Khasiat Mengkudu



Buah mengkudu dikenali dengan pelbagai nama mengikut negara. Contohnya "Noni" (Hawaii, Polynesia); "Nono" (Tahiti); "Lada" (Guam); "Indian Mulberry" (India); "Painkiller tree" (Kepulauan Caribbean); "Nhau" (Sebahagian di Asia Tenggara); "Cheesefruit" (Australia); "Bumbo" (Afrika) dan "Kura" (Fiji).

Saya telah banyak melihat produk-produk kesihatan di pasaran banyak yang meletakkan daun mengkudu dalam satu produk sahaja. Maknannya tidak banyak campuran mengkudu dengan produk-produk yang lain. Mula-mula saya minum jus mengkudu yang saya beli jenama Samano. Rasa jus mengkudu ini adalah tidak sedap dan bau kurang enak. Saya tidak mempunyai masalah untuk menelan tetapi bila saya buka botol, bau yg kurang enak itu menganggu org lain dan kerap bertanya apa yang saya minum. Saya rasa agak kurang selesa, selepas 7 bulan dan berbotol2 jus mengkudu yang telah saya minum, saya bertukar pada kapsul. Itu pun saya dapat tahu ada juga mengkudu dalam bentuk kapsul.

Namun, tidak dinafikan mengkudu dalam bentuk jus lebih efektif kerana ia dalam bentuk liquid mudah dicerna dalam tubuh badan.


Dr. Ralph M. Heninicke, Ahli Biokimia, University of Hawaii, Amerika Syarikat merupakan perintis kajian buah mengkudu selama 45 tahun. Beliau menemui kompoun alkoloid "proxeronine" dalam buah mengkudu secara tidak sengaja ketika mengkaji enzime "bromelin" dalam buah nenas. Kandungan "proxeronine" dalam buah mengkudu adalah 800 kali berbanding paras yang terdapat dalam buah nenas.

Jadi, buah mengkudu amat berguna kepada kesihatan manusia. Buah mengkudu mengandungi zat pencetus "xeronine" yang dipanggil sebagai "proxeronine" di samping terdapat enzim yang membantu "proxeronine" membentuk "xeronine".

Kepentingan xeronine :

Salah satu bahan penting bagi menggalakkan pertumbuhan tisu dalam tubuh badan manusia menerusi tindakbalas bahan kimia antara proxeronine dan proxeronase.
Interaksi dua bahan kimia proxeronine dan proxeronase boleh membantu membesarkan liang pada usus kecil - sekali gus mempercepatkan serapan bahan nutrien ke dalam sistem pemakanan.
Berfungsi sebagai bahan mengembalikan kesegaran dan ketahanan protein badan yang merupakan sebagai bahan awet muda.
Mengkudu juga kaya dengan bahan anti-oksidan iaitu membantu melambatkan proses penuaan. Biasanya buah mengkudu dipetik dan diperam di atas garam, atau di dalam beras. Apabila sudah masak ia boleh dimakan begitu sahaja. Ianya juga boleh dicampur dengan gula untuk dimakan.
Buah mengkudu boleh memulih sel atau tisu rosak, sekali gus melambatkan proses penuaan, di samping berguna bagi penyakit kencing manis, sengal sendi dan tekanan darah tinggi. Daun mudanya boleh digunakan sebagai sayuran atau dimakan sebagai ulaman. Daunnya jika direbus boleh menyihatkan ibu yang baru bersalin. Kulitnya berguna bagi mengubati penyakit Malaria. Bunga mengkudu boleh digunakan untuk merawat penyakit mata. Akar mengkudu berguna bagi mengubati penyakit buasir, hidung tersumbat dan pendarahan otak.


Nak nampak cantik dan menarik depan suami?

Daptkan payudara menawan dan cerahkan kulit dengan selamat dan bekesan selama seminggu. Set automatic breast pum, sabun dan pil herba dari Pueraria Mirifica dapat membantu PM Feredea Power



Antara khasiat Mengkudu yang lain -
# Sistem pernafasan - melegakan penyakit sinus atau resdung, asma, bronkitis dan hingus meleleh.
# Sistem penghadaman - perut kembung, ulser, gastrik, cirit-birit, muntah-muntah, tidak hadam makan dan masalah keracunan makanan.
# Sistem kardiovaskular - mengurangkan tekanan darah tinggi dan merendahkan aras kolesterol.
# Gangguan dalam tubuh - kencing manis, sakit kepala, migraine, sakit ginjal dan buah pinggang.
# Mulut dan tekak - radang tekak, sakit gusi, sakit gigi dan batuk.
# Penyakit kulit - bisul, luka dan ulser kulit.
# Lain-lain - meredakan penyakit darah tinggi, betis kering bersisik, merekah tumit kaki, mengurangkan penyakit batuk, penyakit kuning dan demam panas.
# Bagi wanita yang baru lepas bersalin - daun mengkudu boleh digunakan untuk mengecutkan rahim. Caranya ialah dengan membalut daun mengkudu itu dengan kain dan dipanaskan untuk bertungku.
# Justeru itu, mengkudu boleh digunakan sebagai bahan awet muda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...