Tuesday, October 29, 2019

Kelebihan Surah Al Sajdah



Surah As-Sajdah (سورة السجدة) adalah surat ke-32 dalam Al Qur'an, kitab suci agama Islam. Surat ini terdiri atas 30 ayat dan termasuk golongan surat Makkiyah serta diturunkan sesudah Surah Al-Mu’minun. Dinamakan As Sajdah berhubung pada surat ini terdapat ayat sajdah (sujud), iaitu ayat yang kelima belas. Sajdah iaitu ayat yang disunatkan Sujud Tilawah bagi seseorang yang sedang membacanya, sama ada ketika solat atau tidak.

Terdapat ayat yang menerangkan perihal orang-orang yang beriman, apabila mendengar ajaran kitab Allah lalu sujud sebagai tanda bersyukur atas segala nikmat Allah. Selain itu ditegaskan dasar tauhid dalil-dalil yang membuktikan keesaan Allah, di samping mengurniakan taufiq dan hidayah kepada umat Islam.

Isi Kandungan
1.  Keimanan: Menyatakan bahawa Nabi Muhammad  saw itu benar-benar seorang rasul dan menjelaskan bahawa kepada musyrik Mekah belum pernah diutus seorang rasulpun sebelumnya; menegaskan bahawa Allah Maha Esa, bahawa Dia-lah yang menguasai alam semesta dan Dia-lah yang mengaturnya dengan aturan yang paling sempurna; menyatakan bahawa hari berbangkit benar-benar akan terjadi.
2.    Hukum: Anjuran melakukan sembahyang malam (tahajjud dan witir).

3.  Dan lain-lain: Keterangan mengenai kejadian manusia di dalam rahim dan fasa-fasa yang dilaluinya sampai ia menjadi manusia; penjelasan bagaimana keadaan orang-orang mukmin di dunia dan nikmat serta pahala-pahala yang disediakan Allah bagi mereka di akhirat; kehinaan yang menimpa orang-orang kafir di akhirat dan mereka pada waktu itu meminta supaya dikembalikan saja ke dunia untuk bertaubat dan berbuat kebaikan, tetapi keinginan ini ditolak; keingkaran kaum musyrik terhadap hari berbangkit dan mereka menganggap bahawa hal itu adalah mustahil.

Terdapat beberapa Hadis Rasulullah SAW yang menerangkan fadhilat, faedah dan hikmah untuk mereka yang mengamalkan membaca Surah As-Sajdah ini.

1. Banginda tidak akan tidur sebelm membaca Surah ini dan Surah Al-Mulk.

2. Melindungi pembacanya dari seksa kubur.

3. Mendapat pahala yang besar seperti pahala mereka tetap solatnya pada malam lailatul-qadar.

4. Mendapat hidayah ilmu yang yakin.

5. Dikurniakan cahaya (nur) pada dirina semasa ia mati.

Surah ini dibaca oleh imam di kebanyakkan surau dan masjid pada pagi Jumaat di dalam solat subuh. Dengan menghadiri solat subuh tersebut insyaAllah, hikmah dan fadhilat akan diperolehi.

Sumber dari Ustazah Noor hafizah Musa dan ditulis kembali oleh https://nasihatustazz.blogspot.com

