan tidak di akhir bulan kerana mungkin cairan-cairan tubuh mengalami pengurangan. Oleh kerana itu diperintahkan melakukan bekam pada pertengahan bulan ketika cairan-cairan tubuh bergerak lancar dan mencapai puncak penambahannya kerana bertambahnya cahaya di bulan."

Bekam Kering
Menurut salah seorang pembekam fungsi bekam kering memperlancar aliran darah beku atau mengalirkan darah ke bagian tubuh yang kekurangan. Sepintas mirip kerokan. Biasanya, bekam kering dipakai sebagai kombinasi bekam basah. Misalnya, pada pengobatan impotensi, dilakukan bekam basah pada lima titik di pinggang dan bekam kering pada perut.


Nak nampak cantik dan menarik depan suami?

Daptkan payudara menawan dan cerahkan kulit dengan selamat dan bekesan selama seminggu. Set automatic breast pum, sabun dan pil herba dapat membantu PM Feredea Power






-------------------------


3 Perkara Yang Merisaukan Wanita

- rasa kurang menarik

- penuaan
- payudara kendur / kanser payudara/faraj longgar



Rasa nak lebih cantik dan menarik tuk keyakinan diri dan kebahagiaan rumahtangga?

Dapatkan payudara menawan dan cerahkan kulit dengan selamat. 100% herba sahaja, halal dan suci PM Feredea Power atau terus whatsup 018 263 7833

Saturday, November 20, 2010

Khasiat Pati Manggis



Baru-baru ini saya terbaca khasiat jus manggis. Kebetulan saya nampak jus surerapat dari pt widuri yang mengandungi pati manggis, herba dan air zam-zam yang berkat...semoga betulah dia letak air zam-zam tu...kalau tipu berdosa ye pt widuri...

mari kita baca apa khasiat pati manggis...

Ramai yang tidak mengetahui bahawa manggis juga merupakan bahan yang digunakan dalam perubatan tradisional sejak turun-temurun. Selama ini kita hanya fokus kepada isinya yang putih bak kapas untuk menikmati kelazatan buah tersebut.

Seperti yang diketahui ramai, manggis apabila dimakan memberi implak ‘penyejukan’ (cooling effect). Maka adalah disarankan untuk memakan buah manggis selepas memakan ‘raja buah’ iaitu durian.

Seperti yang diketahui ramai, manggis apabila dimakan memberi implak ‘penyejukan’ (cooling effect). Maka adalah disarankan untuk memakan buah manggis selepas memakan ‘raja buah’ iaitu durian.

Di sini saya senaraikan beberapa contoh pelbagai kegunaan manggis untuk tujuan pengubatan secara tradisional :

1. Berak berdarah
Ambil kulit manggis dibasuh dan dikeringkan (iaitu dijemur sampai kering (garing). Rebus bersama lima cawan air hingga tinggal satu cawan pekat aiar tebusan itu. Amalkan meminumnya selalu. InsyaAllah penyakit anda akan sembuh.

2. Ulser mulut dan bengkak usus
Bagi mengatasi ulser dalam mulut, air rebusan daun dan kulit pokok boleh diminum. Di samping itu juga ia boleh disapu pada luka.Bahagian kulit pula jika dikeringkan dan dikisar boleh mengatasi masalah cirit birit. Air rebusan kulit manggis boleh merawat penyakit bengkak usus.

3. Luka dan gigitan serangga
Kulit manggis yang telah kering ditumbuk halus dan dibancuh dengan sedikit minyak ditekap di pada luka atau bengkak gigitan serangga.

4. Buasir
Keringkan kulit buah delima dan kulit manggis,dibuat serbuk untuk amalan minuman.

5. Memutihkan Gigi
Kulit manggis dibakar dan ditumbuk hingga halus dan gunakan ia seperti ubat gigi.

6. Cirit-birit
Kulitnya diasah pada pasu dan pati airnya diminum.

7. Lancar Haid
Air rebusan akar manggis digunakan untuk melancarkan haid.

8. Sembelit
Getahnya digunakan untuk melegakan sakit sembelit tetapi ia boleh menyebabkan rasa loya dan muntah. Hati-hati, keracunan ini boleh menyebabkan kematian jika diambil dalam sukatan yang banyak!

9. GOUT ?
Kulit manggis amat berkhasiat untuk membuang asid urik di dalam badan. Pengidap gout boleh mengamalkan kulit manggis ni. Caranya

* Ambil buah manggis
* Kupas
* Isi dia enak di makan
* Kalau sebelum ni kulit kita buang je tapi la ni jangan, ambil kulit dia, hiris macam asam keping dan jemur sampai kering
* Bila nak guna, ambil air panas, 2 3 hirisan kulit manggis direndam. Sedia di minum apabila menjadi suam.
* Warna air akan bertukar sedikit ungu. Rasa air sedikit kelat tetapi enak.
* Selamat Mencuba. Insyaallah!…

10. Penyakit kencing manis :
Jangan lupa daun manggis tu boleh buat ubat untuk orang2 yang kena penyakit kencing manis..Petua.. yang baik…

* Ambil 2 atau 3 helai daun manggis
* Basuh bersih2 daun manggis
* Rebus daun manggis tadi sampai air menjadi kehijaun macam teh hijau.(rasa macam air teh)
* Amalkan Minum 2 atau 3 kali seminggu air daun manggis.
* Pergi jumpa doktor periksa darah anda pasti anda menerima keputusan yang baik tentang kencing manis anda.

