Sunday, December 7, 2014

7 Cara Mengurangi Nafsu Makan Tanpa Kelaparan




1- Minum air mineral
Sebelum makan, minum 2 gelas air mineral, minimal 10 menit sebelumnya. Asal kalian tau Air mineral akan membuat perut Kamu terasa lebih penuh dan membuat nafsu makanmu berkurang.


2- Tidur sejenak
Pada waktu siang hari biasanya adalah waktu dimana nafsu makan mulai meningkat dan ingin makan ini itu. Jadi makan buahaan dan cuba tidur sekejap untuk mengurangkan rasa kelaparan. Masa untuk tidur jangan lama pula, ambil hanya 5- 10 minit sahaja

Nak tahu?
Klik Baca Lagi



3- Makan sayur dan buah-buahan segar
Sebelum kamu makan atau sarapan sempatkan terlebih dahulu untuk mengkonsumsi sayuran dan buah-buahan yang mengandung banyak air. Hal ini akan memberikan efek kenyang sebelum anda makan makanan yang berlemak. Cara ini dapat mengurangkan keinginan untuk makan makanan yang punyai kalori yang tinggi seperti nasi, kek, dan berbagai jenis juadah. 

4- Jangan lupa sarapan
Hal utama yang perlu kamu lakukan saat diet adalah jangan melupakan sarapan. Pastikan Anda mengonsumsi menu tinggi protein untuk mengawali hari Anda. Protein dicerna tubuh perlahan, sehingga akan membuat Anda tidak terlalu lapar di siang hari. Hal ini membantu Anda mengontrol nafsu makan, sehingga porsi yang Anda ambil juga tidak berlebihan. Jadi pastikan anda bersarapan menu yang ada kadar protein yang tinggi seperti susu, soya, buahan, sayuran. Sandwiches ayam atau ikan adalah pilihan yang terbaik. Jangan makan tengah hari pula. 

5-Makan Perlahan
Jangan terburu-buru dalam mengunyah makanan, dan konsentrasi saja mengunyah setidaknya 32 kali. Makan terburu-buru atau sambil melakukan ini itu akan membuat Anda cepat lapar dan tidak sadar telah memasukkan banyak makanan ke dalam tubuh. Untuk itu, nikmati dengan perlahan dan sadari berapa banyak makanan yang masuk ke dalam perut Anda untuk menghindari nafsu makan yang gila-gilaan.

6 -Meningkatkan asupan makanan berserat
Apabila Anda ingin menurunkan berat badan dengan cara yang benar, maka konsumsilah banyak makanan berserat. Kurangi karbohidrat dan makanan berlemak yang membuat Anda cepat lapar.
Makanan kaya serat selain memperlancar pencernaan juga tidak membuat Anda lekas lapar.

7 -Selalu sibukkan diri
Jangan biarkan diri Anda hanya bersantai-santai sambil bengong dan menonton televisi saja seharian. Pastikan Anda sibuk melakukan ini itu sehingga Anda tidak selalu larut dalam kelaparan dan malah mencari camilan.
Sibukkan diri dengan bangun, berjalan, berdiri dan menggunakan aktiviti-aktiviti fizikal, gunakan tangga dan elakkan lift. 


Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

PENDAFTARAN SYARIKAT Syarikat ini telah didaftarkan secara sah dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada atas nama "One Stop Media Production" (SSM 002185302K ) bagi menjalankan urusan perniagaan secara online dan offline. Sekian, Terimakasih.

Bukti Kejujuran Syarikat KLIK SINI

GR

PA

fbcs

nas