Kelebihan Surah Al Mulk dan Siksa Kubur



SATU surah di dalam al-Quran sekiranya ia diamalkan, maka orang yang membacanya, apatah lagi dapat menghafaznya akan terlepas daripada azab kubur.
Ia adalah Surah Al-Mulk yang mengandungi 30 ayat. Surah itu juga disebut sebagai At Tabaarak yang bermakna Maha Suci.
Sebab itu, Nabi SAW menyarankan umatnya supaya tidak meninggalkan bacaan al-Quran pada setiap hari.
Hati orang yang membaca al-Quran akan sentiasa tenang, dijauhi daripada bisikan syaitan serta dirinya turut dihormati.
Daripada Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Al-Quran mengandungi satu surah terdiri daripada tiga puluh ayat yang akan mensyafaati pembacanya sehingga dia diampunkan iaitu Tabarakallazi biyadihil Mulk.” (Riwayat Abu Dawud, Ahmad, at-Tirmizi, Riyadh as-Salihin oleh Imam Ahmad)
Antara azab kubur itu, didatangkan kepada manusia dua malaikat yang sangat bengis iaitu Munkar dan Nakir.
Sekiranya manusia melihat wajah malaikat azab itu, mereka akan pengsan. Di tangannya ada besi penukul dan apabila dihayun tukul itu, nescaya akan hancur semua gunung yang ada di atas muka bumi ini.
Bagaimanapun, bagi mereka yang menjadikan Surah Al-Mulk sebagai bacaan harian, di kubur kelak ia akan menjadi penghalang pengamalnya daripada diseksa.
Di dalam kubur, orang yang meninggal dunia akan didatangi malaikat azab bermula di kakinya untuk memberi hukuman.
Saidina ‘Abdullah bin Abbas berkata: “Sesiapa membaca surah Al-Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan daripada Allah SWT di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke kepala, terdengar satu seruan: “Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada Surah Al-Mulk.”
Sekiranya seseorang itu selamat daripada seksaan di alam barzakh, dia juga selamat untuk menghadapi permulaan akhirat yang lebih besar dan dahsyat.
Jika seseorang itu sudah menerima seksaan di alam barzakh, maka sudah pasti dia juga tidak akan selamat menghadapi kecelakaan lebih besar menunggunya selepas itu.
Maka, Nabi SAW mengajarkan kita beberapa cara untuk selamat dan selesa ketika berada di alam barzakh, antaranya membaca Surah Al-Mulk pada setiap malam.
Sebelum tidur, pastikan kita ambil sedikit masa untuk membaca Surah Al-Mulk. Dengan harapan apabila biasa melazimi bacaan Surah Al-Mulk dan ditakdirkan kita meninggal dunia, Allah SWT akan mengampuni segala dosa serta mengharumkan perkuburan kita menjadi sebahagian taman daripada taman syurga.
Sebagaimana diriwayatkan oleh Jabir r.a bahawa sudah menjadi kebiasaan Rasulullah SAW tidak akan tidur selagi tidak membaca Tabarakallazi biyadihil Mulk dan Alim Lam Miim Sajadah. (Ahmad, Tirmizi dan Darimi)

Monday, October 14, 2019

Adakah kejadian tsunami Jepun 2019 tanda bakal keluarnya Dajjal?

source: abcnews.com


source: navytimes.com

source: rnz


Kejadian typhoon di Jepun adalah permulaan dari tanda-tanda Dajjal akan muncul. Jepun adalah negara yang pernah menjadi musuh kepada Amerika dan hingga sekarang Jepun sukar untuk tunduk dengan peraturan yang ditetapkan oleh Amerika Syarikat. Sebagaimana yang kita tahu siapa yang mengawal AS? sudah tentu Dajjal dan angkatan tenteranya.
Dajjal menggunakan kuasa HAARP yang merupakan teknologi high frequency yang dapat mendatangkan bencana alam. Angkatan tentera Dajjal juga adalah terdiri dari kalangan syaitan dan jin.

Di negara Jepun rata-rata negara ini adalah paling sedikit yang berugama Islam. Kalau ada pun ada tak ramai yang dapat mengimarahkan masjid. Oleh sebab itu lebih mudah untuk negara mereka di kawal oleh angkatan tentera Dajjal.

Kejadian yang sama typhoon di Jepun pada 2011, yang menyebabkan banjir dan tsunami yang dasyat, selepas beberapa bulan kita dapat tahud dari media youtube, HAARP adalah sangat aktif sewaktu kejadian ini berlaku.




Wednesday, October 9, 2019

Selepas Solat Hajad Akhirnya Dia Terbuka Untuk Bershahadah




I want to know about Islam. What should I read? Do you have class?
Aku masih lagi ingat tatkala dia datang ke booth kami dan melihat apa buku-buku dan sumber yang kami ada tentang Islam. Pada masa itu saya datang terus menyapa dia dan menerangkan tentang Islam, perbezaan antara Kristian dan Islam dan tugas kita sebagai hamba Allah di muka bumi ini.
Aku ambil nombor talifon dan dia sudi berjumpa. Mungkin aku rasakan pada perjumpaan kali kedua itu dia sudah dapat menerima hidayah dari Allah, tapi sememangnya belum lagi. Tibalah pertemuan kali ke 3. Dia wasap untuk bertemu pada hari itu juga, mungkin di dadanya tidak tahan untuk meluahkan rasa cinta pada Allah. Tapi daku pula tidak diberikan kesempatan masa. Entah mengapa pada sehari sebelum itu aku disibukkan dengan aktiviti pindah dan kemas tempat lama. Hati rasa cemas tak tenteram dan gelisah. Jadi daku tidak dapat melayan permintaanya. Tapi sempatlah berbual dengan wasap supaya dia bersabar menunggu daku minggu depan.