Diatas merupakan serba sedikit kegunaan manggis samaada buah, daun dan kulit ;bahkan akarnya dalam perubatan tradisional. Perlu dinyatakan bahawa perubatan tradisional ini bukan sahaja mengcakupi alam perubatan nusantara Melayu sahaja, bahkan di negara Gajah Putih, Kepulauan Mindanao sehingga di sekitar negara tropika.

Adalah juga dipercaya 150 tahun dahulu ianya telah dieksport ke kepulauan Carribean, Amerika Selatan, Australia dan Afika untuk tujuan yang sama, iaitu digunakan untuk kajian dan pengamal perubatan.

Kesimpulannya, nilai perubatannya yang telah diketahui ‘menakjubkan’ serta tidak sangsi lagi bahawa buah kurniaan Tuhan ini sangat memberi manafaat untuk kesejahteraan dan kesihatan kepada manusia.


Nak nampak cantik dan menarik depan suami?

Daptkan payudara menawan dan cerahkan kulit dengan selamat dan bekesan selama seminggu. Set automatic breast pum, sabun dan pil herba dapat membantu PM Feredea Power

Rawatan Mata dengan Khasiat Pati Beri



Masalah saya adalah berkaitan dengan mata yang pedih dan lebab disebabkan kurang tidur dan banyak bekerja, belajar dan berhibur menggunakan internet and Astro hihi....itulah penyakit zaman cyber sekarang ini...akibatnya...sendiri mau jaga...mata oh mata...
kadang2 saya cuba menaip tampa melihat pada skrin dan memandang pada arah yang jauh dan kalau boleh sesuatu yang berwarna hijau...tapi teknik ini memerlukan kepakaran menaip tampa melihat skrin....cuba praktikkan untuk menyelamatkan mata anda daripada terkena radiasi, radang dan kebengkakan mata.


Khasiat dan perlindungan kepada mata anda dengan kebaikan Pati Beri. Ia diperbuat daripada campuran khas buah-buahan beri premium dari Eropah seperti blueberry, blackcurrant,cranberry, chokeberry, strawberi, acai berry dan elder berry yang kaya dengan Anthocyanins, Vitamin A, C, E, Zink dan pelbagai nutrien untuk mengekalkan mata anda kelihatan segar dan bersinar
sepanjang hari.

*  Pati Beri kaya dengan Vitamin A dan Zink. Khasiat ini adalah penting terhadap kanta mata, yang berperanan sebagai lapisan yang melindungi mata.

* Pati Beri membantu mengekalkan kelembapan mata di samping dapat mengurangkan kelesuan mata anda.
* Pati Beri kaya dengan Vitamin A dan Zink. Khasiat ini adalah penting terhadap kanta mata, yang berperanan sebagai lapisan yang melindungi mata.

* Pati Beri membantu mengekalkan kelembapan mata di samping dapat mengurangkan kelesuan mata anda.

Flavonoids dalam Pati Beri meningkatkan kelancaran saluran darah untuk mengangkut oksigen dan nutrien ke mata anda dengan berkesan.

# Bahagian retina berperanan seperti filem di dalam kamera dan menghantar imej ke bahagian otak anda. Zink boleh didapati dengan banyaknya di dalam retina, dan ini membuktikan kepentingannya di dalam fungsi daya penglihatan.

# Pati Beri kaya dengan Zink dan Vitamin A bagi membekalkan khasiat untuk retina, supaya anda terus dapat melihat imej yang jelas dalam warna yang lebih terang.

# Vitamin A juga membantu membina ‘rhodopsin’ yang bertanggungjawab bagi daya penglihatan di waktu malam. Kekurangannya boleh menyebabkan rabun malam dan buta warna.

Overall...pati ini tak dapat nak ubat mata aku yang ada tompok merah2 ....so aku stop ambil selepas minum 3 kotak....aku dah dapat rasa macam tak boleh bila try satu kotak, tapi aku beli lagi sebab sedap...kikikiki



Nak nampak cantik dan menarik depan suami?

Daptkan payudara menawan dan cerahkan kulit dengan selamat dan bekesan selama seminggu. Set automatic breast pum, sabun dan pil herba dapat membantu PM Feredea Power

Rawatan Sakit Mata Guna Kacang Hijau


Baru-baru ini saya mengalami kepedihan mata. Mata saya pula ada tompok merah dan urat panjang yg agak menakutkan saya. saya cuba pelbagai cara untuk menghilangkan tompok-tompok merah pada mata dengan membuat pelbagai ujikaji dan analisa dari pelbagai produk di internet.

Setelah membuat kajian, saya dapati mata saya keletihan kerana selau mengadap komputer dan TV dan mata saya hanya akan benar2 berehat bila saya tidur. Tidur pun agak kurang, kerana kadar metabolisme yang agak tinggi bertambah dengan makanan tambahan yang membolehkan saya tidur sedikit tampa rasa kepenatan. Jadi tompok2 merah dan lebaman di mata kelihatan di mata saya.

Tips yang pertama.

Buat satu uncang yang di isi dengan kacang hijau. Uncang tersebut hendaklah dijahit mengunakan kain cotton yang nipis. Simpan dalam freezer. Setiap kali rehat setelah pulang dari kerja,letakkan uncang tersebut di mata....fuh...terasa sejuk di mata. Biarkan mata anda berehat selama sekurang2nya 5 minit dan kemudian, letak kembali di dalam freezer. Oh Ya! jangan lupa masukkan dalam plastik dulu sebelum masuk dalam freezer nanti ada macam2 bau plak...hihi..plastik yang tebal lagi bagus ye...


Nak nampak cantik dan menarik depan suami?

Daptkan payudara menawan dan cerahkan kulit dengan selamat dan bekesan selama seminggu. Set automatic breast pum, sabun dan pil herba dapat membantu PM Feredea Power

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas