10 Cara Didik Anak Agar Dengar Cakap dan Jadi Pintar


Oh! la anak apa nak buat kalau masih lagi lemah nak belajar pun malas. Anak orang lain dah macam-macam yang belajar, tapi anak kita tak sama. 
Memang akan ada ibu yang bermasalah dengan mendidik anak supaya menjadi anak yang pintar. 
Admin nak kasi tip bagaimana nak atasi masalah ini . 



1) Belajar sambil bergurau dan ketawa bersama.
Hasil kajian dari Economics and Social Research Councils pada 2011 mengatakan bahawa bergurau dan belajar bersama dapat membantu mereka dalam perbaiki hubungan sesama manusia. Dan dapat menambahkan keyakinan dan minat pada pelajaran.

2) Bersabar dan berfikiran positif
Ibubapa jangan sesekali meluahkan perasaan marah atau negatif pada anak. Apabila mereka dilayan kasar minda mereka akan diracuni dengan perihal negatif. Tambahan lagi jika mereka mengalami layanan sama, ketika berada di rumah pengasuh. Seawal  umur 5 tahun, anak boleh jadi agresif. Ia akan simpan dalam hati sehingga mereka dewasa.

3) Tanamkan sifat simpati pada orang lain.
Tidak bermakna tidak bersimpati pada diri sendiri. Namun kenalah terapkan nilai simpati pada orang lain. Jika nampak orang lain yang lebih susah, ajarkan anak cara untuk menolong mereka. Bawa mereka ke rumah anak yatim dan biarkan mereka bermain bersama dan ajarkan sifat simpati pada orang lain.

4) Biarkan anak berdikari
Ajarkan anak cara-cara nak berdikari, Jika anak dah mencecah 7 tahun cuba berikan beberapa tugasan yang buatkan mereka berfikir dan contoh membeli dan membayar. Ajarkan mereka untuk menghargai wang dari hasil titik peluh mereka.

5) Elakkan bergaduh depan anak.
Ini sangat penting, Jangan bergaduh memaki hamun suami isteri depan anak-anak. Kesianlah mereka. Ini akan buatkan mereka lebih sukar untuk memahami pelajaran.


6) Jaga kesihatan, elakkan tekanan.
Berikan mereka makanan yang seimbang dengan kadar vitamin tambahan untuk tumbesaran dan perkembangan otak. Ini akan buatkan mereka lebi mudah belajar dan jangan sesekali berikan mereka tekanan.

7) Fahami kehendak dan minat anak
Berikan mereka buat apa yang mereka minat selagi ianya sesuatu yang boleh berikan mereka hasil dan buatkan mereka berdikari bila dewasa nanti. Contohnya masa kecil anak suka repair air con, berikan anak galakkan dan berikan mainan atau model sebenar yang boleh mereka buat experimen dalam bidang yang mereka minati.

8) Cuba masukkan dalam LHLG Turbo Charge Learning 
Pasti anak anda akan bertambah bijak 

Oklah para ibu sekalian, Jangan lupa jaga body, agar cantik, slim dan ramping.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pad Wanita Herba Wangi VS Pad Sintetik? Mana yang bagus?

Banyak jenama bercakap tentang bagaimana pad organik / tampon hebat tanpa racun dan peluntur klorin, tetapi mereka hampir tidak bercakap ten...