Tapi takdir Allah, maksu tiba-tiba buat appoitment dengannya secepat besok pada hari Jumaat. Daku bagi tahu pada maksu, daku tidak boleh janji boleh datang besoknya. Hati ni masih lagi rasa tak selesa dengan masalah kemas dan kerja pembersihan. Rasa resah yang diselimuti syaitan yang membujuk agar daku tidak pergi berjumpa dengan Miss M. Tapi daku cuba melawan perasaan ini sebab minat dalam berdakwah dan berdoa agar daku diberikan kesempatan masa untuk berjumpa dengan Miss M. Insya Allah, daku akan cuba lagi buka kan pintu hatinya untuk memeluk Islam.
Pada hari Jumaat itu daku sempat buat kerja pembersihan sedikit dan daku tinggalkan untuk kejar masa untuk bertemu maksu dan Miss M.

Bukti Freemason di Malaysia

Illuminati ini mempunyai premisnya yang sangat kukuh. Dalam al-Quran ada banyak menyatakan tentang gerakan Yahudi. Antaranya bagaimana orang Yahudi ini ingkar kepada ajakan Nabi Muhammad SAW untuk beriman dengan al-Quran. Sekarang ini ada golongan di Malaysia menyatakan Illuminati tidak wujud, padahal memang ada. Mungkin nama berbeza tetapi ia gerakan Yahudi. Gerakan mereka menentang al-Quran sebenarnya. Satu lagi orang kata cerita tentang Illuminati ini cuma satu teori konspirasi.

Dalam manifesto 25 dasar atau prinsip gerakan Freemason atau Illuminati yang dibuat oleh Dr. Adam Weishaupt, antaranya disebut menyebarkan liberalisme. Ini disebut jelas dalam manifestonya dan tidak disembunyikan.

Ini dasar yang sangat fundamental dan daripada situlah pergi kepada liberal agama, liberal budaya dan pelbagai bentuk liberal lagi. Ini juga diwacanakan sebenarnya terutamanya di Barat khususnya Amerika Syarikat (AS). Kalau dahulu, gerakan ini dinamakan gerakan hantu kerana dilakukan secara sembunyi-sembunyi tetapi sekarang secara terbuka.


Kita boleh tengok ada banyak bangunan yang mempunyai kaitan dengan Illuminati di Malaysia. Antaranya, “Masonic Hall” di Jalan OUG Bukit Jalil, Kuala Lumpur, “Masonic Lodge” di Jalan Brown (Pulau Pinang), “Masonic Lodge” Kedah, “Masonic Hall” di Kuala Krai (Kelantan), “Masonic Lodge” di Jalan Sultan Azlan Shah, Ipoh (Perak), “Masonic Hall” di Jalan Junid, Muar (Johor) dan “Masonic Hall” di Kuching (Sarawak).

Ada banyak sebenarnya. Maknanya sudah lama wujud. Walaupun bangunan itu tidak dinamakan sebagai Illuminati atau Freemason tetapi di semua bangunan tersebut terdapat simbol Illuminati yang berbentuk seperti jangka tulis iaitu alat geometri.

Kalau tidak silap saya, orang pertama bercakap tentang Illuminati dalam Parlimen ialah Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin. Gerakan ini memang wujud pada masa itu, tertutup dan menggunakan pelbagai nama untuk kemanusiaan dan kebajikan, hakikatnya mereka menyebar liberalisme. Semua simbol ada maknanya.

Lihat gambar-gambar di bawah semuanya di Malaysia, yang terbesar adalah Masonary di Bukit Jalil, berdekatan dengan stesen LRT.

Sunday, October 6, 2019

Mimpi Akhir Zaman Berperang dengan Dajjal dan Bersama Imam Mahdi

Tibanya saat akhir zaman, akan terjadi banyak mimpi-mimpi yang akan dialami oleh orang muslim.
Rasulullah SAW bersabda:
لَمْ يَبْقَ مِنْ مُبَشِّرَاتِ النُّبُوَّةِ إِلاَّ الرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ يَرَاهَا الْمُسْلِمُ أَوْ تُرَى لَهُ
Maksudnya“Tidak terdapat lagi berita-berita gembira tentang kenabian kecuali mimpi yang benar yang dialami oleh seorang muslim, atau diperlihatkan kepadanya (mimpi itu).”
Riwayat Muslim (1102)

Koleksi mimpi seorang muslimah.

Mimpi 1
Suatu mimpi saya berada di dalam kawasan yang malap  di tebing sungai di atas batu-batu di bawah rimbunan pohon-pohon yang redup. Sungai itu airnya tak mengalir nampak macam tenang aja. Saya bersama kawan-kawan ke semuannya perempuan saja. Tiba-tiba ular keluar dari air sungai tu, datang seorang berbaju kemeja putih terjun dari tebing dan bunuh ular itu dengan pantas dan mudah. Saya tak pasti jantina orang itu lelaki atau perempuan, tapi gayanya sangat lincah, sangat mahir dengan ilmu seni silat dan ada pisau atau keris untuk membela diri. Selepas ular itu berjaya dibunuh dia pun bagi tahu pada kami

"Jangan risau dah mati ular tu..."
Tiba-tiba saya berteriak.
"Ada lagi la .... ular...."
Orang itu pun terus berlawan dengan puluhan ular-ular dan membunuhnya dengan pantas habis kesemua ular-ular itu di potong dan dibunuh. Air mulai tenang. Tiba-tiba datang pula ular gergasi yang sangat besar. Orang itu cuba nak berlawan tapi tak berdaya sebab tesangat lah besar dan berwarna hitam pula tu. Orang itu pun tahu dia tak boleh lawan terus lari menghilangkan diri.

Hujan Lebat Tiba-Tiba Datang Orang Asing Bergabung Dakwah


Hujan lebat pada hari itu, entah mengapa banyak kali juga Kak Rahmah tertinggal stesen keretapi, akibat kelalaian. Ini bukanlah kali pertama kalau Kak Rahmah di lalaikan oleh syaitan. 
Semenangnya golongan yang buat dakwah inilah paling dimusuhi oleh syaitan. Kak Rahmah lewat setengah jam di sesatkan dalam perjalan. Tak mengapalah redha dengan ketentuan Allah. Bila tiba, rasa teruja walaupun hujan ada saudara baru dari luar negara yang semangat berdakwah walaupun hujan. Masya Allah! ingatkan tak ramai yang keluar pergi street dawah. Mereka terdiri dari negara India, Myanmar dan USA. Sungguh indah aturan Allah.

ukhuwah fisabillah 😊 mereka bukan org sini tapi bersemangat berdakwah😊
Itulah ukhwah sesama Islam

Bro what happen to the Rohingya?
Yes some of my relatives there. But all alhamdulillah fine for us 😊

Kak Rahmah pecaya bro dari Mynmar itu sentiasa bersyukur😊 kita tak tahu apa yg dia alami.
Rata-rata org Islam dizalimi dan dianiya bilamana org islam berada dalam negara كفر 😊 mereka pasti ada kisah hidup sendiri yg buatkan mereka berjuang dalam medan dakwah




Sumbangkan untuk aktiviti-aktivit dakwah supaya lebih ramai umat Nabi Muhamad s.a.w. Percayalah dengan jalan dakwah pada non muslim, semua orang akan dapat keberkatan dan orang kafir yang benci Islam akan berkurang dan kita sama-sama dapat nikmat. Berdakwah itu adalah wajib, kita tak mampu lakukan dengan sumbangan. 

Cucu Muslim Russia Yang Disesatkan Akhirnya Kembali Masuk Masjid Dan Pelajari Islam


Hi, do like to know about the history of the mosque? 
Yes. 

Kak Rahmah mulakan dengan menceritakan tentang sejarah masjid dan kemudian cara orang muslim bersolat dan sejarah islam. 

Where you from? 
Russia, actually my grand father from the Tar Tar 
Oh! Tar Tar is very strong muslim community there (kata salah seorang Da'e masjid)
Yes, but I am not muslim, I was borned Christian by my parents. I am orignated there then we moved to Moscow. 
Oh! I see. 

Pengaruh K POP dan Dajjal illuminati

simbol Illuminati atau pemujaan setan dalam karyanya. Beberapa videoklip yang ditampilkan penyanyi asal negeri ginseng tersebut diyakini banyak tersebar tanda-tanda pemujaan setan yang tak disadari penonton yang menganggapnya sebagai seni.

Lucifer
Kim Jaejoong `JYJ`
Lucifer atau yang juga dikenal dengan Azazil merupakan nama untuk iblis. Sesuai dengan namanya, iblis yang dianggap sebagai makhluk kegelapan yang membuat manusia tersesat.

SHINee mengeluarkan karya bertajuk Lucifer 2010 silam. Jika diartikan dalam bahasa Indonesia, lagu tersebut seolah-olah menyatakan kecintaan terhadap sosok Lucifer.

"Bahkan, jika aku mencoba menghindarimu. Aku tak bisa menemukan tempat untuk bersembunyi. Aku terjebak olehmu. Bahkan, aku tak menyangkal kalau cinta kepadamu," sepenggal lirik Lucifer.

"Jika kau mengikatku dan menjebakku. Lalu cinta juga terikat. Masa depan juga terikat. Tidak dapat tumbuh lagi. Loverholic, robotronic, loverholic, robotronic. Mantra yang tak terbantahkan karena kau adalah Lucifer."

Beberapa videoklip tersebut bahkan dengan vulgar mengumbar simbol yang diyakini sebagai Illuminati, mulai dari kematian hingga wujud setan.

Rupanya tak hanya videoklip, beberapa lirik lagu K-Pop juga dianggap merupakan persmebahan untuk setan. Beberapa forum sempat mengulas mengenai karya penyanyi ternama yang terindikasi bagian dari illumintai.


Bbi Ri Bop A

Narsha dengan lagu Bbi Ri Bop A dirilis 2010 silam. Lagu ini dianggap memuja setan karena liriknya yang mengajak pendengar untuk mengikutinya ke suatu tempat yang dianggap indah, buaian surga. Tempat tersebut menjanjikan kebahagiaan, serta tanpa penyakit. Sayangnya, semuanya berakhir dengan mimpi buruk.




Ternyata banyak sekali tanda-tanda illuminati dan Dajjal dalam pengaruh KPOP. Tapi mengapa KPOP? ini adalah kerana Korea berdekatan dengan asia. Telemovie korea amat diminati di kalangan orang islam dia asia, termasuk di Malaysia, Indonesia dan Arab. Mereka sengan menggunakan kpop ini bagi menyebarkan pengaruh Dajjal untuk menghasut dan mengsihirkan terutama di kalangan orang islam untuk menyembah Dajjal. 
Lihatlah betapa ramai wanita muslimah yang bertutup labuh tapi menari mengikut rentak Kpop. Mereka tidak sedar apa yang mereka dengar adalah lagu menyembah iblis. Mereka rasakan mereka tidak buat apa-apa tapi sebenarnya mereka sedang menuju ke lembah maksiat yang paling besar iaitu SYIRIK. 
Hati-hatilah wahai wanita muslimah sekalian. Dajjal, Illuminati dan Freemason akan buat apa saja untuk menyesatkan orang Islam. 
Hentikan dari mendengar lagu KPOP, hentikan dari menonton kesemua video video clip syaitan atau anda akan disihir oleh mereka.

Berdakwah Dengan Penganut Buddha





Hello, just want to share with you something.... I dont sell anything. It is ok?
Oklah...
You prefer english or bahasa?
Bahasa ok
Nama you apa? 
HF
*Kak Rahmah mulai dengan bertanya nama, supaya Kak Rahmah boleh siap doakan supaya dia diberikan hidayah.
Kak Rahmah mulai dengan menceritakan tentang nabi-nabi yang diutuskan oleh Allah pada manusia.
You tahu nabi itu apa?
Nabi Muhamad? dia bertanya kembali, perkataan nabi itu familiar pada dia.
Ya, Nabi Muhamad s.a.w itu adalah seorang utusan dari Tuhan untuk sekalian alam bukan untuk orang islam saja, tapi untuk semua kehidupan termasuk jin dan manusia.
You rasa Tuhan itu ada anak?
Yes and No
Oh! tadi u ada cakap you buddist. Saya tahu, Buddist tak ada anak tuhan.
Ada... itu yang buat saya confuse. hahaha
Oh! Dalam Islam saya share dalam Al Quran
Allah itu satu, tiada beranak, dan tidak ada mother of God. Tuhan itu independent, tidak perlukan kita kasi dia makan, kasi dia minum. Dia tak perlukan kita, tapi kita yang perlukan dia...Dia tak sama macam kita punya...
Oh! itu ...a
You mesti kata, kita sendiri usaha lo..kita yang dapat makan. Bukan God yang bagi makan...
Tapi sama mau tanya, sumber air kita dari mana?
MMM dari bawah tanah....
Bukan dari hujan! sudah terbukti dari kajian sain, air hujan itu adalah sumber air kita yang menyerap kedalam tanah dan mengalirkan ke sungai-sungai.
Siapa yang kasi turun hujan?
Itu God lor....
Betul la... kita tak boleh buat hujan, hanya God yang turunkan hujan dari langit dan berikan kita makanan dan minuman.
Oh begitu..
Kak Rahmah terangkan lagi tentang konsep kewujudan Tuhan dan betapa Tuhan itu Maha Pengasih dan Penyayang. Semoga Mis HF mendapat hidayah.

Sumbangkan untuk aktiviti-aktivit dakwah supaya lebih ramai umat Nabi Muhamad s.a.w. Percayalah dengan jalan dakwah pada non muslim, semua orang akan dapat keberkatan dan orang kafir yang benci Islam akan berkurang dan kita sama-sama dapat nikmat. Berdakwah itu adalah wajib, kita tak mampu lakukan dengan sumbangan. 

Berdebat Islam Vs Kristian





I dont understand trinity (myself)🤔
*Its like I am the father, I am also a son to my father, I am the brother of the father😊
*Ok.. i can understand what you said, we can be many selves. Like I can be the mother, the sister, a daugther😊But if I bring my son now, I cannot say my son is me! people think I am crazy😂 my son and I is totally different entity.
*No! you dont really understand😅
God and the creation of God is totally different.😐
*Yes, you see in Islam is so simple and logic. God is one and He is the creator of all entire universe
Because we are borned with sinned that cause from Adam. Adam supposed to obey God, we shall be in the heaven, because of him, all son of Adam is sinned so Jesus came as so of God to sacrifice his son so we can have relationship with God.😊
*God sacrifice his son? You mean Jesus is God and God sacrifice himself?🤔 Since Jesus is son of God and Jesus is God. So why confuse people saying son of God? Just said God Jesus sacrifice himself as God for himself to the human. 🤔
Do you believe Jesus was crucified?😊
Yes.
He died?
Yes
Your God dead?🤔
No. He is eternal, after 3 days he woke up from grave and alive again.😊
Do you have proof in bible?🤔 Because i also read bible but i dont find such things that Jesus alive 3 days after death.
Yes. It was mentioned by the followers of Jesus, that he met Jesus again.😊
But who wrote the bible? if it is his followers, but not Jesus own words☹️

(He repeat again regarding salvation)
You know why God created us because He need a relationship with human.
You mean God need relationship? He is God! God do not anything and depend to anything in Islam.
Oh! God want to have relationship with us. (he corrected the wording)
Ok I understand that. Yes, we need relationship with God actually.....


Sumbangkan untuk aktiviti-aktivit dakwah supaya lebih ramai umat Nabi Muhamad s.a.w. Percayalah dengan jalan dakwah pada non muslim, semua orang akan dapat keberkatan dan orang kafir yang benci Islam akan berkurang dan kita sama-sama dapat nikmat. Berdakwah itu adalah wajib, kita tak mampu lakukan dengan sumbangan. 

Bagaimana Nak Cakap Pada Kawan Kristian Tentang Islam?



Dik, ada kawan bukan islam? 
Ada... ada seorang kristian. 
Ok, pernah tak adik berdakwah nak share pada kawan adik? 
Tak pernah.
Kalau macam itu bagaimana cara kita nak berdakwah? 
Kita boleh tunjukkan tauladan yang baik.
Oklah bila dia tengok rata-rata orang islam ni perangai yang tak elok boleh ke dijadikan tauladan untuk dia masuk islam? 
Memang tak dapat kak.
Kalau begitu apa yang adik boleh katakan pada dia tentang Islam? 
Kita boleh ceritakan tentang pengorbanan Nabi Muhamad s.a.w., kita orang islam ni ada Al Quran dan kita pakai kopiah. 
Kalaulah adik cerita pada orang kawan adik yang Kristian itu pasal dakwah, Al Quran dan kopiah agak2 dia minat ke dalam islam? 
Entah lah kak....
Oklah kalau macam itu, adik bagi aja pamplet ini. Kalau dia tanya, adik baca aja apa yang ada dalam pamplet ni. Tanya dia, adakah dia pernah baca bible? 
Kat dalam pamplet ini ada quotation dari bible dan quran. Persamaan tentang agama kristian dan Islam. 


  • Kami percaya bahawa baginda Isa adalah salah seorang utusan Allah yang hebat
  • Kami percaya bahawa baginda dilahirkan secara ajaib tanpa bapa yang mana ramai orang Kristian zaman moden tidak mempercayainya. 
  • Kami percaya baginda menghidupkan orang yang sudah mati dengan izin Allah. Kami percaya bahawa baginda menyembuhkan orang yang buta sejak lahir, dan orang-orang yang ada penyakit kusta dengan izin Allah. 


Orang Kristan mengangap Jesus itu anak tuhan? Adakah dia benar-benar maksudkan anak Tuhan atau anak murid, anak didik ke?

Tidak patut bagi Allah mempunyai anak. Maha Suci Allah apabila Dia hendak menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya "Jadilah!" Maka jadilah sesuatu itu Quran 19:35
-


-
Sumbangkan demi kerja-kerja dakwah dan kemanusiaan.

Terpaksa Buka Tudung Kerana Takut Mak

Kita kasi sokongan dan kekuatan pada saudara baru kita yg diuji dengan keluarga yang sukar menerima keislamannya😊 Dia terpaksa buka tudung, menyembunyikan identiti islam kerana masih lagi tidak mampu utk menguris hati sorg ibu yg paling benci pada islam.

Aku diketemukan dengan Miss A. Gambarnya ada di atas. Dia memakai mask kerana tidak boleh dikenali akan identiti islamnya. Kak Rahmah melihat dia seperti seorang muslimah yang taat dengan tudung labuh dan baju blouse yang longgar bersama dengan hand sock. Kami bertemu semasa sama-sama street dawah sisters. 

"Boleh tahu, apa yang buatkan sis nak peluk islam?"
"Saya tengok, dalam agama-agama lain semua cakap sembah tuhan yang 1, tapi hanya Islam saja yang benar-benar praktikkan dengan solat 5 waktu"
Oh! Alhamdulillah... Allah dah berikan hidayah pada Miss A. 
Tapi saya kena hide identiti saya sebab mak saya belum lagi tahu saya sudah Islam. 
Dah lama ke? 
Lama juga dah dekat 2 tahun macam itu, tapi dia dah macam syak, sebab saya ada pakai long sleeve, baju tutup aurat walaupun saya tak bertudung. 
Oh! kalau bersama dengan mak,awak tak pakai tudung lah.!
Terpaksa kak. Saya tak sampai hati nak sakiti hati mak saya, sendangkan saya amat perlukan dia sekarangni, saya anak tunggal saja, bapa dah perpisah dengan kami, saya ada mak saya. Mak saya pula sangat bencikan Islam. Kalau dia dengar Islam mesti dia akan marah-marah. 
Oh! begitu....tak mengapalah bersabar dan tunjukkan akhlak yang baik. Sampai satu masa bagitahu saja pada mak. Kata pada dia, Islam itu indah, hubungan mak dan anak itu tidak akan terpisah, malah Islam lebih mengalakkan anak itu jaga dan hormat ibubapa walaupun berlainan agama. Jangan risau A kan anak tunggal, dia pasti tidak akan tinggalkan A. Mula-mula dia pasti akan kecewa lama-lama dia akan terima dengan redha. Kita sama-sama doakan..
Kawan-kawan lain pun semua akan doakan untuk mak A agar dia pun dibukakan pintu hidayah. 
Amiin. 

Sumbangkan untuk aktiviti-aktivit dakwah supaya lebih ramai umat Nabi Muhamad s.a.w. Percayalah dengan jalan dakwah pada non muslim, semua orang akan dapat keberkatan dan orang kafir yang benci Islam akan berkurang dan kita sama-sama dapat nikmat. Berdakwah itu adalah wajib, kita tak mampu lakukan dengan sumbangan. 

Tuesday, April 23, 2019

9 Tanda Jodoh Terbaik Untuk Wanita

Apakah yang dimaksudkan dengan jodoh terbaik dalam khusus pandangan islam?

1.     Dia berkongsi nilai dan prinsip hidup yang sama dengan anda
Antara perkara yang menggalakkan perhubungan jangka masa panjang, yang kita tahu penting bagi satu-satu perkahwinan, adalah prinsip hidup yang sama.

Apabila kita dan pasangan mempunyai nilai hidup dan pegangan yang serupa, sangat mudah untuk kita berkongsi pendapat tanpa bergaduh dan mudahlah kita menjalani hidup berdua di alam rumah tangga.



2.     Anda dapat membayangkan masa depan bersama dengan si dia
Lagi satu tanda dia jodoh terbaik untuk kita seperti yang telah ditulis dalam Luh Mahfuz beribu tahun dahulu adalah anda dapat membayangkan hidup bersama dengan si dia sehingga 60 atau 70 tahun akan datang!

Kalau begitulah anda rasa setiap kali anda memikirkan tentang pasangan anda dan karakter dirinya, sememangnya itu boleh menjadi petanda yang dia jodoh kita.



3.     Dia mudah mesra dengan ahli keluarga anda
Bukan semua orang boleh mesra dengan keluarga kita. Ia memerlukan seorang yang matang dan berfikiran terbuka. Apabila pasangan anda berkunjung ke rumah untuk bertemu ibu dan ayah anda, cuba lihat bagaimana dia berinteraksi dengan mereka.

Jika anda lihat semuanya ok sahaja, mereka dapat berbual dengan mesra dan ibu serta ayah anda pun rilek sahaja melayan si dia, haa…itu boleh menjadi lampu hijau untuk anda meneruskan perhubungan kalian berdua.



4.     Anda berasa selesa dan gembira apabila berada di sampingnya
Seterusnya, ada lagi satu tanda yang dia jodoh terbaik untuk kita: anda tidak pernah berasa gusar atau tidak selesa ketika bersama dengannya.

Apabila anda keluar dan bertemu dengan pasangan, anda cukup rasa berbunga-bunga dalam hati, dan bukannya berasa rimas. Dia akan selalu membuat anda rasa tenang dan banyak benda yang anda boleh ceritakan ketika bersama.



5.     Anda melakukan aktiviti dan minat yang sama
Kalau tiba hujung minggu sahaja, pasti anda tercari-cari aktiviti menarik untuk dilakukan. Ketika ini, anda turut boleh melihat sama ada pasangan anda merupakan jodoh terbaik untuk anda.

Caranya? Cuba lihat, setiap kali anda bercadang untuk keluar berjalan-jalan di mall atau melakukan aktiviti lasak di extreme park atau hutan lipur, adakah si dia mudah untuk mengikut anda? Kalau dia berkongsi minat atau aktiviti yang sama, itu boleh dijadikan petanda yang dia jodoh kita!



6.     Terdapat persefahaman dan kepercayaan yang teguh
Dalam setiap perhubungan, rasa percaya dan kesefahaman yang kukuh amat penting. Kita bukan akan selalu bersama dengannya. Seharian ketika waktu kerja, anda pasti akan berpisah untuk seketika (yelah, pejabat kita kan berlainan!).

Jika anda percaya akan si dia dan tahu yang dia akan berkelakuan baik walaupun di belakang anda, itu menunjukan yang dia merupakan seorang yang sesuai buat anda.



7.     Dia tidak kedekut dan mengutamakan anda
Tiada yang lebih merimaskan selain mempunyai pasangan yang kedekut umpama haji bakhil! Kalau si dia sering menawarkan diri untuk membayar makan anda berdua (walaupun kadangkala anda menolaknya), maka ketahuilah yang dia mengutamakan anda.

Si dia itu sudi untuk berkongsi rezeki dengan anda dan ia boleh menjadikan satu perhubungan rumah tangga itu harmoni hingga ke akhir hayat. Tetapi, kalau dia mengelak untuk belanja anda makan, fikirlah dalam-dalam sebelum meneruskan perhubungan.



8.     Pergaduhan tidak pernah berpanjangan
Tipulah kalau kami kata yang perhubungan yang terbaik itu tidak pernah bergaduh. Sedangkan dengan adik-beradik yang sedarah dengan kita pun boleh bergaduh, apatah lagi dengan orang luar seperti pasangan kita.

Namun, ada satu petunjuk dalam hal ini yang boleh dijadikan sebagai tanda sama ada dia jodoh kita iaitu apabila anda berdua bertengkar, ia tidak pernah lama. Salah seorang pasti akan bertolak ansur dan memulakan proses perdamaian!



9.     Anda tidak segan untuk berkongsi masalah dengannya
Anda perasan tak ada sesetengan orang boleh membuatkan kita rasa tidak selesa untuk bercerita dengannya? Mungkin dia sejenis yang suka bercakap tentang hal peribadi kita kepada orang lain.

Sumber: http://www.askwedding.com.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GR

PA

fbcs

nas